1

کرباسیان: واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور به‌ طور کامل ممنوع شد

  • کد خبر : 141821
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه، واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰سی‌سی به کشور به‌طور کامل ممنوع شد، گفت: سامانه جامع گمرک بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد.

ممنوعیت واردات خودروهای لوکس شب ۲۷ شهریور با حضور مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کرباسیان رئیس کل گمرک ایران در ابتدا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه، مهم‌ترین جزئیات مصوبه دولت در مورد ممنوعیت واردات خودروهای لوکس بالای ۲۵۰۰ سی‌سی چیست، گفت: این مصوبه در راستای مصوبه قبلی در ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ ابلاغ شده است و خودروهایی که بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند، عملاً اجازه ورود نداشتند.

وی افزود: خودروهایی که قبلاً وارد کشور شده و قبض انبار گرفته بودند، با دو برابر حقوق گمرکی و سود بازرگانی یعنی ۱۴۰ درصد و با ارز خود متقاضی می‌توانستند وارد شوند، در حالی که قبل از آن این خودروها با ارز مرجع و با ۷۰ درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی وارد شده بودند.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه، این خودروها آنهایی بودند که از سال ۱۳۹۱ وارد کشور شده بودند و قبض انبار داشتند، اظهارداشت: این خودروها به همراه خودروهای سفارتخانه‌ها که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی وارد کشور می‌شدند، بالغ بر ۱۳۳ خودرو پس از آن مصوبه وارد کشور شد.

وی با اشاره به اینکه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور به‌طور کامل ممنوع شد، افزود: پیش از این امکان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی برای افراد خاص و ساکنان برخی از جزایر وجود داشت که با مصوبه دولت این واردات هم ممنوع شد.

رئیس کل گمرک ایران تأکید کرد: این ممنوعیت برای مناطق آزاد که قرار است به‌ صورت عبور موقت باشند در ارتباط با مقررات گمرکی صورت می‌گیرد و وارد شدن این خودروها از مناطق آزاد به داخل کشور ممنوع شد.

وی افزود: پیش از این امکان ورود این خودروها بعد از متروکه‌شدن و طبق ضوابط امکان فروش آنها وجود داشت اما با مصوبه  دولت این راه نیز بسته‌شد و این خودروها پس از متروکه شدن در گمرک باید به کشورهای صادرکننده مرجوع شوند.

کرباسیان گفت: قرار شد تا واردات اینگونه خودروها از مناطق آزاد نیز به داخل کشور ممنوع شود.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه این رقم در مقایسه با کل واردات خودرو کمتر از یک درصد است، تصریح کرد: پیش از آن بالای ۶۳ درصد خودروهای وارداتی، خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند.

وی افزود: هیئت دولت بنا بر خواسته‌ مردم، ۱۰ روز پیش تصمیم گرفت اجازه ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی متروکه گمرک و همچنین سهمیه های خاص و مناطق آزاد را هم ندهد.

کرباسیان با اشاره به اینکه آخرین ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مربوط به مهر ۱۳۹۱ است، گفت: به طور متوسط در سال‌های قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بوده است در حالی که این رقم امسال به ۷ میلیون دلار هم نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه، به طور متوسط ۲۶ روز طول می‌کشید تا یک کالا از گمرک ترخیص شود، اظهار داشت: هر یک روز معطلی در گمرک یک درصد ارزش کالا محسوب می‌شود یعنی ۲۶ درصد به هزینه واردات واردکننده اضافه می‌شد.

کرباسیان با اشاره به راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن روند ترخیص کالا ادامه داد: روند ترخیص کالا از ۲۶ روز به ۳ روز تبدیل شده است یعنی ۲۳ درصد زمان ترخیص را کم کردیم که امیدواریم با همکاری و هماهنگی دیگر سازمان‌های مربوط که باید مجوز بدهند، بتوانیم زمان را بیش از آن کاهش دهیم.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه، اگر سالانه ۵۰ میلیارد دلار واردات داشته باشیم با بهره برداری از این سامانه ۲۸۰ هزار میلیارد ریال صرفه جویی برای وارد کننده‌ها و تولیدکننده در برخواهد داشت افزود: امور مربوط به صادرات هم نیز۷ روز طول می‌کشید اما راه اندازی سامانه جامع الکترونیکی منجر به این شده که این مدت به یک روز کاهش یابد که این مسئله به نفع واردکننده و تولیدکننده، صادرکننده، دولت، امنیت و سلامت کار است.

وی با بیان اینکه، به‌کارگیری فناوری و انجام دادن امور از راه دور به روش الکترونیکی سبب افزایش سلامت و شفافیت کار می‌شود ادامه داد: دیگر افراد رودرروی یکدیگر برای انجام امور قرار نمی‌گیرند.

کرباسیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، تأمین بودجه از درآمدهای گمرک تا چه اندازه محقق خواهد شد تصریح کرد: امیدواریم امسال بتوانیم بودجه را تأمین کنیم این در حالی است که طبق برنامه پیش بینی شده پیش رفته‌ایم.

وی افزود: ۱۳۸ درصد بیشتر از پارسال بودجه را تأمین کرده‌ایم به طوری که بودجه پارسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما امسال تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان آن را محقق کرده‌ایم.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: این رقم دو سال پیش حدود ۶ هزار ملیارد تومان بود.

کرباسیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات گمرک برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: در این راستا سامانه جامع گمرک را راه‌اندازی کرده ‌ایم و تسهیلاتی برای تولید گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه، گمرکات ما موظف هستند به مواد اولیه تولید خارج از نوبت رسیدگی کنند، تصریح کرد: از ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمدی که در ۵ ماه ابتدای سال داشتیم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان آن ضمانت‌نامه‌هایی است که از واحدهای تولیدی گرفتیم تا آن‌ها بتوانند در مدت ۱۱ ماه مهلت پرداخت داشته باشند و کالای خود را تولید کنند.

رئیس کل گمرک افزود: توافق خیلی خوبی با مؤسسه استاندارد داشتیم به طوری که کالا‌ها و مواد اولیه تولیدکننده‌ای که کالای نهایی آن گواهی استاندارد دارد احتیاجی نخواهد داشت که دوباره کالاهای آن‌ها برای بررسی معطل شود.

کرباسیان با بیان اینکه، با بندر‌ها صحبت شده تا مستقیم آن‌ها را برای تولید حمل کنند ادامه داد: به ۲۱۶ واحد تولیدی مجوز داده‌ایم تا به آن‌ها انبار اختصاصی داده شود.

وی با اشاره به اینکه، در صادرات ارزیابی در محل کارخانه را خواهیم داشت گفت: سراغ تولیدکننده و صادرکننده می‌رویم زیرا این روش هزینه‌ها را کاهش خواهد داد.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه برای ۸۰ درصد تولیدی‌ها این روش را انجام می‌دهیم، تصریح کرد: سعی کردیم تسهیل کننده امور تولیدکنندگان و صادرکنندگان باشیم.

کرباسیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه، آمار واردات و صادرات کشور چگونه است افزود: هر کیلو ارزش کالاهای صادراتی ۱۴ درصد افزایش یافته است یعنی مواد خام کمتر صادر می‌شود و این به معنی آن است که کالاهای ساخته شده صادر می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه، در واردات بالغ بر ۱۱ و نیم درصد کاهش داشتیم گفت: بیشتر مواد اولیه وارد می‌کنیم.

رئیس کل گمرک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسته حمایتی از صادر کنندگان چگونه است، اظهار داشت: برای حمایت از صادرکنندگان و کاهش زمان بررسی اظهارات آن‌ها از راه دور به صورت الکترونیکی پذیرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه، انبار اختصاصی ارزیابی در محل صادرکننده ایجاد شده است ادامه داد: این اقدامات به منظور حمایت از صادرکنندگان بوده است.

کرباسیان با اشاره به اینکه، از برخی کالاهای صادراتی باید عوارض گرفته شود که این را نیز با ضمانت‌نامه پذیرفتیم که دیگر عوارض نپردازند و با ضمانت‌نامه بتوانند صادر کنند خاطرنشان کرد: استرداد حقوق گمرکی مواد اولیه به کار رفته در کالای صادراتی را هم نیز انجام داده‌ایم.

کرباسیان با تاکید بر اینکه سازمان گمرک مرزبان اقتصادی کشوراست تصریح کرد: سامانه جامع گمرک بسیاری از مسائل را حل خواهد کرد بنابراین باید سعی کنیم همدلی و همکاری با مردم داشته باشیم زیرا سیاست ما مچ‌گیری نیست.

وی با تاکید بر اینکه گمرک با فعال سازی اتوماسیون قصد دارد از ارتباط مستقیم کارکنان با ارباب رجوع بکاهد، ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود هم مراجعات به حداقل برسد و هم جلوی تخلفات گرفته شود.

کرباسیان با بیان اینکه اطلاع رسانی در خصوص سامانه گمرک باید بیشتر شود، افزود: در حال حاضر با فعال سازی سامانه گمرک تمامی اطلاعات مورد نیاز برای واردات و صادرات و سایر قوانین و مقرارت در این سامانه وجود دارد که خود نمونه‌ای از خدمت رسانی است.

yjc.ir

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=141821

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر