1

مدیرعامل پردیس: ساختمان‌های مسکن مهر آماده است، اما خدمات رفاهی نداریم

  • کد خبر : 141674
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۸

حسن ولی پور :در مسکن مهر پردیس چندین هزار واحد برای تحویل آماده است، اما وضعیت خدمات روبنایی و زیربنایی مشکل اصلی شهرهای جدید است.

صالحی این شهرها را نوعی دور ریز جمعیتی عنوان کرد و افزود: این شهرک ها بیشتر برای دور ریز جمعیت احداث شد و افرادی که در شهرهای بزرگ کار و زندگی داشتند نقل مکان نکردند و برای جمعیت اضافه یک دور ریز برای اسکان ایجاد کردیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس اعلام کرد: در مسکن مهر پردیس چندین هزار واحد برای تحویل آماده است، اما وضعیت خدمات روبنایی و زیربنایی مشکل اصلی شهرهای جدید است.

به گزارش ایسنا، حسن ولی پور در برنامه “عمران و پیشرفت” رادیو اقتصاد با اشاره به وضعیت خدمات رفاهی در شهر جدید پردیس و مشکلات موجود در این حوزه گفت: در شورایعالی معماری و شهرسازی زمانی که برای شهر جدید پردیس جمعیتی مصوب شد همه وزارتخانه‌های مربوط حضور داشته و برنامه لازم مطابق بارگذاری جمعیت انجام می‌دادند.

وی ادامه داد : مشکل اصلی برای افتتاح مسکن مهر که باعث شده تا مکان بهره برداری نداشته باشیم به دلیل مشکلات زیربنایی و رونمایی است، زیرا در حال حاضر ساختمان و خانه ساخته شده ولی شهر ساخته نشده و آموزش و پرورش؛ نیروی انتظامی؛ وضعیت آب وبرق و فاضلاب همراه ساختمان سازی آماده نشده و شهرسازی صورت نگرفته است.

بهنوش سلیم بهرامی – عضو هیات مدیره – برای تاسیس و بهره برداری شهر جدید همه خدمات باید همزمان پیش برود که در شهر جدید پردیس این موضوع محقق نشده است و در واحدها پنجره دوجداره دیده نشده بود و هزینه شد و برای ساختمان ها لحاظ شد هزینه ها هم بر طبق قانون از آورده ها استفاده شد.

شهرهای جدید چیزی جز دور ریز جمعیت نیست

 

مهندس صالحی استاد دانشگاه و کارشناس شهرسازی نیز در این برنامه گفت: پرداختن به امکانات زیربنایی و رونمایی انرژی و سازه و حداقل امکانات را بررسی می کند، حال اگر همه این امکانات لحاظ شود آیا این شهرک‌ها شهرهایی برای زندگی می شوند ؟ و توانایی نگهداری مردم را در خود دارند یا خیر؟ این شهرک ها محیط های زندگی مناسبی نیستند شهرک های اغماری در اثر ازدیاد جمعیت رخ داد .

وی ادامه داد: بعد جنگ جهانی دوم به علت تخریب جنگی و بحث معیشتی شهرک‌هایی به منظور اسکان موقت دایر شد در ایران به علت افزایش جمعیت و مهاجرت به شهرها باعث این امر شد و شهرک ها به منظور اسکان رشد انفجار شهرنشینان احداث شد.

صالحی این شهرها را نوعی دور ریز جمعیتی عنوان کرد و افزود: این شهرک ها بیشتر برای دور ریز جمعیت احداث شد و افرادی که در شهرهای بزرگ کار و زندگی داشتند نقل مکان نکردند و برای جمعیت اضافه یک دور ریز برای اسکان ایجاد کردیم.

وی در ادمه به رفتار مردم در تعطیلات به عنوان مصداقی از نگاه هتل نشینی بجای نگاه خانواده و اسکان دائم اشاره داشت و گفت: در احداث شهرهای جدید آنچه مهم است این است که اولین کلمه باخانمانی تیست بلکه با احداث این شهرها بی خانمانی و سرگردانی را رقم زدیم و در تعطیلات جمعیت از محیط زندگی خود فرار می کند، در گذشته شهرها به جای اسکان موقت جایی بود که مردم خیال فرار نداشتند مردم دوست دارند از محله‌ای به محله خلوت بروند و داخل شهر باشند و هویت زندگی داشته باشد و با احداث شهرک‌های اغماری بی‌خانمانی در ایران را دچار شدیم که نه تنها مشکل حل نمی‌شود باید مشکلات دیگر را منتظر باشیم.

شهرهای جدید تصمیم خودسرانه دولت برای مردم بود

 

صالحی درباره شهرهای جدید و مشکلات و راهکارهایی که می‌شود ارائه کرد گفت: برای حل مشکل به کلام ملاصدرا نگاه می کنیم سفارش شده تا زمانی که به وجود نپرداختیم بررسی موجود دروغ است، یعنی در گذشته مبادله کالا به کالا بود با پیشرفته شدن جوامع مبادله سکه به کالا را داشتیم در این مقطع معیار ارزشیابی مشخص شد و تولید وجود داشت و سکه برای ملاک ارزیابی واقعی بود و بعد از آن صراف به وجود آمد که معادل کالای تولیدی رسید با نام صادر می‌کرد و تاجر در شهر دیگر به صرافی مراجعه کرده و سکه دریافت می‌کرد تا اینجا درست بود ولی مشکل صدور پول کاغذی و یا همان رسید بی نام بود که صراف جای یک کیسه گندم به ازای یک پول کاغذی دو پول کاغذی می داد و این پول کذب که وابسته به وجود نبود ایجاد شد بر همین اساس معماری و شهرسازی هم شامل می شود.

وی افزود: در این شهرک‌ها هم مشکل از آنجا آغاز شد که دولت خود را جای مردم گذاشت، تصمیم گرفت و شتاب آلود عمل کرد و دور ریز جمعیت را انجام داد، مشارکت مردمی را حذف کرد شهر موجود زنده ای است که از تعاملات انسان و محیط ایجاد می‌شود.

مشارکت مردمی تنها راه برون رفت از بحران شهرهای جدید است

این کارشناس حوزه شهرسازی در ادامه بیان کرد : راهکار برون رفت از مشکل پیش آمده در شهرسازی‌های جدید مشارکت مردمی است و بجای اینکه بگوییم ما می دانیم مردم چه می خواهند بگذاریم مردم بگویند چه می خواهند نه اینکه آنچه باید بخواهند و تصمیم گیری نکنیم و با مشارکت مردم و رشد درون زا به واقعیت یابی رفته و به فکر تولید فرهنگ باشیم همان چیزی که از گذشته ایران به آن می بالید و راهکار همین است.

شهر پردیس شهری با هویت مستقل است

ولی پوردر پاسخ به سخنان صالحی گفت: شهرهای جدید همه وظایف و دغدغه ها را دارد، موضوع دورریز نداریم و ما هم وارث اقدام شتاب زده هستیم و باید مدیریت بحران کرد. پردیس موقعیت جغرافیایی مناسب دارد و آب و هوایی و محیط زیست آن باعث شده افراد زیادی پردیس را به تهران ترجیح می دهند و پردیس مستقل است و دور ریز جمعیت نیست .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=141674

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر