3

آمریکا شرایط را برای ظهور داعش مهیا کرد

  • کد خبر : 144825
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱

منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا، حمایت بیش از حد کاخ سفید را دلیل اقدامات جسورانه اسرائیل دانست و گفت که آمریکا شرایط را برای ظهور داعش در منطقه مهیا کرد.

منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا، حمایت بیش از حد کاخ سفید را دلیل اقدامات جسورانه اسرائیل دانست و گفت: سازمان ملل متحد نیز قادر نیست فراتر از مرزهایی که ابرقدرت ها برایش فراهم کرده اند، حرکت کند. 

 

 نوام چامسکی سه شنبه در نشستی خبری که از سوی کمیته حقوق لاینفک فلسطینی ها به مناسبت گرامیداشت سال همبستگی با فلسطینی ها برگزار شد، در پاسخ به سئوالی درباره اینکه فلسطینی ها تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت را برای خاتمه اشغالگری در مدت دو سال خواستار شده اند، گفت: شورای امنیت باید این تصمیم را اتخاذ و قاطعانه تر اقدام کند ولی متاسفانه اقدامات شورای امنیت فقط در حدی است که ابر قدرت ها به این نهاد بین المللی اجازه می دهند. 
 
وی افزود: همانطور که در گذشته نیز صورت گرفته است تردید دارم هیئت آمریکایی در شورای امنیت امکان تصویب چنین قطعنامه ای را فراهم کند و از آن جلوگیری خواهند کرد. 
 
این منتقد مشهور آمریکایی تاکید کرد: بهترین گزینه اخلاقی خاتمه به اشغالگری است ولی در جهانی که ما در آن زندگی می کنیم اجرای گزینه های اخلاقی بسیار محدود است ولی غیرممکن نیست. 
 
چامسکی از اولویت های کنونی برای رهبران فلسطینی را خطاب قرار دادن مردم آمریکا دانست و گفت: تا زمانیکه فشار از سوی مردم آمریکا بر دولت این کشور در اتخاذ سیاست های متفاوت وارد نشود، شاهد تغییری قابل توجه در وضعیت نخواهیم بود. 
 
وی افزود: در همه جنبش ها از جمله در ویتنام، تیمور شرقی و دیگر نقاط، بر اهمیت نقش مردم آمریکا و ایجاد یکپارچگی و حمایت از سوی آنان تاکید شده است، زیرا آنها توانستند بر اصلاحات در سیاست های آمریکا تاثیر گذارند. منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا فرصتی برای ایجاد دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی وجود دارد، گفت: برقرار شدن چنین توافقی بسته به پذیرش از سوی آمریکاست که این امر نیز تاکنون صورت نگرفته است. وی افزود: اوباما سه سال پیش قطعنامه ای را در این زمینه در شورای امنیت وتو کرد و همواره موانع یکی پس از دیگری بر سر راه ایجاد دو کشور مستقل ایجاد شده است. 
 
 چامسکی در پاسخ به سئوال دیگری درباره ارزیابی واکنش سازمان ملل نسبت به موضوع فلسطینی ها نیز گفت: سازمان ملل نمی تواند فراتر از مرزهایی که ابر قدرت ها مشخص کرده اند، گام بردارد و درباره فلسطین نیز این سابقه تقریبا پنجاه ساله سیاست آمریکا درباره مسئله فلسطین کاملا مشخص است. 
 
منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا در پاسخ به سئوال دیگری گفت:” به جامعه یهودیان آمریکا این دستورالعمل داده شده که وظیفه شماست جامعه بین المللی را متقاعد کنید که هر گونه انتقادی به اسرائیل با ضد یهودیت و یا تنفر از یهودیان برابر است.”
 
 وی توضیح داد: همانطوریکه در تورات و انجیل نیز آمده است یکی از پادشاهان در دوره الیاس نبی از این حربه استفاده کرده بود و انتقادات حضرت الیاس به رفتارهای خود را به نحوی جلوه داده بود که الیاس نبی را متنفر از اسرائیل معرفی می کرد در صورتیکه حضرت الیاس فقط رفتارهای شاه شیطان صفت را محکوم می کرد، البته اگر به تاریخ و فرهنگ گذشتگان مراجعه شود، شواهد بسیاری از این دست یافت می شود. چامسکی با ذکر این داستان تاریخی تاکید کرد که این روشی است که هم اکنون نیز به کار گرفته می شود.
 
 وی درباره تازه ترین رای پارلمان انگلیس درباره فلسطین نیز گفت: این اقدام برغم گفته “دیوید کامرون” نخست وزیر آن کشور که چنین رایی بر سیاست انگلیس نسبت به اسرائیل و فلسطینی ها تاثیری نخواهد داشت، نشان دهنده این است که مردم در اروپا و حتی آمریکا می خواهند از اقدامات بسیار جنایتکارانه و وحشیانه ای که اسرائیل انجام می دهد، فاصله گیرند.
 
فیلسوف و زبان شناس معروف آمریکایی تاکید کرد: دیر یا زود به دلیل فشار از سوی مردم آمریکا دولت مجبور به تغییر سیاست خود می شود. وی ضمن استقبال از اعلام اخیر دولت سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن فلسطین گفت: این مسیری است که جریانات به سوی آن در حرکت است، هم اکنون بیش از ۱۳۲ کشور عضو سازمان ملل فلسطین را به رسمیت شناخته اند و برغم تلاش های قاطع آمریکا، استرالیا، کانادا و انگلیس که متحدان قاطع اسرائیل محسوب می شوند، این کشورها نمی توانند خودشان را از جهان جدا کرده و همچنان در حمایت از اسرائیل پافشاری کنند. چامسکی در پاسخ به این سئوال که شما در سال ۲۰۱۱ میلادی گفته بودید دمکراسی در خاورمیانه توسط آمریکا ممنوع شده است، گفت: ما به خوبی از برخورد آمریکا درباره دمکراسی آگاهیم برای مثال در ژانویه ۲۰۰۶ میلادی انتخابات کاملا عادلانه و آزادانه ای طبق نظارت بین المللی در فلسطین صورت گرفت و مردم حماس را انتخاب کردند ولی آمریکا بلافاصله شروع به مجازات فلسطینی ها کرد زیرا آنان به هر آنچه او می خواست رای نداده بودند و طی انتخاباتی آزاد در مسیری دیگر گام برداشته بودند. وی افزود: آمریکا همچنین بلافاصله به منظور سرنگونی دولت حماس در غزه کودتای نظامی ایجاد کرد. 
 
چامسکی در پاسخ به سئوال دیگری درباره سیاست خارجی آمریکا گفت: سیاست خارجی آمریکا به مانند هر ابر قدرت دیگری منافع ملی نامیده می شود که البته منافع ملی برای حمایت از مردم نیست و تظاهر به چنین امری آسان است ولی در واقع سیاست خارجی به منظور گسترش قدرت کشور ایجاد شده است. 
 
وی افزود: اگر به تاریخ روابط آمریکا و اسرائیل نگاه کنیم در سال ۱۹۴۸ میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از پیروزی های نظامی اسرائیل بسیار شگفت زده شده بود و همان زمان اسرائیل را به عنوان پایگاه بالقوه آمریکا در خاورمیانه و متحدی با ارزش نامیدند .
 
نوام چامسکی تاکید کرد: خوش خدمتی اسرائیل به آمریکا در سال ۱۹۶۷ میلادی موجب شد تا این کشور سیاست حمایت گونه از اسرائیل را در پیش گیرد که این سیاست تا به امروز ادامه دارد. وی در مثال دیگری به حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه اشاره کرد و گفت: این حملات به قدری شدید بود که اسرائیل مهماتش نزدیک به تمام شدن بود در نتیجه درخواست مهمات بیشتر از آمریکا را مطرح کرد و پنتاگون هم در میانه درگیری ها از ذخایر تسلیحاتی آمریکا که در اسرائیل قرار داشت، به اسرائیل داده شد.
 
 منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: در عین حال که اسرائیل به نفع آمریکا در منطقه کار می کند ولی فلسطین چه نفعی برای آمریکا دارد، او ضعیف است و از هیچ قدرت و ثروتی برخوردار نیست، جهان عرب نیز چندان از آنان حمایت نمی کند درنتیجه از هیچ حقی برخوردار نیست و این بخشی از قوانین روابط بین المللی است. وی درباره تاکتیک هایی که می توان برای مقابله با اسرائیل به کار برد، افزود: تحریم ها و بایکوت باید تا زمانیکه اسرائیل به همین رویه خود و اشغالگری ادامه می دهد بر او اعمال و به موسسات اروپایی و آمریکایی در همکاری با اسرائیل، آگاهی داده شود.
 
چامسکی به جریانات مربوط به ایجاد کشورهای آمریکا، استرالیا و کانادا اشاره کرد و گفت: گذشتگان انگلیسی ها (انگلوساکسون) به نواحی استرالیا و کانادای کنونی آمدند و بومیان آنجا را کاملا نابود کردند و فکر می کنید چگونه است که این موضوع مرتبط با حمایت از اسرائیل است. وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره وضعیت کنونی کوبانی در شمال سوریه نیز گفت: اوضاع بسیار حیرت آوری است، روزنامه های صبح امروز در خبری آورده بودند که ارتش ترکیه به جای حمله به داعش که فقط چند کیلومتر آنطرف تر مرز مشترک سوریه و ترکیه فعال است، به کردها حمله کرده است.
 
 این نظریه پرداز آمریکائی افزود: فکر می کنم اقدامی از جمله قطعنامه ای قاطع باید در این زمینه در شورای امنیت تصویب شود که بر آتش بس بین کردها و ارتش ترکیه تاکید و در عین حال از تخریب و محاصره کوبانی در دستان داعش جلوگیری کند تا از یک قتل عام گسترده جلوگیری شود. وی تاکید کرد نقش کردها در مقابله با داعش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. منتقد سرشناس سیاست خارجی آمریکا درباره داعش گفت: پس زمینه ای برای داعش وجود دارد و با توجه به تلاش های دراز مدت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خاورمیانه گفته شده است که آمریکا داعش را خلق کرده است.
 
 وی ادامه داد: “آمریکا داعش را خلق نکرد ولی به سادگی موقعیتی را برای ظهور داعش ایجاد کرد و یکی از آن موارد، اختلافات فرقه‌ای بود.”
 
 نوام چامسکی افزود: برای مثال ساکنان بغداد از فرقه های گوناگون بودند که هیچیک با دیگری کاری نداشت ولی به فاصله کوتاهی پس از تهاجم آمریکا به عراق تفرقه های قومی ایجاد شد و درگیری ها شدت گرفت و عراق چند رشته شد.
 
وی افزود: “داعش از همبستگی شدیدترین افراطی ها متشکل از سعودی ها، وهابی‌ها و سلفی ها ایجاد شده است که این خود یک پیروزی نظامی برای آنان محسوب می شود.”
 
وی همچنین به میراث برده داری در جهان کنونی اشاره کرد و افزود: برده داری هنوز هم زنده است و پس از پانصد سال همچنان ادامه دارد برای مثال شمار سیاه پوستان در زندان های آمریکا و دیگر کشورها را باید در نظر گرفت.
 
منتقد سیاست خارجی آمریکا گفت: غزه دری از فلسطین به سوی جهان خارج است و در صورتیکه از کرانه باختری جدا شود، کرانه باختری به طور کامل زندانی اسرائیل محسوب می شود لذا تلاش بیست سال اخیر آمریکا و اسرائیل جداسازی غزه از کرانه باختری بوده است.
yjc.ir
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=144825

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر