2

روزنامه رسالت: بخشش میلیاردی ازمصوبات آخرین جلسه دولت احمدی نژاد

  • کد خبر : 141963
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷

روزنامه رسالت: بخشش میلیاردی ازمصوبات آخرین جلسه دولت احمدی نژاد

رسالت نوشت:

۱- هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹/۵/۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد نهاد ریاست‌جمهوری و به استناد اصل یکصد و سی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

نهاد ریاست‌جمهوری مجاز است از محل اعتبارات هزینه‌ای سال ۱۳۹۲ به منظور حمایت و مساعدت‌های لازم در توسعه امور مربوط به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به موسسات ذی‌ربط حداکثر تا سقف مبالغ مندرج در جدول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیئت‌دولت می‌باشد به عنوان کمک پرداخت نماید.
۲- مصوبات هیئت وزیران با کد و اندیکس مشخص پس از تصویب، شماره‌ می‌خورد و برای اجرا تحت چنین شماره‌‌هایی ابلاغ می‌شود که طی آن برای حداقل ۱۴ دستگاه اجرایی دیگر طی رونوشتی ارسال می‌گردد که یکی از این مراجع رئیس مجلس است اما مصوبه فوق هیچ رونوشتی ندارد که هیچ بلکه از آن هیچ سابقه‌ای هم در دفتر هیئت دولت نگهداری نمی‌شود. این مصوبه با کد ۴۴۴۴۴ اندیکس می‌شود.
۳- جدول پیوست این مصوبه حاکی از بار مالی ۵/۳۶۷ میلیارد ریال وجهی است که به عنوان کمک به هشت دستگاه اجرایی مطابق جدول زیر از محل اعتبارات هزینه‌ای سال ۹۲ که معلوم نیست از سرجمع اعتبار کدام دستگاه اجرایی تامین شده، تصویب شده است.


جدول آخرین مصوبه دولت احمدی نژاد

۴- ارقام و عناوین جدول فوق نشان می‌دهد میلیاردها ریال تحت عنوان کمک به دیگر دستگاه‌ها اختصاص یافته و پرداخت شده بدون آنکه دیگر دستگاه‌های مسئول طی رونوشتی از مفاد آن آگاهی داشته باشند و یا بشود مصرف آن را در مورد معین یا غیرمعین به مبلغ مقرر توسط دستگاه‌ نظارتی رصد کنند.
۵- یک نمونه‌ای که رصد شد ردیف ۵ جدول فوق است که از
۲۰ میلیارد تومان مبلغ ۱۶ میلیارد تومان آن پیگیری و برگشت شد که موضوع شکایت آقای بقایی از دادستان دیوان به کمیسیون اصل ۹۰ مطروحه در سایت‌های خبری است که اطلاع‌رسانی شده اما در مورد بقیه چطور؟ در مورد روزنامه ایران چه باید کرد؟
۶- قانون محاسبات می‌گوید مصوبات هیئت دولت که جنبه مالی داشته باشد هنگامی قابل طرح در هیئت وزیران است که قبلا نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی را گرفته ‌باشد. این مصوبه‌ای که هیچ سابقه‌ای در دفتر هیئت دولت ندارد و نظر وزارت امور اقتصادی و دارایی را نیز طبعا نگرفته‌ و اصلا معلوم نیست آیا در جلسه‌ای که هیئت وزیران در آن حضور داشته‌اند یا نه، طرح و تصویب شده باشد در هر حال مغایر قانون محاسبات است.
۷- بررسی‌های به عمل آمده حکایت از آن دارد که از این جنس مصوبات با کد ۵ تا چهاری همه ساله وجود داشته که می‌توان به حداقل سه نمونه شناسایی شده‌اش در سنوات ۸۸ و ۸۹ و ۹۲ که هیچ سابقه‌ای در دفتر هیئت دولت از آن نیست به شرح زیر اشاره کرد:
۲۰۵۵۹/۴۴۴۴۴ مورخ ۲۵/۱۲/۸۹
۱۰۶۶۱/۴۴۴۴۴ مورخ ۹/۵/۹۲
۲۴۵۲/۴۴۴۴۴ مورخ ۲۶/۱۲/۸۸
آیا به غیر از سه مورد فوق موارد دیگری هم از مصوبات دولت با این کد هست که هیچ سابقه‌ای از آن به گواهی دبیر محترم هیئت دولت در دفتر هیئت دولت وجود نداشته باشد.
۸- اما آنچه مایه تعجب و تامل و یادآوری آن توصیه مقام معظم رهبری است این است که دولت یازدهم کماکان در حال تکرار رویکرد دولت قبل در همین مورد است بدین معنا که کد مورد استفاده دبیر هیئت دولت یازدهم در پاسخ به چرایی موضوع همان کد پنج تا چهاری می‌باشد!!
۹- بررسی‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که در سال ۸۹ مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۶۸۰/۱۷۲ به ۳۵ دستگاه اجرایی از این طریق وجوه تحت عنوان کمک پرداخت شده (جدول پیوست مصوبه) و در سال ۸۸ به ۹۰ دستگاه جمعا به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۴۶۲۶۱ ریال از این طریق و بر این منوال کمک شده است که نمونه‌هایی از عناوین کمک به شرح زیر است:
۱- شورای ایرانیان خارج از کشور ۰۰۰/۰۰۰/۰۳۰/۸۵ ریال
۲- پرسپولیس و استقلال و شیرین‌فراز ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰/۱۳ ریال
۳- روزنامه ایران ۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۹۰ ریال
۴- فیلم خرس ۰۰۰/۰۰۰/۷۰ ریال
۵- فیلم مرگ در برلین ۰۰۰/۰۰۰/۵۰۰ ریال
۱۰- اکنون پرسش این است که آیا کمک کردن به یک باشگاه یا یک شورا یا یک روزنامه یا حتی یک فیلم که معلوم نیست چه‌کسی آن را می‌سازد و کجا نمایش داده خواهد شد، نبایستی قانونمند باشد؟ هریک از این ۱۳۳ شخصیت حقیقی و ‌حقوقی که مبلغ ۵۴۱/۶۸۶ میلیارد ریال کمک را با کد مصوبه پنج تا چهاری دریافت کرده‌اند حتماً زیر مجموعه یک وزارتخانه میباشند که اهداف و وظایفشان قابل رصد است به چه دلیل به رعایت ماده ۵۵ قانون محاسبات این گونه کمک به پیشنهاد نهاد و وزیر مربوطه و پس از طرح در هیئت وزیران حتی کمک‌‌هایی صورت نگرفته است؟ دولت قبلی که رفت و دستگاه‌های نظارتی موظف به پیگیری و رصد این‌گونه کمک‌ها به رعایت قانون موضوعه هستند. اما دولت فعلی چه؟ آیا همان راه دولت قبلی را در مورد کمک‌ها با این‌گونه مصوبات پنج تا چهاری ادامه می‌دهد یا نه؟ نیم نگاهی به استفاده از این کد در نامه دبیر هیئت‌دولت فعلی، امید به رفع این ایراد را نه تنها قوت نمی‌بخشد بلکه تداوم ایراد مذکور را نشان می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=141963

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر