1

حداقل مزیت عضویت در موسسه، دوبرابر شدن سرمایه فرهنگیان است

  • کد خبر : 142946
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

شبکه اطلاع‌رسانی در یک سال گذشته بسیار گسترده‌تر، موفقت‌تر و مؤثرتر عمل کرده است ولی همچنان تحقق اهداف مؤسسه نیازمند تلاش مضاعف و شناسایی نوع خاص اطلاع‌رسانی برای فرهنگیان و مبادرت به آن است.

همه ساله آغاز سال تحصیلی با پایان سال مالی مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان مصادف است، به همین بهانه فرصت را برای ارزیابی عملکرد مؤسسه از زبان گویای دکتر روح‌اله عالمی رییس هیأت مدیره مؤسسه غنیمت شمردیم تا از روند فعالیت یکساله مؤسسه قبل از برگزاری مجمع مطلع شویم.

به گزارش افق به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، دکتر عالمی در این مصاحبه بر تعامل تنگاتنگ مؤسسه با وزارت آموزش و پرورش در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر، تقویت اطلاع رسانی با هدف جلب اعتماد فرهنگیان، عضویت صددرصدی برای ایجاد بستر ارائه خدمات رفاهی به تمامی فرهنگیان، تأکید و به تبیین مزایای اقتصادی فعالیت‌های صندوق برای فرهنگیان پرداخت.

سال گذشته، سال تثبیت وضعیت بود

رییس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان عملکرد یک ساله این مؤسسه را متوسط رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: با اینکه بخشی از زمان صرف تغییرات الزامی در هیأت مدیره‌های شرکت‌های تابع شد ولی اصلاح اساسنامه و افزودن ابعاد رفاهی به شرح وظایف مؤسسه در این مدت در زمره اقدامات مطلوب به شمار می رود.

دکتر  عالمی با بیان اینکه در آینده نزدیک شاهد نتایج عملکرد یک ساله گذشته مؤسسه خواهیم بود، گفت: سال گذشته در کل سال تثبیت وضعیت فعلی مؤسسه و برنامه‌ریزی اصولی برای سال‌های آتی است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از زمان یکساله مدیریت آقای دکتر غندالی به عنوان مدیرعامل این مؤسسه، صرف یافتن و ریشه‌یابی مشکلات و در نهایت حل آنها شده‌است که ایشان با تمام توان در این راستا تلاش کرده‌ و موفق بوده‌اند به طوری‌که مشکلات باقی‌مانده از سال‌های گذشته تا حد قابل توجهی شناسایی و به فراخور هریک، برنامه‌ی زمان‌بندی مشخصی برای رفع آنها در نظر گرفته شده‌است. لذا با تلاش هیأت مدیره و مدیرعامل محترم، می‌توان گفت که افق روشنی پیش روی صندوق است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور اقتصادی، با اشاره به اینکه اهداف مؤسسه از منظر اعضاء چندان محقق نشده‌است، گفت: افق روشن برای اعضاء، موفقیت این مؤسسه در حوزه‌ی اقتصادی و تحقق فلسفه وجودی صندوق ذخیره است که هنوز این هدف اصلی فراروی اعضاء قرار نگرفته و در صددیم برای تأمین رضایت خاطر اعضاء، آورده فرهنگیان را با سرمایه‌گذاری‌های مطلوب در حین خدمت و پس از بازنشستگی به آنان بازگردانیم. البته با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌توان این نوید را به فرهنگیان عضو صندوق ذخیره داد که برنامه های بسیار مساعد وخوبی برای سودآوری آنان در پیش است.

سود پیش‌بینی شده سال مالی گذشته محقق شده است

دکتر عالمی درباره محقق شدن سود پیش بینی شده سال مالی منتهی به ٣١ شهریور ١٣٩٣ اظهار داشت: خوشبختانه گزارش‌های مربوط به تحقق میزان سود پیش‌بینی شده صندوق در این بازه زمانی حاکی از تحقق سود مد نظر است. با این حال مؤسسه یکسری برنامه‌هایی را در دستور کار دارد که در آن برنامه‌ها هنوز به توفیق نهایی دست نیافته است که با عملیاتی شدن این برنامه‌ها، میزان سودآوری مؤسسه افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

مؤسسه ابزاری بسیار قدرتمند در اختیار وزارت آموزش و پرورش است

رییس هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان، با اشاره به اینکه این مؤسسه ابزاری بسیار قدرتمند در اختیار وزارت آموزش و پرورش است، گفت: طبیعی است که هر چه رابطه عمیق‌تر و گسترده‌تر شود، وزارتخانه بیشتر منتفع می‌شود. در حال حاضر رابطه‌ی مؤسسه و وزارتخانه بسیار خوب است اگرچه مطلوب نیست. خیلی از کارها می‌بایست در این یکسال انجام می‌شد که به دلایل مختلف به تأخیر افتاد. من در ذهن و فکر و عمل وزیر محترم تأکید بر تقویت رابطه‌ی وزارتخانه و مؤسسه را دیده‌ام ولی عملیاتی شدن این تصمیمات و ذهنیت به درازا کشیده است. بنابراین تا زمانی که این مسأله به صورت شایسته حل نشود نمی‌توان از صندوق ذخیره انتظار زیادی در ارائه خدمات خوب به فرهنگیان داشت.

دکتر عالمی افزود: در صورتی که رابطه صندوق ذخیره فرهنگیان و وزارتخانه تقویت شود قطعا سودآوری معقولی پیش بینی نمود و می توان از مؤسسه انتظار انجام اقدامات رفاهی برای فرهنگیان را داشت ولی اگر صندوق ذخیره بخواهد فقط امرار معاش کند و دچار روزمرگی شود، قطعاً جایی برای امور رفاهی باقی نخواهد ماند.

اصلاح اساسنامه مؤسسه با رویکرد اقتصادی و رفاهی

وی با اشاره به اصلاح اساسنامه مؤسسه تصریح کرد: اساسنامه قبلی اجازه فعالیت‌های رفاهی را به مؤسسه صندوق ذخیره نمی‌داد با این حال برخی از امور رفاهی در قالب شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان و … به طور خودکار در برنامه‌های این مؤسسه قرار گرفته بود. با رویکرد وزیر محترم آموزش و پرورش و تأکید ایشان در حوزه رفاهی و اقتصادی فرهنگیان، اصلاح اساسنامه مؤسسه با رویکرد اقتصادی و رفاهی در اولویت برنامه‌ها قرار گرفت. با این حال، از آنجایی‌که تمامی فرهنگیان عضو مؤسسه صندوق ذخیره نیستند و ما نیز امانت‌دار فرهنگیان هستیم نمی‌توانیم سرمایه برخی از فرهنگیان (اعضاء) را برای تمامی آنان در وزارت آموزش و پرورش هزینه کنیم لذا اصلاح اساسنامه، ارتباط تنگاتنگ با وزارت آموزش و پروش و عضویت تمامی فرهنگیان در دستور کار قرار گرفت.

موانع درونی و بیرونی، اجرای طرح فرهنگ را عقب انداخت

رییس هیأت مدیره مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، در خصوص نحوه اجرای طرح فرهنگ خاطر نشان کرد: طرح فرهنگ یکی از اقدامات در حوزه رفاهی برای فرهنگیان بود که اینک به صورت نمونه در برخی از استان ها فعال شده تا در فروشگاه‌های مورد نظر برخی از اقلام مورد نیاز فرهنگیان را با قیمت مناسب در اختیار آنان قرار دهد. اگرچه نمی‌توان این طرح را طرحی کاملا موفق دانست زیرا برخی از خواسته‌های ما را محقق کرده اما برخی دیگر هنوز به وقوع نپوسته است. طرح با موانع درونی و بیرونی بسیاری مواجه شده که البته ضعف مدیریتی طرح را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا قرار بود از اول شهریور ماه ١٣٩٣ این طرح در سراسر کشور اجرا شود که این موانع ما را از برنامه زمان بندی تحقق طرح فرهنگ عقب انداخت.

با عضویت تمامی فرهنگیان، ارائه خدمات رفاهی عادلانه تر می شود

دکتر عالمی در خصوص صدور بخشنامه عضویت تمامی فرهنگیان در مؤسسه که به پیشنهاد آقای دکتر شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل مؤسسه محقق شد، اظهار داشت: این بخشنامه مزایای بسیاری برای فرهنگیان دارد، حداقل مزیت عضویت در مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان دو برابر شدن سرمایه‌ی هر یک از اعضاء است که این امر خود، سود صددرصدی محسوب می‌شود که هیچ صندوق و بانکی این سودآوری را ندارد. بنابراین تمامی فرهنگیان با عضویت در مؤسسه می‌توانند از این مزیت بهره‌مند شوند علاوه بر آن با عضویت کامل فرهنگیان، ارائه خدمات رفاهی به تمامی فرهنگیان با تعامل مؤسسه و وزارتخانه  امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: البته ناگفته نماند که در اساسنامه مؤسسه کسر از حقوق برای عضویت تا سقف ۵ درصد در نظر گرفته شده است ولی فقط ٢٨/١ درصد از حقوق فرهنگیان کسر می‌شود. این در صورتی‌است که هر چه این میزان افزایش یابد سود بیشتری عاید فرهنگیان می‌شود و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با عایدی بیشتر می‌تواند در طرح‌های بزرگ اقتصادی در راستای سودآوری هر چه بیشتر فعالیت کند. در کنار آن نیز در ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان، دچار کمبود تأمین منابع مالی نمی‌شود.

 رفع محدودیت اقدامات رفاهی، منوط به بازتعریف روابط متقابل است

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت بازتعریف تعامل وزارت آموزش و پروش و مؤسسه تصریح کرد: تمامی مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان محترم باید بپذیرند که مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به لحاظ منابع ورودی و محل هزینه منابع، دارای ظرفیت محدودی است لذا تبدیل صندوق ذخیره به محمل و مأمنی برای انجام امور رفاهی فرهنگیان، منوط و مشروط به بازتعریف ارتباط وزارت آموزش و پرورش و مؤسسه است. در غیر این‌صورت محدودیت در اقدامات رفاهی برای فرهنگیان و اکتفا به خدمات شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان کاملاً منطقی است.

لزوم ورود موثر شرکت های موسسه به بازار آموزش و پرورش

دکتر عالمی، ساماندهی وضعیت شرکت‌های تابع صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای سودآوری و تأمین منافع فرهنگیان بسیار ضروری دانست و گفت: مدیریت سرمایه‌های مؤسسه باید به گونه‌ای اعمال شود که حداکثر بهره‌وری را داشته باشند. البته بازار اقتصادی کشور و حمایت‌های وزارت آموزش و پرورش نیز بر تحقق سودآوری مؤسسه و شرکت‌های تابع بی تأثیر نیست.

وی افزود: فعالیت همه جانبه و گسترده شرکت بیمه معلم در حوزه آموزش و پرورش، واگذاری امور عمرانی وزارتخانه به شرکت ساختمانی معلم، تهیه آجر و در و پنجره و … از شرکت‌های میرداد و آلوپن، تجهیز مدارس کشور توسط شرکت‌های تجهیزات مدارس و صنایع آموزشی، برگزاری تورهای دانش‌آموزی و فرهنگیان توسط شرکت مسافرتی و جهانگردی زاگرس، انجام امور بانکی وزارتخانه از سیستم بانک سرمایه و بسیاری موارد دیگر از طریق شرکت‌های تابع صندوق ذخیره فرهنگیان در بازگشت سودآوری به مؤسسه و در نهایت فرهنگیان تأثیرگذار است. البته باید به خاطر داشت که این تعامل مستلزم تولید محصولات با کیفیت همراه با کاهش قیمت تمام شده، ارائه خدمات مطلوب توسط این شرکت ها است زیرا  صندوق ذخیره برای ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان دارای ظرفیت و توانمندی بسیار بالاست.

شبکه اطلاع‌رسانی مؤسسه گسترده‌تر، موفقت‌تر و مؤثرتر عمل کرده است

دکتر عالمی اطلاع‌رسانی شفاف و بهنگام را موجب اعتماد سازی بین فرهنگیان عنوان کرد و گفت: اطلاع‌رسانی از بدو تأسیس مؤسسه با فراز و نشیب مواجه بوده و در دوره‌های مختلف دارای ضعف و قدرت بوده است در دوران مدیریت آقای مهندس امیدعلی، مدیر عامل محترم سابق صندوق ذخیره فرهنگیان، شبکه اطلاع‌رسانی علمی و قوی دایر شده بود که تیم بعدی نیز برنامه تبلیغاتی و اطلاع رسانی را به‌صورت کاملاً تخصصی با قوت و قدرت بیشتری دنبال کردند. به جرأت می‌توان گفت شبکه اطلاع‌رسانی در یک سال گذشته بسیار گسترده‌تر، موفقت‌تر و مؤثرتر عمل کرده است ولی همچنان تحقق اهداف مؤسسه نیازمند تلاش مضاعف و شناسایی نوع خاص اطلاع‌رسانی برای فرهنگیان و مبادرت به آن است.

رییس هیأت مدیره مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در پایان، کاهش تصدی‌گری مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان به ١٠ الی ١۵ درصد به عنوان یکی از مصوبات هیأت امناء، برقراری نظم و انضباط در تناسب نیروی انسانی، تقویت امور آموزشی و تقویت سودآوری مؤسسه و شرکت‌های تابع، مدیریت مؤسسه و شرکت‌های تابعه، تعامل هر چه بیشتر با وزارت آموزش و پرورش، شناسایی نارسایی‌های دوره‌های گذشته و رفع آنها و در نهایت ارائه خدمات رفاهی به فرهنگیان را از جمله برنامه‌های سال مالی آینده مؤسسه عنوان کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=142946

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر