1

دلار بالای ۳۲۰۰ تومان باقی ماند

  • کد خبر : 141715
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

شاخص بازار ارز که از تاریخ ۸ تیر تا ۷ شهریورماه سال جاری در بازه ۳۱۰۰ تومان تا ۳۱۵۰ تومان قرار داشت، در ابتدای هفته دوم شهریورماه با شکستن سطح مقاومتی پیشین (۳۱۵۰ تومان) وارد محدوده نوسان ۳۱۵۰ تا ۳۲۰۰ تومان شد.

روز گذشته بهای دلار در بازار با پنج تومان افزایش نسبت به روز سه‌شنبه به ۳۲۱۰ تومان رسید. به این ترتیب دلار برای دومین روز پیاپی بالاتر از (۳۲۰۰ تومان) ایستاد. این در حالی است که از ابتدای تابستان تا دوشنبه این هفته، برای ۸۶ روز قیمت دلار زیر این سطح قرار داشت و برای اولین بار روز سه‌شنبه هفته جاری شاخص بازار ارز به بالای ۳۲۰۰ تومان رسید.
شاخص بازار ارز که از تاریخ ۸ تیر تا ۷ شهریورماه سال جاری در بازه ۳۱۰۰ تومان تا ۳۱۵۰ تومان قرار داشت، در ابتدای هفته دوم شهریورماه با شکستن سطح مقاومتی پیشین (۳۱۵۰ تومان) وارد محدوده نوسان ۳۱۵۰ تا ۳۲۰۰ تومان شد. همچنین از ابتدای سه‌شنبه گذشته بهای دلار از ۳۱۸۰ تومان پایین‌تر نیامده است و به‌نظر می‌رسد از آن روز کف قیمت دلار در بازار کمی افزایش پیدا کرده است. روز گذشته بهای دلار بین فعالان غیررسمی نیز به بالای ۳۲۰۰ تومان رسید. به‌نظر می‌رسد افزایش تحرکات دلالان تا حدودی موجب این افزایش قیمت بین این دسته از فعالان شد.

نوسانات محدود دلار در یک روز

روز گذشته دلار معاملات خود را با ۳۲۰۰ تومان آغاز کرد که کاهشی پنج تومانی نسبت به روز گذشته داشت. در ادامه دلار در مسیر افزایشی قرار گرفت و ابتدا با پنج تومان افزایش به ۳۲۰۵ تومان و در ساعات انتهای کاری بازار با پنج تومان افزایش دیگر به ۳۲۱۰ تومان رسید. این در حالی است که نرخ فروش در این ساعات بر تابلوی برخی صرافی‌ها ۳۲۱۵ تومان ثبت شد. همچنین روز گذشته راجع به‌نرخ خرید بین صرافی‌ها تا حدودی توافقی وجود نداشت. روز چهارشنبه در‌حالی‌که برخی صرافان نرخ خرید خود را ۳۱۹۰ تومان ثبت کردند، تعدادی دیگر از این فعالان رسمی، نرخ خرید را بر تابلوی صرافی‌شان ۳۱۹۵ تومان درج کردند.

همچنین روز چهارشنبه دلار بین فعالان غیررسمی به بهای ۳۲۰۳ تومان معامله شد. رشد قیمت دلار در روزهای اخیر موجب افزایش تعداد و تحرکات این فعالان غیر‌رسمی شده است. قیمت دلار در معاملات این دسته نیز در روزهای اخیر با افزایش مواجه شده است. دلار که معاملات خود را بین این فعالان با ۳۱۹۰ تومان آغاز کرده بود، به سرعت به ۳۱۹۵ تومان رسید. سپس در ظهر قیمت بین این دسته به ۳۱۹۸ تومان و در انتهای ساعات روز شاخص بازار ارز بین این دسته بعضا بالای ۳۲۰۰ تومان معامله شد.

عامل‌های زیرین افزایش قیمت
به نظر می‌رسد با افزایش سمت تقاضا در بازار در روزهای اخیر، دلالان تمام تلاششان را می‌کنند تا دلار خود را به بالاترین قیمت معامله کنند. به گفته تعدادی از فعالان این دلالان در ابتدای روز اقدام به خریدهای زیادی می‌کنند و سپس، به طور هماهنگ دلار خود را نگه می‌دارند و به فروش نمی‌رسانند. زمانی‌که در ساعات میانی وانتهایی روز تحت‌تاثیر جو روانی که این دسته ایجاد می‌کنند، قیمت بالا می‌رود، این فعالان غیررسمی به یکباره دلار خود را با قیمت‌هایی بالاتر به فروش می‌رسانند. این روزها دلالان در حالی که واحدهای پول ریالی یا چک در دست دارند، به‌شدت خود را متمایل به خرید دلار نشان می‌دهند و تعدادی از مردم نیز با بالا رفتن دلار در روزهای اخیر به فروش ارز خود با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ فعالان رسمی به این دسته از دلالان می‌پردازند.

با توجه به دیدگاه‌های متفاوتی که راجع به تحولات اخیر بازار و عبور دلار از سطح ۳۲۰۰ تومان وجود دارد، در خصوص آینده قیمتی شاخص بازار ارز نیز بین فعالان اختلاف نظر‌هایی وجود دارد.  کسانی که اعتقاد دارند افزایش قیمت روزهای اخیر بیشتر تحت‌تاثیر فعالیت و تحرکات دلالان است، عنوان می‌کنند با آغاز مهر و بازگشایی مدارس و پایان یافتن تعطیلات تابستانی، تقاضا برای اسکناس و ارز مسافرتی در بازار کاهش خواهد یافت و به‌تبع آن تاثیرگذاری دلالان در بازار کم خواهد شد و بهای دلار نیز تحت‌تاثیر کم شدن تحرکات آنها افت خواهد کرد.

 

این در حالی است که گروهی دیگر اعتقاد دارند افزایش قیمتی دلار بیشتر تحت‌تاثیر جو روانی مذاکرات و برخی از اظهارنظرها مبنی‌بر دشواری برای رسیدن به توافق است؛ بنابراین از نگاه این دسته از فعالان، آینده قیمت دلار بستگی به روند پیش روی این مذاکرات دارد.

 

به اعتقاد آنها دلار در۸ شهریور تحت‌تاثیر تحریم‌های جدید آمریکا از سطح مقاومتی پیشین (۳۱۵۰ تومان) گذشت و ابهامات راجع به رسیدن به توافق در روزهای اخیر نیز موجب عبور دلار از ۳۲۰۰ تومان شده است.  روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار به بهای ۹۳۸ هزار تومان در بازار معامله شد که افزایشی ۲ هزار تومانی نسبت به روز سه‌شنبه داشت.
منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=141715

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر