2

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی توصیه کرد:دریافت اقساطی شهریه‌ دانشگاه علمی کاربردی

  • کد خبر : 143248
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با اعلام افزایش شهریه این دانشگاه تا سقف ۲۵ درصد گفت: شهریه‌ها در دست ما نیست اما به نهادهای مختلفی که دانشگاه‌های علمی کاربردی زیر نظر آنها اداره می‌شود توصیه می‌کنیم برای رفاه حال دانشجویان شهریه‌ها اقساطی دریافت شود.

شفیعی در نشست خبری که به مناسبت بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی و ششمین جشنواره ملی علمی کاربردی برگزار شد، گفت: دانشگاه علمی کاربردی دانشگاه نسل سوم است و بر اساس تقاضا محوری با هدف کارآفرینی و عرضه نیروی کار ماهر در بازار کار فعالیت می‌کند. فعالیت این دانشگاه در دو بخش تربیت نیروی کار که در مقطع کاردانی صورت می‌گیرد و ارتقای شغلی کسانی که شاغل هستند، خلاصه می‌شود.

وی با اشاره به فلسفه ایجاد مقطع کارشناسی ناپیوسته اظهار کرد:‌ افرادی که مدرک کاردانی را دریافت می‌کنند، پس از چند سال تجربه نیاز به مدرک بالاتر پیدا می‌کنند و به سراغ کارشناسی ناپیوسته می‌روند. اما در حال حاضر افراد بلافاصله پس از گذراندن دوره کاردانی به دنبال کارشناسی ناپیوسته می‌روند که این مطلب با فلسفه کار فاصله دارد.

شفیعی با اشاره به اینکه دانشگاه علمی کاربردی به دنبال این است تا از نظام ترمی به نظام پودمانی تغییر پیدا کند، گفت: نظام پودمانی به این معناست که مهارتی برای یک شغل خاص ایجاد شود و مدارک نیز بر اساس آن ارائه شود. در حال حاضر نظام ترمی در دانشگاه علمی کاربردی حاکم است و باید به دنبال حرکت به سمت نظام پودمانی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در این مقطع باید به سمت تقویت کیفیت حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف این دانشگاه در حال تحصیل هستند و دانشگاه علمی کاربردی دارای بیش از ۱۰۰۰ مرکز است.

وی افزود: در مقطع کاردانی ۴۰۰ هزار نفر،‌ در مقطع کارشناسی ناپیوسته ۳۰۰ هزار نفر و در مقطع ارشد نیز ۱۰۰۰ نفر در این دانشگاه در حال تحصیل هستند.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه این دانشگاه هنوز جای خود را در میان جامعه باز نکرده است، گفت: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم تا جوانان آینده روشنی در پیش روی خود در این دانشگاه داشته باشند و سازوکاری را ترتیب دهیم تا به آنها تضمین دهیم حداقل ۷۰ الی ۸۰ درصد، فارغ التحصیلان جذب بازار کار خواهند شد.

شفیعی با بیان اینکه درحال تهیه گزارش هستیم تا ببینیم در سه سال گذشته چه تعداد فارغ التحصیل جذب بازار کار شدند گفت: مطابق گزارش ها بالای ۷۰ درصد جذب نیروی کار شدند و ازین جهت در وضعیت خوبی قرار داریم. باید به سمتی حرکت کنیم تا در آینده نزدیک تاثیرگذاری این دانشگاه را بر اشتغال و تورم ببینیم.

شفیعی درباره ادغام دانشگاه علمی کاربردی با فنی حرفه‌ای گفت: هیچ زمانی صحبتی از ادغام نشده است و بارها اعلام شده که ماموریت این دانشگاه یکسان است به همین دلیل اگر سیاست‌ها با هم هماهنگ باشند و شورای سیاستگذاری و مدیریت واحد ایجاد شود ساماندهی و هم افزایی بهتری در زمینه انجام ماموریت این دو دانشگاه صورت خواهد گرفت.

وی افزود: در حال حاضر کمیته‌های مختلفی برای بررسی این موضوع تشکیل شده اما هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است.

وی درباره نظارت بر استاندارد بودن مراکز،‌ چگونگی برخورد با مراکز غیر استاندارد گفت: اگر یک بخش خصوصی مرکزی را جهت ارتقای آموزش عالی احداث کرده و مشکلی در آن وجود دارد این مسئله با تعطیل کردن آن حل نمی‌شود بلکه باید مشکلات شناسایی و آنها را رفع کنیم.

در برنامه یک ساله دانشگاه بازدید از تمامی مراکز علمی کاربردی رفع مشکلات آنها درذنظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ملاک‌های استاندارد بودن دانشگاه‌های علمی کاربردی گفت: این مسئله بر اساس شاخص‌های مختلفی سنجیده خواهد شد از جمله تعداد دانشجویان، تسهیلات ارائه شده به آنها، فضای ساختمانی دانشگاه و غیره می‌شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه دارای ۵۳ مرکز با بیش از ۲۰۰۰ دانشجو است ،‌ گفت: طی روزهای آینده از تمام روسای این مراکز دعوت به عمل آمده تا گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند و وضعیت مراکز نیز بررسی شود.

وی با اشاره به شاخص فضای ساختمانی دانشگاه‌ها گفت: در اکثر بازدیدها اولویت دانشگاه‌ها توجه به نمازخانه‌ها نبوده و از آنجایی که ما در یک کشور مسلمان زندگی می‌کنیم دانشگاه‌ها حتما باید ایجاد فضای نمازخانه را در اولویت کار خود قرار دهند. همچنین میزان دسترسی به اینترنت و تجهیزات لازم نیز یکی دیگر از ملاک‌هایی است که در استانداردسازی مراکز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی درباره برخی مشکلات دانشجویان در پرداخت شهریه گفت: پرداختی دانشجویان فقط از طریق سامانه «سجاد» صورت می‌گیرد و هرگونه دریافت شهریه خارج از این مسیر غیر قانونی است . همچنین پذیرش در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته بر اساس معدل است و اگر افرادی سعی در دریافت مبالغی برای پذیرش افراد دارند این کار آنها تخلف محسوب می‌شود ودانشجویان شاکی می‌توانند ضمن تماس با ریاست دانشگاه شکایت خود را در این زمینه مطرح کنند.

شفیعی درباره دوره‌های کارشناسی ارشد جامع علمی کاربردی نیز تصریح کرد: دراین دوره‌ها فقط از طریق برگزاری آزمون پذیرش صورت می‌گیرد. البته این کنکورها سراسری نیست و باید نهادی دوره‌های کارشناسی ارشد را مصوب کند و سپس از طریق سازمان سنجش با برگزاری آزمون داخلی دانشجویان جذب می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه اعطای مجوز کد مدرسی در دانشگاه‌های علمی کاربردی به چه شکل است، گفت: افراد برای کسب مجوز کد مدرسی باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند اما در حال بررسی‌هایی هستیم تا در برخی دروس افرادی با مدرک لیسانس را نیز پذیرش کنیم.

وی با اشاره به یکی از تخلفات صورت گرفته در مراکز علمی کاربردی گفت: در برخی از گزارشات دیده شده که فردی کد درسی را می‌گیرد شخص دیگری از آن استفاده می‌کند که این مسئله باید توسط مراکز نظارت شود تا افرادی که مجوز تدریس را گرفته‌اند خودشان تدریس کنند. امسال بنا داریم تمام کدهای مدرسین را از ابتدا بررسی کنیم تا مشکلات موجود برطرف شود.

ایسنا/شفیعی در رابطه با برخی فامیل بازی‌ها در مراکز علمی کاربردی گفت: نمی‌توان به یک مرکز خصوصی گفت که چرا خانواده‌ات را استخدام کرده‌ای اما اگر آن افراد تخصص لازم را نداشته باشند باید جلوی آنها گرفته شود.

سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در پایان تاکید کرد:هر کدام از مدرسین نیز فقط اجازه ۲۴ واحد در طول ترم را دارند و در سیستم اجازه داده نمی‌شود افراد بیشتر از این میزان تدریس کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=143248

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر