1

هنوز به نیمه راه افق چشم انداز ۱۴۰۴ نرسیده ایم

  • کد خبر : 145891
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳

کلیایی گفت: برنامه چهارم توسعه را پشت سر گذاشته و برنامه پنجم نیز سال دیگر تمام می شود و به این صورت نیمی از زمان اجرای افق چشم انداز ۱۴۰۴ که باید از ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ طی می کردیم را سپری کرده ایم .

در بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: نیازمند جهشی بیشتر در برنامه های پیش رو یعنی برنامه ششم و هفتم هستیم و از این جهت برنامه ششم برنامه ای بسیار پراهمیت است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۲۸ برنامه توسعه هفت ساله در کشور آغاز شد و پنج برنامه تا سال ۵۷ اجرا شد؛ پس از آن برنامه های توسعه با وقفه ای ۱۰ ساله مواجه شد و از سال ۵۸ تا ۶۸ کشور فاقد برنامه مناسب بود.

وی در این ارتباط افزود: این برنامه از سال ۱۳۶۹ مجددا آغاز شد و تا امروز پنج برنامه دیگر را اجرا کرده ایم و در حال اتمام برنامه پنجم هستیم که سال آینده، سال پایانی برنامه پنجم است.

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری افزود: ما باید از همین الان برنامه ششم توسعه را آماده کنیم که در این ارتباط همکاران من در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ستاد برنامه ششم را در حال اجرا دارد.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر هر هفته سه جلسه برای ستاد پیش بینی کرده ایم که در روزهای شنبه، سه شنبه و پنج شنبه در دو نوبت صبح و عصر با همکارانم در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی مشغول تهیه و تنظیم برنامه ششم هستیم.

نوبخت تصریح کرد: به رغم پنج برنامه پیش از پیروزی انقلاب و پنج برنامه بعد از پیروزی انقلاب ما هنوز به مرزهای توسعه یافتگی نرسیده ایم در حالی که برخی کشورها همراه یا بعد از ما این برنامه ها را شروع کرده اند اما هم اکنون در مراحل توسعه یافتگی قرار دارند و از نظر توسعه انسانی نیز در پله های بالاتری ایستاده اند.

وی یکی از مسائل موجود در برنامه های توسعه ای کشور را فاقد نگاه بلندمدت بودن ذکر کرد و گفت: این برنامه ها متسلسل نبوده و گاهی اوقات مسیرها تغییر می کردند.

نوبخت ادامه داد: مثلا در یک برنامه ما محور توسعه را صادرات و در برنامه ای دیگر محور توسعه را کشاورزی و در برنامه ای دیگر محور توسعه را صنعت مشخص کردیم؛ این در حالی است که باید برنامه مشخصی در پیش می گرفتیم تا بتوانیم به هدفمان دست یابیم.

وی ادامه داد: از این جهت سند چشم انداز بیست ساله در سال ۸۳ نهایی و مقرر شد از سال ۸۴ که برنامه چهارم توسعه تهیه می شود با نگاهی به افق ۱۴۰۴ ، پیش برویم.

وی اضافه کرد: اهداف مورد نظر در این برنامه ایستادن ایران در جایگاه نخست اقتصادی ، علمی و فناوری در منطقه بود.

نوبخت خطاب به مسوولان دانشگاه علمی و کاربردی گفت: از شما تقاضا دارم در جهت ارتقای جایگاه برنامه ششم توسعه، برنامه های پیشنهادی خود را به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ارائه کنید تا در برنامه ششم این پیشنهادات را لحاظ کرده و برنامه را با کارآیی بیشتر پیش ببریم.

نوبخت گفت: آنچه نتیجه تحقیقات در ارتباط با بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان متخصص و دانشگاهی نشان می دهد، عدم انطباق آموزش های عالی در پاره ای از موارد با نیازهای صنعت و بازار کار است.

وی افزود: شاید بخشی از آموزش ها در سازمان فنی و حرفه ای برای پاره ای رشته ها پاسخگو باشد، اما این نیاز همواره احساس می شد که ما باید بتوانیم حلقه رابط مباحث نظری و نیازهای عملیاتی و کاربردی را داشته باشیم که این دانشگاه با این هدف تاسیس شد.

نوبخت تصریح کرد: بیست و دو سال این فعالیت شکل گرفت و قطعا امروز آنچه به عنوان کارنامه دانشگاه مورد توجه است قابل تقدیر و حتی با اعتباری قابل تقدیس است و مسوولان دستگاه های اجرایی بیش از پیش، قدردان چنین خدماتی هستند.

وی تاکید کرد: با این حال قطعا نیازمند بازنگری در فعالیت های مربوط به حدود ربع قرن گذشته هستیم؛ این همایش شاید فرصتی برای بازنگری فعالیت های ۲۲ سال اخیر باشد که باید در جهت روزآمد شدن چنین فعالیت هایی چاره جویی کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: مبالغ قابل توجهی همواره معطوف به آموزش عالی است اما با توجه به پرارزش بودن مبانی نظری، قادر به پاسخگویی به بازار کار آنچنان که کاربردی باشد، نیستیم.

وی گفت: بیکاری فزاینده نیروی تحصیلکرده شاید دلیل این باشد که آموزش عالی ما با نیاز بازار هماهنگ نیست.

وی تاکید کرد: باید برخی از رشته ها و واحدهایی که طی سال های گذشته بیشتر پاسخگو با تقاضای اجتماعی بوده و ما ناگزیر به تعدد و تنوع رشته های مختلف شدیم بازنگری ها انجام شود؛ نوع نگاه فرهنگی خانوارهای ایرانی این است که تا انتها در آموزش عالی پیش برویم و اگر ما بخواهیم خلاف این نیاز فرهنگی پیش رویم آنها پاسخ نیازشان را از آن طرف مرز دنبال می کنند.

وی گفت: ناگزیریم برخی رشته ها را بازنگری کنیم و ضمن این بازنگری درخصوص پاسخگویی به نیازهای کشور ناگزیریم رویکردهایمان را در آموزش عالی تغییر دهیم.

وی همچنین از مسوولان دانشگاه علمی کاربردی خواست چگونگی گسترش روزآمد و بهنگام آموزش های علمی کاربردی طرح و ایده دهند تا در برنامه های بعدی از جمله برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال جاری برنامه ششم توسعه باید تهیه شود و فرصت چندانی برای آن وجود ندارد گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی اعلام آمادگی می کند که کمیته ای ویژه برای گسترش و ارتقای آموزش های علمی کاربردی در ستاد برنامه ششم معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی تعریف کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری از تمبر یادبود بیست و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی رونمایی شد و پژوهشگران برتر، کارآفرینان برتر، برگزیده علمی، دانشجویان نمونه و نویسندگان کتاب برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=145891

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر