1

راکب مرکب‌های اشرافی چه کسانی‌اند؟+تصاویر

  • کد خبر : 142359
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱

واردات کالاهای لوکسی مانند خودروهای گران قیمت تاثیر بسزایی بر فرهنگ اقتصادی کشور می‌گذارد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اغلب نوکیسه‌ها و کسانی که به کار دلالی مشغول هستند راکب این مرکبان اشرافی هستند.

سرویس اقتصادی «فردا»؛‌در سطح خیابان برخی خودروها به دلیل خصوصیات خاصی که دارند بیشتر از دیگر خودروها جلب توجه می کنند. نظیر این پورشه پانامرای ۲۰۱۵ که در یکی از خیابان‌های تهران رویت شده است و آنقدر برای شهروندان خاص بوده که سوژه عکاسی یکی از آنان قرار گرفته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر و مورد توجه قرار گرفته است.

اما داستان خودروهای لوکس به همین پورشه ختم نمی‌شود. خودروهای لوکس و اشرافی دیگر هم هستند که خیابان‌های پایتخت و شهرهای بزرگ کشور را در می نوردند.

برای نمونه جی ام سی یوکان دنالی، یکی دیگر این خودروهاست که به غول آمریکایی شهرت دارد. این خودرو نیز که تصویر آن را می بینید به صورت گذر موقت وارد کشورمان شده است، مهلت ترددش تا پایان تیر ماه بوده که انگار توسط مالک خودرو تمدید شده است.

خودروهای استثنایی دیگری نیز هستند که در جاده‌های کشورمان تردد می کنند.

بنتلی کانتیننتال GT یکی دیگر از این خودروهاست. این خودرو مجهز به یک موتور W شکل ۱۲ سیلندر ۶ لیتری است که با کمی تقویت، به ۶۲۶ اسب بخار نیرو می‌رسد و ۸۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. با چنین توانی، این سریع‌ترین کوپه تاریخ بنتلی است زیرا می‌تواند به سرعت ۳۳۱ کیلومتر در ساعت برای مدل کوپه و ۳۲۷ کیلومتر بر ساعت در مدل کانورتیبل، برسد. مصرف سوخت این اشراف‌زاده در شهر ۲۲ لیتر و در بزرگراه ۱۰ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر است.قیمت این خودرو در منطقه آزاد اروند ۷۰۰ میلیون تومان تعیین شده و در بازار جهانی با قیمت پایه ۲۰۰ هزار دلار به فروش می‌رسد.

جالب اینجاست که خودروهایی مانند پورشه و مازراتی که خودروهای خاصی هستند برای ما دیگر آن خاصیت قبل را ندارد. کشورما یکی از کشورهایی است که به بازار خرید این خودروها بدل شده است. چندی پیش بود که رسانه ها از ورود محموله بزرگ مازراتی به کشورمان خبر دادند. خبری که تصاویر آن نیز به سرعت در سایت‌های خبری پخش شد.

دولت نیز در این زمینه تهمیداتی اندیشیده است. سخنگوی دولت می‌گوید واردات خودروهای لوکس با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است اما برخی از کارشناسان اقتصادی نظیر نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی می گویند که این ممنوعیت تنها بر روی کاغذ است و خودروهای لوکسی هستند که به تازگی وارد شده اند.

نادر قاضی پور با بیان اینکه شبکه فاسد واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت متلاشی نشده می گوید: «با اینکه دولتمردان اعلام می کنند واردات متوقف شده است اینطور نیست و تنها شعار می دهند و گفتار درمانی می کنند. امروز آخرین سیستم ماشین اروپا را در سطح تهران می بینیم، چگونه به ایران وارد شده است.»

وی با اشاره به سود ۴۰۰ میلیونی دلالانی در ازای واردات برخی خودروهای لوکس گفت: پروسه واردات خودرو کاملا مشخص است. هر نهاد نظارتی اگر بخواهد می تواند آنان را پیدا و مجازات کند. مگر نه این است که سند تاییدیه واردات خودرو را وزارت صنعت و معدن صادر و آن را ثبت سفارش می کند و بعد از آن از طریق گمرک خودروها وارد می شود و نیروی انتظامی شماره گذاری می کند. در این پروسه افراد حقیقی، حقوقی، دولتی و شبه دولتی نیز دست دارند. پس به راحتی می توان از ورود خودروهای لوکس جلوگیری کرد.»

این موضوعی است که مورد تاکید رهبری هم قرار گرفته است. در دیداری که اخیرا رهبر معظم انقلاب با اعضای هیئت دولت داشته‌اند، ایشان ضمن تاکید بر اینکه تولید کلید رونق اقتصادی است و با اشاره به ضرر و زیان‌هایی که واردات بی رویه ایجاد می‌کند، بیان داشتند: «موضوع واردات ، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد. دولت باید درخصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی سخت گیری بیشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.»

این درحالی است که موضوع واردات کالاهای لوکسی مانند خودروهای گران قیمت تاثیر بسزایی بر فرهنگ اقتصادی کشور نیز می‌گذارد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اغلب نوکیسه‌ها و کسانی که به کار دلالی مشغول هستند راکب این مرکبان اشرافی هستند. به عینه هم می‌توان دید که اغلب فوتبالیست‌ها و کسانی که غیر از کارهای تولیدی مشغول هستند راننده این نوع خودروها هستند. موضوعی که با رویکرد اقتصاد مقاومتی که به عنوان راهبرد اقتصادی کلان کشور است منافات دارد.

جالب اینجاست که ایران کشوری است که به صورت‌های مختلف تحریم شده است اما به روزترین خودروهای لوکس به کشورمان بدون هیچ مشکلی وارد می شود و از این لحاظ  چگونگی ورود این خودروها به کشور نیز خود یک سئوال مهم است. جالبتر اینکه این نوع فرهنگ اقتصادی بیشتر در کشورهای مرتجع عربی منطقه و میان اشراف‌زادگان دیده می‌شود؛ فرهنگ اقتصادی که معنای خاصی را به ذهن متبادر می سازد. فرهنگی که یک اقتصاد توخالی اما بادکنکی را یادآور می‌شود. اقتصادی که خود تولید ندارد اما به تولیدات  و دستاوردهای فنی کشورهای دیگر می نازد و مصرف کننده صرف این تولیدات است. کشورهایی که اقتصاد نفتی تک محصولی دارند و آینده آنها حبابی است که مشخص نیست کی بترکد. با این اوصاف تردد این خودروها یک زنگ خطر اقتصادی برای کشورمان نیز محسوب می شود؛ زنگ خطری که در مورد بنیان‌های اقتصادی کشورمان هشدار می‌دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=142359

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر