1

دادستان کل کشور :مرحوم عسگراولادی انسان‌ تکلیف‌مدار بود

  • کد خبر : 145871
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵

ما معتقد نیستیم که سیاست باید دین را به‌دنبال خود کشاند، بلکه دین انسان‌ساز است و سیاست باید عین دیانت و دیانت باید عین سیاست باشد

دادستان کل کشور مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی را سیاستمداری شجاع، انقلابی صریح و فقیهی دردآشنا توصیف کرد و گفت: تمام محاسبات سیاسی آن عالم ربانی بر اساس تکلیف‌مداری بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری و سالگرد مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی که از سوی جامعه روحانیت شیراز برگزار شده بود، گفت: آیت‌الله مهدوی‌کنی و عسگراولادی خدمتگزارانی بودند که تمام زندگی خود را به انقلاب، نظام و مردم خدمت کردند و تا آخر عمر خود پایبند به ولایت بودند.

وی با بیان اینکه جهت بررسی شخصیت برجسته مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی نکته‌ای که باید بدان پرداخته شود، بحث علم و عالم است، افزود: اگر دانشی در پرتوی علم به باورهای الهی یا اخلاق فاضله یا احکام و بایدها و نبایدهای الهی بود، علم است وگرنه فضل است.

دادستان کل کشور اظهار کرد: آنچه ما در فقه از آن به علم کلام تعبیر می‌کنیم علم حکمت است و یا آنچه مربوط به باورهای الهی است، فقه اکبر، اخلاق فاضله و کریمه نیز فقه اوسط و احکام نیز فقه اصغر هستند.

وی با بیان اینکه فقه به مجموع آنچه در دین وجود دارد اعم از عقاید، اخلاق و احکام اطلاق می‌شود، افزود: ولایت فقیه یعنی ولایت دین‌شناسی که می‌خواهد جامعه را به طرف دین و باورها و اخلاق دینی سوق دهد.

رییسی با اشاره به همراهی علم با عبادت، اظهار کرد: آنچه انسان را به خدا بخواند، علم است و آنچه موجب فراخواندن انسان و دعوت آن عالم به خدا نشود، علم نیست؛ به عبارت دیگر اگر یک طبیب در اتاق جراحی قلب را می‌شکافد در آن شکافتن قلب با تمام وجود ذکر خدا گوید، علم پزشکی او را به صاحب علم یعنی خدا دعوت می‌کند.

وی با طرح این سؤال که حقیقت علم و عبودیت چیست، ابراز کرد: حقیقت علم در عبودیت نهفته است، یعنی هرکس از همه عبدتر است، از همه عالم‌تر است و حقیقت عبودیت نیز آن است که عالم همه مِلک و مُلک خداست و آن اراده‌ای که بر ذرات وجود عالم حاکم است فقط اراده باری تعالی است.

رییسی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امروز بیش از تمام زمان‌ها، انقلاب، اهداف، افکار و اندیشه‌های بلند امام راحل در جامعه بشری رونق دارد، گفت: امروز کدامین انقلاب در عالم است که با نام، هدف و استکبارستیزی امام آشنایی نداشته باشد.

دادستان کل کشور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی را عالم ربانی بودن دانست و گفت: آن مرحوم عالمی بود که جلوه رب بود.

رییسی با اشاره به ویژگی‌های حیات انسانی، آیات ابتدایی سوره الرحمن را بهترین تعریف انسان دانست و گفت: در این سوره ابتدا قرآن و سپس نام انسان آورده شده است؛ زیرا انسان جز در پرتوی ارتباط با وحی نمی‌تواند حیات انسانی داشته باشد به عبارت دیگر انسان فقط در پرتوی ارتباط وحی انسانیتش شکل می‌گیرد؛ لذا تعریف قرآن از انسان حیوان ناطق نیست بلکه انسان موجودی دارای تعلم خداگونه شدن و ربانی شدن است.

وی بر لزوم داشتن خداشناسی، خودشناسی، دین‌شناسی، راه شناسی و آسیب‌شناسی دینی تأکید کرد و افزود: باید راه‌های ایمان و شرک را به‌خوبی بشناسیم.

رییسی با یادآوری اینکه مرحوم آیت‌الله مهدوی صفات فوق را دارا بود، گفت: آن عالم ربانی قبل از انقلاب بزرگترین منکر زمان خود یعنی رژیم شاهنشاهی را شناخت و با تمام قدرت به مقابله با آن پرداخت و در تشکیل روحانیت مبارز در تهران گام نهاد تا اینکه با تلاش ایشان و همسنگرانش حکومت شاهنشاهی نابود شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای حمایت از اعرف معروف‌ها که نظام مقدس جمهوری اسلایم ایران باشد،‌ به کار گرفت.

دادستان کل کشور ادامه داد: در تمام این مدت چه آن زمانی که امام جماعت مسجد جلیلی بود و چه آن زمانی که نخست وزیر کشور ایران شد، گفتمان ایشان تغییر نکرد و آن عالم ربانی ۵۰ سال کار سیاسی انجام داد. فعالیت سیاسی جدای از ربانی بودن نیست؛ زیرا ما معتقد نیستیم که سیاست باید دین را به‌دنبال خود کشاند، بلکه دین انسان‌ساز است و سیاست باید عین دیانت و دیانت باید عین سیاست باشد و این همان ترجمان سخن مقام معظم رهبری است.

دادستان کل کشور به ویژگی‌های مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی اشاره و خاطرنشان کرد:‌ مرحوم عسگراولادی انسان‌ تکلیف‌مداری بود که در همه حال تلاشش بر این بود که دین‌محور باشد و در پرتوی دین و آموزه‌های دینی فعالیت کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=145871

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر