1

هیچ یک از کشورهای دنیا، ذخائر ژنتیکی انسانی خود را هدر نمی دهند

  • کد خبر : 142856
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در کشور ما از ذخائر ژنتیکی استفاده نمی‌شود، گفت: ذخائر ژنتیکی ما را خارجی‌ها برای کارها پژوهشی مورد استفاده قرار می‌دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قاضی‌زاده هاشمی، ظهر امروز در دیدار با کارشناسان و متخصصان بهداشت و سلامت استان یزد اظهار داشت: هیچ یک از کشورهای دنیا، ذخائر ژنتیکی انسانی خود را هدر نمی دهند اما متاسفانه در کشور ما استفاده ای از این ذخائر نمی شود.

وی عنوان کرد: ذخائر ژنتیکی انسانی در کشور ما به رغم وجود مراکز پژوهشی بسیار، توسط پژوهشگران خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ظرفیت باید در کشور ما احیا شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارزیابی از وضعیت بهداشت و درمان در استان یزد خاطرنشان کرد: در حوزه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شرایط بهداشت و سلامت استان یزد نسبت به کشور مطلوب است.

وی عنوان کرد: در شرایط مطلوب شاخص‌های درمانی و بهداشتی، در شهرهای ۲۰ هزار نفر باید چهار پزشک و چهار ماما وجود داشته باشد که این استاندارد در اغلب مناطق استان یزد رعایت شده به همین دلیل می‌توان یزد را در رده استان‌های دارای وضعیت بهداشت و درمان مطلوب دسته‌بندی کرد.

یزد پایلوت پژوهش‌های ملی بهداشت و سلامت شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یزد از جمله مناطقی است که می ‌تواند برای پژوهش‌های ملی بهداشت و سلامت به عنوان پایلوت انتخاب شود.

وی با بیان اینکه یزد از جمله استان‌ هایی است که مردم آن به خانواده و فرهنگ تعصب نشان می‌دهند، خاطرنشان کرد: مدیریت استان نیز در زمینه بهداشت و سلامت خانواده عملکرد خوبی داشته است.

قاضی‌زاده هاشمی همچنین با اشاره به اینکه استان یزد در زمینه دیابت در کشور رشد داشته است، عنوان کرد: با توجه به ذائقه شیرین یزدی‌ها، باید بر روی شکر و قند مورد استفاده در شیرینی‌های یزدی آزمایش شود.

وی یادآور شد: در این سفر فرصت خوبی خواهم داشت تا با قنادی‌ها و صاحبان اصلی شیرینی ‌پزی ‌های یزد در مورد مواد مصرفی در شیرینی‌ ها گفت‌گو داشته و تحقیقاتی در این زمینه به عمل آوریم و امیدواریم بتوانیم به علل بروز و شیوع دیابت در یزد دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: یزد بعد از استان‌ های قم، اردبیل و آذربایجان شرقی، بیشترین آمار دیابتی ‌ها را دارد که این امر باید مورد بررسی قرار گیرد.

رتبه اول یزد در سرطان زنان و رتبه سوم در سرطان مردان

قاضی‌زاده هاشمی در مورد آمارهای نگران کننده ابتلا به سرطان در استان یزد نیز اظهار داشت: یزد در زمینه ابتلا به سرطان‌های زنان رتبه اول کشور و در زمینه ابتلا به سرطانهای مردان، رتبه سوم کشور را داراست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت خاطرنشان کرد: اگر یزد با بتواند با استفاده از کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت خود با کارشناسان وزارت بهداشت همکاری کند، می‌توانیم طرح پرونده الکترونیک سلامت ایران را به صورت آزمایشی در این استان اجرا کنیم.

قاضی ‌زاده هاشمی، یکی از نیازهای استان یزد برای اجرای این طرح را ناظر ملی خواند و گفت: امیدواریم بتوانیم در این زمینه به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز به استان یزد سفر کرده و دیدار با قنادان و شیرینی پزها از جمله برنامه های  وزیر بهداشت در یزد است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=142856

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر