1

آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین عامل پرورش انسانی مهمترین زیرساخت توسعه کشور است

  • کد خبر : 145639
  • ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵

سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار است و آموزش و پرورش عامل اصلی پرورش سرمایه‌های انسانی است. بنابراین آموزش و پرورش اصلی ترین عامل توسعه پایدار است.

دکترعلی اصغرفانی با حضور در همایش توسعه عدالت آموزشی ضمن گرامیداشت یاد ۳۶ هزار دانش آموز شهید، ۵۰۰۰ فرهنگی شهید به خصوص استاد رجایی و باهنر به عنوان الگوهای معلمی و مدیریت در آموزش و پرورش، گفت: سرمایه انسانی عامل اصلی توسعه پایدار است و آموزش و پرورش عامل اصلی پرورش سرمایه‌های انسانی است. بنابراین آموزش و پرورش اصلی ترین عامل توسعه پایدار است.

وی با اشاره به اینکه امروز آموزش و پرورش هر کشور آیینه تمام نمای آینده آن کشور است، افزود: آنچه مورد تاکید صاحب نظران توسعه بوده و طبق تجربیات کشورهای توسعه یافته، نقش انسان به عنوان مهمترین منابع توسعه انکارناپذیر است و پایه و اساس تحول زندگی و توسعه بر محور نیروی انسانی می‌چرخد.

فانی با بیان اینکه تربیت جهت دار امکان توسعه را از بین می‌برد، اظهارکرد: آموزش و پرورش کلید درهای گشوده توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

فانی در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش هر جامعه مسئولیت حفظ، انتقال و توسعه میراث و ارزشهای آن جامعه را به عهده دارد، به سند تحول آموزشی که منبعث از تربیت اسلامی است، اشاره کرد و گفت: در این سند برای تربیت انسان شش ساحت در نظر گرفته شده که به ترتیب شامل تربیت اعتقادی – اخلاقی، علمی، زیباشناختی و هنری،‌ حرفه‌ای و اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و در نهایت جسمانی و روانی است. اما به نظر می‌رسد متاسفانه در نظام آموزش و پرورش ما تنها به بخشی از این ساحت‌ها پرداخته می‌شود در حالی که وظیفه این نهاد تربیت یک شهروند متوازن است.

 

فانی در خصوص مسیر تحول آموزش در جهان که دارای چهار مرحله است، افزود: در دوره اول هدف آموزش، آموختن برای دانستن بود در حالی که در دوره دوم هدف آموختن، به کار بستن دانش، در دوره سوم هدف زیستن و در دوره چهارم هدف آموختن، زیست اجتماعی در نظر گرفته شده است. بر این اساس ما باید ضمن توجه به این رکن‌ها جایگاه خود را پیدا کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با این مطلب که کمال انسان در گرو تربیت صحیح است، آموزش را وسیله رسیدن به شرافت انسان دانست و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید با ایجاد مهارت‌های علمی، افراد را برای حضور موثر و سازنده در جامعه آماده کند.

 

وی ایجاد رشد قوه قضاوت، مسئولیت پذیری،‌ خودآگاهی، نقادی و خلاقیت در برخورد با مسائل فردی و اجتماعی را از رسالت آموزش و پرورش توصیف کرد.

فانی با بیان اینکه نظام آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اقدامات زیادی انجام داده و به توفیقات زیادی دست یافته است،‌ افزود: روزی که انقلاب پیروز شد در جنوب کرمان فقط یک دبستان وجود داشت اما امروز ما در همین بخش، پنج منطقه آموزشی داریم که در هر منطقه تعداد زیادی دبیرستان و دبستان در مقاطع ابتدایی و متوسطه وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش، همچنین افزود: امسال در مدارس سیستان و بلوچستان ۱۰۳ درصد دانش آموزان تحت پوشش قرار گرفته‌اند. این ۱۰۳ درصد یعنی علاوه بر دانش آموزانی که امسال ثبت نام کرده‌اند، دانش آموزان سالهای قبل که از مدرسه خارج شده‌اند هم دوباره ثبت نام شده و به مدرسه برگشتند و این برگ زرینی در نظام آموزش و پرورش کشور است.

فانی ضمن با بیان اینکه در حال حاضر در مناطق دور افتاده و پراکنده هم دبیرستان دخترانه و پسرانه شبانه و مدارس متوسطه پسرانه شبانه راه اندازی شده است، گفت: در بعد کمی ما به توفیقات خوبی دست پیدا کرده‌ایم، اما در بعد کیفی هنوز مشکلات زیادی سرراه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد دانش آموزان ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده و نسبت به سالهای گذشته با کاهش تعداد روبرو بودیم ، اظهار کرد:‌استراتژی ما به علت کاهش تعداد دانش آموزان باید بر کیفیت بخشی فرایند آموزش متمرکز شود.

فانی با اعلام اینکه امسال ۲۵۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه به منظور کیفیت بخشی در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: این نشان دهنده توجه زیاد دولت به موضوع کیفیت بخشی است.

وزیر آموزش و پرورش با طرح مباحث فضاهای آموزشی و نیروی انسانی به عنوان مهمترین موضوعات حال حاضر آموزش کشور افزود: دو سوم فضاهای آموزشی ما کاملا استاندارد و ایمن است، در حالی که یک سوم آن نیاز به بازسازی دارد. زلزله‌هایی که در ۱۰ ساله اخیر اتفاق افتاد نشان می‌دهد که مقاوم سازی مدارس اثربخش بوده چون مدارس در این مناطق هیچ آسیبی ندیده‌اند.

وی با اشاره به دو تجربه مهم در خصوص تامین فضای آموزشی گفت: اولین تجربه مربوط به زمان شهید رجایی است. در آن زمان به درخواست ایشان درآمد نفتی یک روز کشور به نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص پیدا کرد و ما چند سالی از این اعتبارات استفاده می‌کردیم. تجربه بعدی پیشنهاد درخواست چهار میلیارد دلار برای مقاوم سازی و تخریب و نوسازی مدارس بود که از سوی مجلس به تصویب رسید و اجرایی شد.

 

فانی ضمن ابراز امیدواری از اینکه با اختصاص اعتبار لازم برای مقاوم سازی یک سوم فضای آموزشی نیازمند به مقاوم سازی و بهسازی، به مسائل رفاهی نیروی انسانی آموزش و پرورش کشوراشاره کرد و گفت: معلمین به عنوان شریف ترین و با تلاش ترین اقشار جامعه و مورد اعتماد مردم هستند. این در حالی است که معلمین ما امروز به لحاظ انگیزشی و شایستگی و مهارت‌های حرفه‌ای نیازمند رسیدگی بیشتری می‌باشند.

 

وی با اشاره به نامه‌ای که از سوی ۱۰۸ اقتصاددان و جامعه شناس به رئیس جمهور و رئیس مجلس ارسال گردید که در آن به حق رفاه معلمین و تامین معیشت این قشر تاکید شده بود، اظهار کرد: اگر بتوانیم در ادامه همایش به مباحث بهسازی فضاهای آموزشی و مباحث رفاهی معلمین بپردازیم بسیار مطلوب است.

 

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به اینکه منابع انسانی در حوزه آموزش و پرورش کشور در تدوین برنامه ششم توسعه باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: شش رکن آموزش و پرورش مدیریت معلم، محتوای آموزشی،‌ مقررات آموزشی، بودجه ، تجهیزات و فضاست اما معلم رکن اصلی است، چرا که زیر ساخت آموزشی کشور را تحکیم می‌کند.

 

فانی با بیان اینکه دولت یازدهم پنج سیاست کاری را در بحث آموزش و پرورش دنبال می‌کند، اصل اول را ساماندهی و بهسازی منابع انسانی عنوان کرد و گفت:‌ آموزش و پرورش برای مدیریت بهتر و بهره وری بالاتر نیازمند ساماندهی نیروی انسانی است.

وی در همین خصوص ادامه داد: دو میلیون نفر نیروی انسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به لحاظ جغرافیایی رشته تخصصی و جنسیت خوب توزیع نشده‌اند، اما همه تلاش ما این است که بتوانیم توزیع نیروی انسانی را در این حوزه ساماندهی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اصل دوم سیاست گذاری دولت را توسعه مشارکت در آموزش و پرورش دانست و افزود: مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی و رواج کمک مردم به مدارس از اولویت‌های ماست.

وی در همین خصوص از افتتاح شش پروژه آموزشی در پاکدشت خبر داد و تصریح کرد که در حال حاضر ۲٫۵ میلیون نفر از دانش آموزان ما در مدارسی که توسط خیرین تاسیس شده درس می‌خوانند.

فانی توسعه مدیریت آموزشگاهی را دومین سیاست کاری وزارت آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: امسال در ۷۵۰۰ مدرسه طرح تعالی مدیریت را اجرا کردیم و امیدواریم که با این هدف بهره وری در مدارس بالا رود.

وزیر آموزش و پرورش ورود بودجه ریزی عملیاتی و تمرکز زدایی در آموزش و پرورش را از جمله دیگر راهبردهای این وزارتخانه دانست و در همین زمینه خاطر نشان کرد: ما باید به سمت تمرکز زدایی برویم چون با وزارتخانه بسیار متمرکزی روبرو هستیم که میزان رسمیت در آن به شدت بالاست.

وی با اشاره به سند آموزش و پرورش که به منظور کیفیت و توسعه عدالت آموزشی تدوین شده اظهار کرد: به شرط تامین اعتبار لازم امیدواریم بتوانیم این سند را اجرایی کنیم. امسال هم با وجود کمبود بودجه، از ۱۳۱ راهکار این سند موفق شدیم ۴۰ راهکار را در قالب ۹۹ برنامه کیفیت بخشی اجرا کنیم.

ایسنا/فانی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه برگزاری این همایش حساسیت مدیران و مسئولین را در این زمینه افزایش دهد، تاکید کرد: امیدواریم آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های کشور با دسترسی به منابع جدید مالی خیزش عظیمی نظیر آنچه وزارت بهداشت و درمان تجربه کرد و به سمت عدالت آموزشی و گسترش زمینه ورود توسعه پایدار گام بردارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=145639

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر