1

از پروژه «مشعشع» تا قطار موشک‌های ایرانی

  • کد خبر : 142250
  • ۳۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶

چند دستاورد جدید صنعت دفاعی در حوزه‌های راداری، موشکی و شبیه ساز از جمله جدیدترین سامانه هایی بودند که برای اولین بار در رژه بزرگ نیروهای مسلح به نمایش درآمدند.

رژه بزرگ نیروهای مسلح صبح امروز با حضور یگانهای نمونه پیاده و یگانهای محمول ارتش، سپاه و نیروی انتظامی با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور و فرماندهان عالیرتبه نیروهای مسلح و البته در غیاب سردار حسین دهقان وزیر دفاع و سردار رحیم صفوی دستیار و مشاورعالی فرمانده معظم کل قوا در جوار حرم ملکوتی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در جریان این رژه، انواع سامانه‌های مهم نیروهای مختلف در ارتش و سپاه در حوزه‌های زمینی، دریایی، هوایی و پدافندی در معرض دید همگان قرار گرفت که از جمله مهمترین آنها ۱۲ فروند موشک بالستیک دوربرد سوخت مایع و سوخت جامد بود.

موشک‌ سوخت جامع سجیل با برد ۲۰۰۰ کیلومتر (۴فروند)، موشک سوخت مایع قدرF با برد ۲۰۰۰ کیلومتر(۴فروند) و موشک بالستیک قدرH با برد ۱۳۵۰ کیلومتر(۴فروند) از جمله این موشک‌ها بودند.

 

موشک‌های زلزال ، خلیج فارس و فاتح نیز از دیگر موشک های بالستیک برد کوتاهی بود که در این رژه به نمایش درآمدند.

موشک بالستیک «هرمز» در قالب دو سامانه ۲ فروندی برای اولین بار پس از رونمایی در نمایشگاه هوافضای سپاه پاسداران (در تاریخ ۲۱ اردیبهشت سال جاری) در رژه ۳۱ شهریور حاضر بودند.

موشک بالستیک کوتاه برد «هرمز» در دو مدل هرمز ۱ و هرمز ۲، دو نوع موشک بالستیک هستند که اولی ضد رادار بوده و می‌تواند رادارهای روی ناو هواپیمابر یا یک سایت پاتریوت در خشکی و یا یک سایت راداری جستجو‌گر را منهدم کند.

موشک هرمز ۱ در تست های خود توانست از فاصله ۳۰۰ کیلومتری یک کانتینر ۲۰ فوتی را به صورت کاملاً دقیق منهدم کند.

موشک بالستیک هرمز ۲ نیز یک موشک ضد ناو است که سرعت آن به ۴ و ۵ ماخ رسیده است.

موشک‌های هرمز بر روی پرتاب کننده های جدید ذوالفقار حمل می‌شدند.

سامانه موشکی پدافند هوایی «رعد» و «تور ام۱» نیز هچون سنوات گذشته در رژه امروز حاضر شدند اما سامانه های پدافند هوایی «طبس» در قالب ۲ فروند و سامانه موشکی پدافند هوایی «سوم خرداد» سپاه پاسداران نیز در قالب ۲ فروند برای اولین بار در رژه امروز حاضر یافتند.

این سامانه ها نیز همچون سامانه موشکی «هرمز» در نمایشگاه هوافضای سپاه و با حضور حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا رونمایی شده بودند.

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در خصوص ویژگی‌های سامانه پدافندی سوم خرداد گفته بود: یک سامانه آرایه فازی است یعنی یک رادار آرایه فازی مجموع ۱۷۰۰ رادار است. این سامانه قابلیت اسکن الکتریکی دارد و بسیار پیشرفته است و با سامانه‌های S300 و بوک M2E روس قابل رقابت است.

سامانه سوم خرداد ۴ هدف را همزمان با ۸ فروند موشک منهدم می‌کند که ۳ موشک بر روی خود آن نصب است و ۲ لانچر اضافه بدون رادار را می‌تواند شلیک کند.

بنا بر اعلام فرمانده نیروی هوافضای سپاه، با موشکی که در آینده بر روی سامانه سوم خرداد نصب می‌شود، برد این سامانه به ۱۰۰ کیلومتر خواهد رسید.

سامانه های موشکی تلاش ۲،۱ و ۳ نیز برای اولین بار در آستانه هفته دفاع مقدس به رژه آمدند.

استفاده از موشک های صیاد۱، صیاد۲ و صیاد۳ در این سامانه ها که با سامانه موشکی برد بلند S200 تلفیق می شوند، امکان مقابله با اهداف در ارتفاع های پست، متوسط و بلند را محقق کرده اند که با وجود این سامانه ها دیگر احتیلاجی به شلیک موشک S200 برای انهدام اهداف در اترتفاع پست و متوسط نخواهد بود.

رادارهای «کیهان»، «آرش» و «فتح ۲» نیز برای اولین بار بود که در این رژه حاضر می شدند.این رادارعا در ماههای اخیر توسط قرارگاه پئافند هوایی خاتم الانبیا(ص) رونمایی شده بودند.

سامانه راداری آرش، یک رادار ۲بعدی «سالیپ‌استیت» و با پوشش زاویه ۳۶۰ درجه است و ارتفاع بیش از ۱۰۰هزار پا را رصد می‌کند.

رادار کیهان نیز یک رادار ۲بعدی با قابلیت کشف فاصله، زاویه و سمت و سرعت شعاعی اهداف است و قابلیت آشکارسازی و رهگیری اهداف هوایی شامل هواپیماهای متعارف، استیلس (پنهانکار) بلندپرواز و بمب افکن و ترابری را دارد.

رادار فتح ۲ که یک رادار کاملاً بومی و ملی با برد بلند و مجهز به فناوری‌های روز دنیاست. این رادار قابلیت شناسایی هواپیماهای خودی از دشمن و توانایی کشف هواپیماهای بدون سرنشین و ریزپرده‌ها را نیز دارد.

پروژه «مشعشع» نیز از دیگر سامانه های حاضر در این رژه بود.

امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در گفتگو با خبر نگار فارس در خصوص این پروژه گفت: با پروژه «مشعشع» که یک شبیه ساز نبرد هوایی است، فضای صحنه جنگ در بستر GIS برای فرماندهان فراهم می‌شود.

این رژه یکی از پرحجم ترین رژه های نیروهای مسلح در حوزه موشکی خصوصا موشک‌های پدافند هوایی به حساب می‌آید.

حسن روحانی رییس جمهور در میانه رژه یگانهای پیاده، به دلیل سفر به نیویورک این مراسم را ترک کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=142250

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر