2

وام شهریه دانشجویی تا ۱۸۸ درصد افزایش یافت

  • کد خبر : 143137
  • ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶

رییس صندوق رفاه دانشجویی گفت: میزان وام شهریه دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی از ۱۵ تا ۱۸۸ درصد در سال تحصیلی جدید افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، ناصر مطیعی صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با بیان اینکه در نشست هیات امنای این صندوق در سرانه وام دانشجویی بازنگری شده است، از افزایش ۵ تا ۲۰ درصدی این وام خبر داد. وی ضمن برشمردن برنامه های خود برای مدیریت بر صندوق رفاه دانشجویی گفت: تقریبا ۱۰۰ درصد از تقاضاهای وام تایید شده تا پایان سال ۱۳۹۲ پرداخت شده است.

به گفته رییس صندوق رفاه دانشجویی برای پرداخت وام های تایید شده دانشجویی تا پایان سال ۹۲، ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات سال ۹۳ این صندوق نیز هزینه شده است. مطیعی بودجه صندوق رفاه در سال ۱۳۹۲ را ۴۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد که ۸۰ درصد از آن تحقق پیدا کرد.

رییس صندوق رفاه دانشجویی گفت: در بودجه سال ۱۳۹۲ با کاهش ۳۵ میلیارد تومانی در اعتبارات وام شهریه و ۱۵ میلیارد تومانی در اعتبارات تغذیه دانشگاه های غیرانتفاعی و آزاد اسلامی مواجه بودیم. وی قول مساعد محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری را برای افزایش اعتبارات این صندوق را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص بالاتر از ۱۶ درصدی، کسری اعتبارات سال گذشته جبران شود.

مطیعی یادآور شد: در خلال سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ تعداد دانشجویان دوره کارشناسی ارشد شش برابر و دوره دکتری ۴ برابر شده و انتظار این است که ظرفیت های مالی صندوق رفاه نیز به همان اندازه توسعه یابد زیرا در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی از افزایش مدت ثبت نام وام دانشجویی خبر داد و گفت: در حالی که سال گذشته ۳۸ روز زمان ثبت نام برای دریافت وام دانشجویی فرصت بود اما امسال این زمان به ۴ ماه افزایش یافته است. رییس صندوق رفاه همچنین زمان انتظار برای دریافت وام دانشجویی را در صورتی که همه مدارک لازم فراهم باشد، تنها چهارده روز ( ۲ هفته) عنوان کرد.

۱۳۰ میلیارد تومان بدهی معوق دانشجویان
وی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره میزان بدهی دانشجویان به صندوق رفاه گفت: با توجه به آنچه که در سیستم سجاد و فاز۲ صندوق رفاه دانشجویی ثبت شده است، دانشجویان در حدود ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی معوق دارند که باید پرداخت می شد.

مطیعی بخشی از منابع صندوق رفاه دانشجویی را از محل دریافت بدهی ها عنوان کرد و افزود: جریمه ای ۱۲ درصدی برای جریمه دیرکرد اقساط وام صندق رفاه دانشجویی پیش بینی شده که اگر دانشجویان از پرداخت اقساط خود سرباز زنند، برای آنها اعمال خواهد شد.

براین اساس مبلغ اقساط به تعویق افتاده در عدد ۱۲ ضرب و مدت زمان تعویقی ضرب شده و تقسیم بر تعداد روزهای سال خواهد شد. وی درباره اینکه در دولت گذشته گفته می شد اگر دانشجویان این اقساط را پرداخت نکنند، از یارانه آنها کسر خواهد شد، گفت: اصلا چنین بحثی مطرح نبوده و این موضوع بیشتر تصورات شخصی و ذهنی برخی افراد بوده است.

مطیعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایرنا درباره میزان تحقق یافتن درآمدهای صندوق رفاه در شش ماهه نخست سال جاری گفت: تاکنون ۴۰ تا ۴۵ درصد از درآمدهای پیش بینی شده برای صندوق رفاه محقق شده است و امیدواریم بیشتر از ۹۰ درصد محقق شود. در بودجه سال جاری صندوق رفاه دانشجویی پیش بینی شده است که این صندوق باید ۱۸۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد.

برنامه های صندوق رفاه در برنامه توسعه ششم
مطیعی توسعه منابع مالی مورد نیاز صندوق رفاه؛ توسعه خدمات رفاهی دانشجویی متناسب با نیازهای جامعه هدف و افزایش سطح رضایتمندی جامعه هدف (دانشجویان) را از اهداف بلندمدت صندوق رفاه دانشجویی در برنامه ششم توسعه عنوان کرد.

وی بر توسعه منابع مالی صندوق رفاه دانشجویی در چند محور مختلف تاکید کرد و اظهار کرد: در پیش نویس قانون صندوق اجازه سرمایه گذاری در پروژه های سودآور و حرکت به سمت استقلال صندوق پیش بینی شده است.

این مقام مسوول در وزارت علوم یکی دیگر از برنامه های این وزارتخانه برای پرداخت وام به دانشجویان را استفاده از منابع بخش خصوصی برشمرد و گفت: مقدمات لازم از جمله اساسنامه برای تشکیل بنیاد خیرین حامی رفاه دانشجویان آماده شده ولی منتظر تعیین زمانی از سوی سرپرست وزارت علوم برای تشکیل مجمع عمومی آن هستیم.

وی در موضوع متناسب سازی کمی خدمات اظهار داشت: افزایش کمی دانشجویان بدون توجه به زیرساخت های لازم انجام شده و قرار است بعد از این هیچ افزایش جدیدی در پذیرش دانشجویان بدون استعلام از حوزه های رفاهی صورت نگیرد. مطیعی خواستار هدفمندی اعطای اعتبارات به دانشجویان شد و از معاونین آموزشی دانشگاه ها خواست تخصیص منابع محدود اعتباری به افراد اولویت دار انجام شود.

تشکیل کارگروهی برای استانداردسازی خدمات رفاهی
رییس صندوق رفاه دانشجویی گفت: هم در حوزه خوابگاه های دولتی و هم خوابگاه های خودگردان و رستوران ها تا زمانی که استانداردسازی صورت نگیرد، امکان نظارت وجود نخواهد داشت.

وی در این زمینه از تشکیل کارگروهی برای تدوین استانداردها و ابلاغ آنها به دانشگاه ها خبر داد و افزود: از ۲۲۷ هزار ظرفیت خوابگاهی دانشگاه های کشور تنها حدود ۲۳ هزار ظرفیت به خودگردان ها واگذار شده و قطعا تا سال آینده به هدف تعیین شده واگذاری صد در صدی خوابگاه ها به بخش خصوصی نخواهیم رسید.

مطیعی تصریح کرد: در حال حاضر در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی شهریه پرداز در دانشگاه های آزاد اسلامی و دیگر دانشگاه ها داریم که براساس تجربه سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از آنها متقاضی دریافت وام دانشجویی هستند.

رییس صندوق رفاه دانشجویی توضیح داد که در خوش بینانه ترین حالت حدود ۲۹۰ هزار نفر از دانشجویان می توانند وام دانشجویی را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد این وام تا سقف ۶۰ درصد از تعداد دانشجویان غیرشاغل و غیربورسیه با اولویت حمایت از دانشجویان بی بضاعت و کم بضاعت پرداخت خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=143137

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر