1

واکنش شدید آرژانتین نسبت به سخنان تحقیرآمیز قاضی پرونده صندوق کرکس

  • کد خبر : 143237
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱

دولت آرژانتین، آمریکا را مسئول سخنان تحقیرآمیز قاضی پرونده صندوق کرکس نسبت به بدهی‌های دولتی این کشور دانسته و در خصوص ایجاد موانع در اجرای قانون تجدید ساختار بدهی‌هایش به آن هشدار داد.

«گریسا» قاضی پرونده صندوق کرکس طی سخنانی، آرژانتین را به دلیل اجرا نکردن حکم خود به گونه‌ای تحقیرآمیز محکوم کرده و طی دستوری جدید آن را موظف به پرداخت جریمه به صندوق کرکس کرده است.(برطبق این حکم آرژانتین موظف بود از میان تمامی طلبکارانش ابتدا بدهی خود به صندوق کرکس را بپردازد).

«سسیلیا نائون» سفیر آرژانتین در واشنگتن نیز در واکنش به این اقدام طی نامه‌ای ۱۱ صفحه‌ای به «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام را مورد انتقاد قرار داده و طی آن درخواست «گریسا» و تحقیر آرژانتین را امری اشتباه و نادرست تلقی کرده است.

وی در این نامه خاطرنشان کرد: مسئولیت‌های بین‌المللی آمریکا به دلیل برخورداری از توان بالای قضایی‌اش معاف نمی‌شود؛ بر اساس قوانین حقوق بین‌المللی هر کشوری باید پاسخگوی جرائم مرتکب شده از سوی تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های خود باشد.

«نائون» در ادامه در رابطه با جریمه آرژانتین از سوی دادگاه آمریکا اعلام کرد: کاملا مسلم است که این حکم علیه حاکمیت آرژانتین تصویب شده است؛ همچنین بسیار تأسف بار است که یک قاضی محلی به راحتی و به گونه‌ای تحقیرآمیز بتواند درباره امور کشوری خارجی تصمیم‌گیری کند.

وی در ادامه در خصوص پیامدهای این حکم در ادامه روابط دیپلماتیک بین ۲ کشور به آمریکا هشدار داد.

***

«کریستینا فرناندز» رئیس جمهور آرژانتین نیز از طریق انتشار بیانیه‌ای در صفحه شخصی خود در سایت توئیتر، سخنان «گریسا» علیه آرژانتین را رد کرده و مورد انتقاد شدید قرار داد.

«فرناندز» در این بیانیه، تحقیر یک کشور را مطابق با نقض حقوق بین‌المللی، نقض منشور سازمان ملل متحد و همچنین نقض منشور سازمان کشورهای آمریکایی برشمرد.

رئیس جمهور آرژانتین در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که چنین اقداماتی نه تنها بر روی دولت و ملت آرژانتین تأثیرگذار نیست بلکه بیشتر، سیاست‌های افترا آمیز صندوق کرکس علیه آرژانتین (خصوصا پس از شکست مقابل تصویب قانون تجدید ساختار بدهی‌های دولتی) را به همگان نشان می‌دهد.

وی در پایان ضمن تکرار درخواست خود از آمریکا مبنی بر پذیرفتن حکم سازمان ملل و حل و فصل این مناقشه بین ۲ کشور تأکید کرد که همچنان به تصمیم خود در دفاع از حاکمیت ملی کشورش پافشاری دارد.

به گزارش فارس، به گفته مقامات دولتی این کشور آمریکای جنوبی چنین اقدامی، بسیار غیر قابل باور می‌باشد که «گریسا» به دلیل عدم انجام حکم صادر شده ار دادگاه آمریکا در مورد پرداخت بدهی‌های دولت‌های قبلی آرژانتین، این کشور را مورد تحقیر قرار داده و با جریمه کردن آن مانع از اجرای قانون تجدید ساختار بدهی‌هایش شود چرا که قطعا آرژانتین با پرداخت جریمه دچار مشکلات اقتصادی بیشتری می‌شود.
پس از بررسی اختلافات موجود بین مقامات صندوق کرکس و دولت آرژانتین دادگاه آمریکا به ریاست قاضی «توماس گریسا» این کشور آمریکای جنوبی را موظف به پرداخت هزار و سیصد و سی میلیون دلار مازاد بر سود واقعی بدهی‌هایش به صندوق کرکس دانسته و به او این دستور را داد تا از میان تمامی طلبکارانش بدهی این صندوق را زودتر بپردازد.

نپذیرفتن این حکم از سوی دولت آرژانتین کشمکش‌های موجود را بیش از پیش کرده و آتش اختلاف بین ۲ کشور را شعله ورتر ساخت؛ تا جایی که با تلاش‌های بسیار آرژانتین بالاخره توانست در سازمان ملل به کمک ۱۲۴ رأی موافق قانون تجدید ساختار بدهی‌های دولتی را مورد تصویب قرار داده و در مقابل صندوق کرکس و بزرگترین حامی‌اش یعنی آمریکا به پیروزی دست پیدا کند.

آرژانتین حکم «گریسا» را ناعادلانه و غیرقانونی می‌پندارد چرا که به خوبی بر این امر واقف است که در صورت تسلیم شدن با مشکلات فراوانی روبه رو شده و بحران اقتصادی کشورش نیز ۲ چندان می‌شود.

حال صندوق کرکس با دیدن شکست خود در رابطه با منافعش احساس خطر کرده و با صدور حکم اخیر «گریسا» مبنی بر پرداخت جریمه ۵۰ هزار دلاری به صورت روزانه، آرژانتین را در تنگنای دیگری قرار داده است.

استدلال آمریکا از صدور این حکم عدم اطاعت دولت آرژانتین از احکام صادر شده در دادگاه این کشور می‌باشد.

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=143237

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر