1

جان کری: ممکن است ایران هدایت مبارزه با داعش را بر عهده بگیرد!

  • کد خبر : 141753
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰

در حالی که این روز‌ها، تلاش آمریکا برای تشکیل ائتلاف‌ بین‌المللی برای مبارزه با تروریست‌های داعش، به مهم‌ترین موضوع خبری و تحلیلی در سطح بین‌المللی تبدیل شده، همچنان بحث درباره نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه نیز به شدت مورد توجه است. در این زمینه، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی جالب توجه، از احتمال شکست آمریکا و نقش‌آفرینی ایران در این زمینه سخن گفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه «تلگراف»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته، در صورتی که آمریکا در تلاش خود برای شکست دادن داعش به شدت با ناکامی و شکست روبه‌رو شود، شاید وظیفه مبارزه با این گروه به عهده ایران و سوریه گذاشته شود.
این سناریو‌ احتمالی را که از سوی وزیر خارجه ایالات متحده مطرح شده، می‌توان بیانگر نگرانی جدید کاخ سفید دانست. این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که دولت آمریکا و همچنین ارتش این کشور، بار‌ها وعده داده‌اند ‌از اعزام نیروی زمینی برای مبارزه با داعش خودداری خواهند کرد.

کری این اظهارات را در جریان یک جلسه استماع در سنای آمریکا و در پاسخ به سناتورهای جمهوری خواه مطرح کرده است. مارکو روبیو، سناتور تندرو‌ جمهوری‌خواه در این جلسه از کری پرسید، ‌اگر ژنرال‌های ارتش آمریکا حضور نیروی زمینی را برای مبارزه با داعش ضروری بدانند، آیا چنین کاری انجام ‌خواهد گرفت یا خیر؟ در پاسخ، کری بار دیگر بر وعده اوباما مبنی بر ‌اعزام نکردن نیروی زمینی به عراق و سوریه تأکید کرد؛ اما سپس احتمال مداخله ایران و سوریه در این زمینه را مطرح نمود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «من نمی‌خواهم وارد فرضیات شوم، اما مفروض شما این است که ایران و سوریه هیچ توانایی برای مبارزه با داعش ندارند. من می‌گویم ‌چه کسی می‌داند؟ من نمی‌دانم در آنجا چه اتفاقی ‌رخ خواهد داد. اگر ما شکست بخوریم و به سختی شکست بخوریم، چه کسی می‌داند که آن‌ها (ایران و سوریه) چه تصمیمی خواهند گرفت؟».

در ادامه، متن گفت‌و‌گو‌ جان کری و مارکو روبیو درباره این موضوع آمده است؛

روبیو: از آنجا می‌گویم این یک فرضیه نیست که شاید به نقطه‌ای برسیم که تنها راه برای حل این مسأله، استفاده از نیروی زمینی باشد و در صورتی که ما این کار را انجام ندهیم، داعش بتواند به حیات خود ادامه دهد.

کری: ولی من فکر می‌کنم، ما تا آن نقطه «تنها راه موجود» و این فرضیه فاصله زیادی داریم.
روبیو: اما من می‌خواهم این پرسش را از شما بپرسم.

کری: نه، بگذارید من این مسأله را پایان دهم. من نمی‌خواهم وارد فرضیات شوم، اما مفروض شما این است که ایران و سوریه هیچ توانایی برای مبارزه با داعش ندارند. من می‌گویم که چه کسی می‌داند؟ من نمی‌دانم چه اتفاقی آنجا رخ خواهد داد. اگر ما شکست بخوریم و به سختی شکست بخوریم، چه کسی می‌داند که آن‌ها (ایران و سوریه) چه تصمیمی خواهند گرفت؟ بگذارید این مسیر را آغاز کنیم.

روبیو: اما بگذارید من این پرسش را مطرح کنم. شما می‌گویید، ‌امکان همکاری ایالات متحده با ایران وجود دارد؟

کری: نه، من هرگز چیزی درباره همکاری نگفتم. اگر ما شکست بخوریم و به سختی هم شکست بخوریم، چه کسی می‌داند که آن‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=141753

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر