0

فعالیت‌های CIA، موساد و MI6 را رصد می‌کنیم

  • کد خبر : 144776
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

برخی از سرویس‌ها مثل موساد، MI6 یا CIA و کشورهایی که با ایران مسیر خصومت دارند طبیعی است که به دنبال این باشند اهداف منفی در جمهوری اسلامی دنبال کند یا مستقیم وارد عمل شوند.

علوی با بیان اینکه دامن زنندگان به اختلاف مذاهب اسلام، در زمین دشمن هستند، گفت: هم افراطیون اهل سنت و هم شیعه، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و وزارت اطلاعات نسبت به اینها بی‌تفاوت نیست.

حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات در نشست خبری که عصر امروز برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره روند تائید صلاحیت افراد برای پست‌های مدیریتی اظهار داشت: در زمینه صلاحیت امنیتی کسانی که برای تصدی مسئولیت و سمتی مورد استعلام از وزارت قرار  می‌گیرند وزارت اطلاعات یک امانتدار است.

وی تصریح کرد: کسی که عهده‌دار مسئولیتی در نظام اسلامی شود، اهلیتیش باید مسلم باشد و بخشی از آن که امنیتی است بر عهده وزارت اطلاعات است؛ امنیت مدیریتی و سیاسی بر عهده ما نیست البته بخشی از امنیت سیاسی که به مسائل امنیتی مرتبط است به این وزارتخانه مربوط می‌شود.

وی تصریح کرد: دو مسئولیت سنگین داریم که یکی مسئولیت نظام مقدس جمهوری اسلامی که به دست افراد با صلاحیت باشد و دوم حفظ حیثیت و آبروی افراد است.

وزیر اطلاعات یادآور شد: نمی‌توان با کمترین گزارش با آبروی افراد بازی کرد و وزارت هم باید به گونه‌ای عمل کند که آبروی افراد حفظ شود و وزارت اطلاعات خود را مجاز نمی‌بیند با آبروی افراد بازی کند حتی اگر فردی در جایگاه اجتماعی باشد که جامعه به غلط او را در جایگاه پایین ببیند. ما حتی با آبروی چنین فردی بازی نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: وزارت اطلاعات مسئله تائید صلاحیت‌ها را از حوزه فردی، به صورت جمعی در آورده و نظام‌نامه‌ای را طی سال گذشته تنظیم کرده که هم صلاحیت افراد را تعیین و هم از آسیب دیدن آبروی آنها جلوگیری می‌کند؛ در واقع شورای تعیین صلاحیت را در نظام‌نامه پیش‌بینی کرده‌ایم که موارد استعلام منفی در آن مورد بحث قرار می‌گیرد و اگر راهی برای احراز اهلیت نباشد، نظر منفی را اعلام می‌کند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهمترین اهداف سیاسی اجتماعی، ‌اقتصادی و فرهنگی سرویس‌های بیگانگان در ایران یادآور شد: سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی انواع تدابیر خود را به کار می‌گیرند تا به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه وارد کنند.

وی با اشاره به بحث تعامل و تقابل سرویس‌ها گفت: این طور نیست که همه سرویس‌ها در صدد ضربه زدن به یکدیگر باشند بلکه ممکن است با هم تعامل هم داشته باشند امروز ما با خیلی از سرویس‌های کشورهای مختلف تبادل اطلاعات داریم.

وی ادامه داد: در این بین برخی از سرویس‌ها مثل موساد، MI6 یا CIA و کشورهایی که با ایران مسیر خصومت دارند طبیعی است که به دنبال این باشند اهداف منفی در جمهوری اسلامی دنبال کند یا مستقیم وارد عمل شوند و در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اثرهای منفی بگذارند.

وی گفت:‌همچنین ممکن است به طور غیرمستقیم سرویس‌های دیگر را به کار بگیرند تا کار نیابتی کنند یا سرویس‌های مجازی افراد را به کار گیرند. در چنین فضایی وظیفه دستگاه اطلاعاتی کشور این است که هوشیاری خود را حفظ کند و نشانگاه‌های دشمن را شناسایی و آنها را مدیریت کند یا در صورتی که به انتقال اخبار سری کشور بپردازند، در مورد آنها اقدام لازم را انجام دهد که تا الان هوشمندانه وزارت اطلاعات موارد را رصد و شناسایی کردند.

وی تاکید کرد: صنایع هسته‌ای، دفاعی و موشکی ما و تکنولوژی‌های پیشرفته عرصه‌هایی هستند که آنها سعی دارند اطلاعات به دست آورند و تخریب داشته باشند که نوعا در این مراکز حساس آموزش‌های لازم داده شده و کلاس‌ها پیش‌بینی شده که مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت اطلاعات در مورد برخی افراطیون اهل سنت یا شیعه گفت: همانگونه که رهبری فرمودند ایجاد اختلاف بین فرق اسلامی اعم از شیعه و سنی از مهمترین اهداف دشمنان اسلام است بنابراین هر کسی که در جهت دامن زدن به اختلاف میان مذاهب اسلامی نقش ایفا کند دانسته یا ندانسته در زمین دشمن است. فرقی نمی‌کند افراطی‌هایی که پیرو اهل سنت باشند و یا به عنوان شیعه. همه اینها آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و طبیعی است وزارت اطلاعات نسبت به اینها بی‌تفاوت نیست.

حجت‌الاسلام علوی با بیان اینکه چندی پیش سربازان گمنام امام زمان (عج) کانال‌های ماهواره‌ای که نقش مخرب در جمهوری اسلامی داشتند و بی‌اعتنا به رهنمودهای دلسوزانه مقام معظم رهبری که فرمودند توهین‌ها به اهل سنت حرام است به این روند ادامه دادند و اقدامات لازم را انجام دادند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی اینکه وزارت اطلاعات چه اقداماتی در خصوص گروهک داعش صورت داده است، گفت:‌گروهک داعش چون در خارج از مرزهای ماست نمی‌توان انتظار داشت اشرافی که در کشور خود داریم بر روی آن داشته باشیم اما بیرون از مرزهای ما بودن، دلیل بر عدم اشراف نیست چون تهدیدات داعش هر چند مستقیم مورد توجه سوریه و عراق است اما مواضع ملی ما را تهدید به خطر می‌کند و دستگاه‌های امنیتی باید ناگزیر درباره آنها حساسیت داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات از سال‌ها پیش اشراف اطلاعاتی خود را داشت و برنامه‌های داعش را پیش‌بینی کرده و به مقامات مسئول در نظام اعلام کرده بود و همین امر باعث شد به موقع اقداماتی صورت گیرد و اگر این‌ها نبود شاید عراق و سوریه وضعیت دیگری داشتند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: هرگاه احساس کنیم مسائل امنیتی ما را مورد تهدید امنیتی مستقیم خود قرار دادند یا در کشور ما عناصری به کار گیرند، وارد عمل می‌شویم و شده‌ایم و تا الان عواملی که مرتبط با داعش بودند شناسایی کرده و در اختیار دستگاه قضایی قرار داده‌ایم.

وی همچنین درباره شکایت وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: اگر در چارچوب‌های صنفی خود عمل کنند، مسئولان خود را دارند که وزارت ارشاد، آموزش و پرورش یا کشور است اما اگر عملکرد ضد امنیتی داشته باشند، مربوط به وزارت اطلاعات می‌شود. اگر شکایت صنفی باشد، ما شکایت را برمی‌داریم و دستگاه مربوطه اقدام می‌کند اما اگر مجموعه مباحث ضد امنیتی باشد، غیر ممکن است شکایت خود را برداریم.

علوی درباره موضوع مفاسد اقتصادی نیز خاطرنشان کرد: متن یک جامعه و پویایی و بالندگی آن یک اقتصاد شکوفا می‌طلبد. برای نشاط اقتصادی باید امنیت اقتصادی فراهم شود و وزارت اطلاعات در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی فعالیت جدی دارد؛ تاکنون این وزارت تلاش کرده هر جا ناامنی در زمینه سرمایه‌گذاری بوده برطرف کند.

وی تاکید کرد: در زمینه ایجاد امنیت و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تمام توان خود را به کار گرفتیم و این اطمینان خاطر را به فعالان اقتصادی داده‌ایم. هر موردی برای ما مکشوف شده و پی ببریم که یک حرکت فسادآلود اقتصادی مانند قاچاق کالا، سوخت و ارز است، برخورد خواهیم کرد.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سؤال که بسیاری از صاحبان سرمایه و نخبگان مایلند به کشور برگردند، وزارت اطلاعات چه برنامه‌ای برای آنها دارد، گفت: این گونه نیست که کسی به خاطر داشتن سرمایه علمی یا اقتصادی مورد تعارض باشد هیج مخاطره‌ای مورد توجه آنها نیست و کشور برای آنها امن است و خیلی‌ها در حال حاضر می‌آیند و می‌روند و وزارت اطلاعات سعی می‌کند به حل مشکلات آنها کمک کند.

علوی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در یک سال اخیر نگاه امنیتی وزارت اطلاعات  نسبت به برخی جناح‌ها و اشخاص چگونه بوده است، گفت: احساس‌مان این است مردم در جامعه از اسم وزارت اطلاعات احساس اضطراب و استرس نباشد داشته باشند. بنای ما این نیست مردم را بترسانیم و دستگاه اطلاعاتی باید بگونه‌ای نقش‌آفرینی کند که مردم احساس امنیت کنند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: رکن اشراف اطلاعاتی وزارت اطلاعات مردم هستند و ما امروز وزارت اطلاعات ۷۶ میلیونی داریم.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود برخی افراد در دولت پرونده امنیتی و اقتصادی دارند و وزارت اطلاعات به این دلیل که گرایش آنها نزدیک به دولت است این مسائل را نادیده گرفته، گفت: مسئولیت‌ها در نظام جمهوری اسلامی امانت هستند و این مسئله صحت ندارد که وزارت اطلاعات به خاطر ملاحظات سیاسی، افرادی که دارای صلاحیت نیستند را تایید کند و دست آنها را به مال و هویت نظام اسلامی باز کند.

وی گفت: ممکن است شایعاتی در جامعه درباره افراد باشد اما در پرونده‌شان اثری از آنها نباشد ما به عنوان وزارت اطلاعات نمی‌توانیم شایعات جامعه را اساس رد یا تایید صلاحیت قرار دهیم؛ ما محتوای پرونده‌ها را که ممکن است جای تامل باشد، بررسی کرده و گاه تحقیق میدانی می‌کنیم و یا به فرد حق دفاع می‌دهیم.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت برخی از مدیران نفتی در ارتباط با پرونده بابک زنجانی گفت: ‌متاسفانه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان از اموال بیت‌المال مورد دستبرد بوده و با حساسیت این مسئله را دنبال کردیم. در جلسه‌ای که با بابک زنجانی داشتیم وی می‌گفت پول در تاجیکستان یا در روسیه دارد اما هیچ کدام صحت نداشت و ما این موارد را به دستگاه قضایی منتقل کردیم و در تمام این مدت، وزارت اطلاعات همکاری تنگاتنگی بادستگاه قضایی داشته است.

وی ادامه داد: طبیعی است برای رده‌هایی از مدیران مختلف که مربوط به قبل از این دولت است، این افراد با اشراف اطلاعاتی مشخص شدند  و اطلاعات آنها در اختیار دستگاه قضا قرار گرفت.

وی درباره حفاظت از دانشمندان هسته‌ای نیز خاطرنشان کرد: حفاظت از دانشمندان هسته‌ای یک مرجع تصمیم‌گیر، یک عضو مسئول و یک مسئولیت اطلاعاتی دارد؛ عضو تصمیم‌گیر، شورای امنیت کشور است که توسط وزیر کشور مدیریت می‌شود.

وی ادامه داد: شورای امنیت کشور تشخصی می‌دهد تهدید چقدر است، چه نوع حفاظتی مورد نیاز است و کدام یک از دانشمندان مورد تهدید هستند. ۹۰ درصد از حفاظت شخصیت‌ها بر عهده نیروی انتظامی است؛ آنچه بر عهده ماست اشراف اطلاعاتی است. ما از نظر اطلاعاتی اگر خطری دانشمندان هسته‌ای و غیرهسته‌ای مان را تهدید کند به شورای امنیت کشور و ناجا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نام دانشمندان هسته‌ای را افشا کرده است، گفت: این هنوز صد در صد متقن نیست و چنین چیزی مطرح شده و طبیعی است دستگاه دیپلماسی و نمایندگی ما در آژانس با آن برخورد می‌کند و بر تعامل سازنده جمهوری اسلامی ایران با شورای حکام اثر منفی می‌گذارد از این رو امیدواریم این مسئله صحت نداشته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرویس‌های اطلاعاتی همچون موساد و سیا اقدام به جذب نیرو می‌کنند و وزارت اطلاعات در این زمینه چه اقدامی کرده و آیا عضوگیری در ایران داشتند یا خیر، گفت: این مسئله تازگی ندارد و سرویس‌ها از هر ابزاری استفاده کرده و می‌کنند و در واقع به دنبال استفاده از فضای مجازی برای رسیدن به اهداف خود هم هستند.

وی گفت:‌تاکنون سعی کردند افرادی را به تور جاسوسی خود بیندازند اما مردم ما هوشیار هستند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=144776

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر