1

رجال الغیبی که از رای منفی لاریجانی به وزیر پیشنهادی علوم خبر داد

  • کد خبر : 146092
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم که گویا نتیجه آن از پیش توسط دولت تعیین شده بود با حاشیه های زیادی همراه بود.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم ساعت ۸:۱۵ دقیقه روز چهارشنبه آغاز شد.

– محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اولین وزیری بود که پیش از آغاز جلسه در صحن حضور داشت.

– با توجه به اظهارات اخیر آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور، سخنرانی های رئیس جمهور در جمع نخبگان و مردم زنجان درخصوص بورسیه ها و موارد دیگر و نوع معرفی نیلی به مجلس از ابتدای جلسه جو سنگینی نسبت به این رای اعتماد وجود داشت.

-ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه حسن روحانی رئیس جمهور با استقبال محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همراه وزرای کابینه خود وارد مجلس شد.

-تقریبا همه اعضای کابینه همراه با رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد حضور یافتند، علوی وزیر اطلاعات، فانی وزیر آموزش و پرورش، رحمانی فضلی وزیر کشور، جنتی وزیر ارشاد، زنگنه وزیر نفت، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، چیتچیان وزیر نیرو، حجتی وزیر کشاورزی، طیب نیا وزیر اقتصاد، واعظی وزیر ارتباطات و آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این جلسه رئیس جمهور را همراهی کردند.

-علاوه بر این صادق و فریدون مشاوران رئیس جمهور، شهیدی رئیس بنیاد شهید، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور، نوبخت معاون برنامه ریزی رئیس جمهور و جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در این جلسه حضور داشتند.

-انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز همزمان با هیات دولت وارد مجلس شد و رایزنی های خود را با حامیان دولت آغاز کرد.

-وی با تابش نماینده مردم اردکان، محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان، قاعد رحمت نماینده مردم درود رایزنی کرد و بعد در جای خود نشست.

روحانی اولین ناطق جلسه رای اعتماد بود. وی ابتدا درخصوص قیام امام حسین و وضعیت حساس ایران در منطقه سخنرانی کرد و بعد از آن به موضوع رای اعتماد به وزیر پرداخت. او معتقد بود عدم اعتماد مجلس به گزینه های دولت برای وزیر علوم باعث شده که در دو نوبت با سرپرست اداره شود.

روحانی تاکید کرد که نمی خواهم دانشگاه باشگاه سیاسی باشد، دانشگاهی می خواهیم که مرکز دانش، علم و آگاهی بوده و تحت تاثیر شعارهای سیاسیون قرار نگیرد.

-وی همچنین تاکید کرد: بسیاری از وزرای دولت من، میدان جنگ و جهاد را تجربه کردند و به تجربه حضور نیلی در دفاع مقدس استناد کرد.

-در آخر نیز رسانه های منتقد دولت را نیز مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: در برخی رسانه ها آمده بود که نیلی مطلوب آقای رئیس جمهور برای وزارت علوم نیست و ایشان برای دستگرمی به مجلس وی را معرفی کرده و در آینده گزینه دیگری را معرفی خواهد کرد.

-وی این موضوع را کذب محض خواند و گفت: ایشان مطلوب و گزینه من برای وزارت علوم هستند.

-در میان سخنرانی های رئیس جمهور ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در حال جمع آوری امضا برای بیانیه ای جهت تشکر از ورزشکاران پاراآسیایی بود.

روحانی پس از پایان صحبت هایش مجلس را ترک نکرده و برای دقایقی در مجلس حضور یافت تا سخنان مخالفان و موافقان را استماع کند.

-اولین مخالف وزیر پیشنهادی علوم عزیز اکبریان نماینده کرج بود که مقداری از وقت خود را به محمود نبویان نماینده تهران داد.

-اکبریان در ابتدای سخنانش خطاب به رئیس جمهور از یادداشت شب گذشته آشنا انتقاد کرد و گفت: ایشان دایه مهربان تر از مادر هستند اما مجلس وظیفه خود را می داند، نمایندگان با فریادهای احسنت، اظهارات اکبریان را تشویق کردند.

وی خطاب به نیلی خواست مواضعش را در مورد فتنه به صورت شفاف بیان کند.

-اکبریان از دو نامه در پرونده نیلی پرده برداشت که اولین نامه علیه بسیج در دی ماه سال ۸۸ خطاب به مقام معظم رهبری نوشته شده بود و نامه دوم نیز همزمان با روی کار آمدن دولت خطاب به رئیس جمهور در حمایت از نیلی منفرد اولین گزینه دولت برای وزارت علوم نگاشته شده بود.

-وی همچنین از برگزاری جشن مختلط در دانشگاه کشاورزی همزمان با عزای عمومی به مناسبت رحلت آیت الله مهدوی کنی انتقاد کرد و گفت: این جشن با عکس آقای موسوی و بی حجابی دانشجویان دختر برگزار شد.

-پس از پایان سخنرانی رئیس جمهور و در میان سخنرانی موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی بازار نامه نگاری ها و گپ و گفت های نمایندگان با وزرای حاضر در جلسه و رئیس جمهور گرم شد و حدودا اکثر نمایندگان در جایگاه خود حضور نداشتند.

-در این میان تابش برای رایزنی با نمایندگان و رئیس جمهور بسیار فعال بود و دائما در صحن علنی مجلس رفت و آمد می کرد.

-نجفی سرپرست وزارت علوم و الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور آخرین افرادی بودند که از کابینه وارد مجلس شدند.

-در میان صحبت های مخالفان و موافقان، بازار ارسال نامه به هیات رئیسه مجلس برای جوابیه به اظهارات مخالفان و موافقان نیز گرم شده بود.

-اکبریان در سخنان خود ادعا کرد که نجفی سرپرست وزارت علوم پای نامه ای که توهین به نظام بوده را امضا کرده اما نجفی در نامه ای به هیات رئیسه این ادعا را رد کرد.

-علاوه بر این زاهدی رئیس کمیسیون آموزش نیز در نامه ای به رئیس مجلس ادعای یکی از موافقان رای اعتماد به وزیر علوم مبنی بر اینکه کمیسیون آموزش نیز با وزیر پیشنهادی موافق است را رد کرد.

-معاون پارلمانی رئیس جمهور نیز در نامه ای به هیات رئیسه اظهارات مخالف رای اعتماد به وزیر پیشنهادی را مبنی بر اینکه دولت در اقدامی غیرمعمول نامه معرفی وزیر را ابتدا در رسانه ها منتشر کرده و بعد به مجلس ارائه داد را رد کرد. در این نامه آمده بود که: نامه معرفی وزیر پیشنهادی علوم ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه به دفتر ریاست مجلس ارائه شده است. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این ادعا گفت: نامه معرفی وزیر در حالی ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه به دفتر ریاست مجلس ارائه شد که در همان ساعت جلسه علنی مجلس پایان یافته بود بنابراین امکان اعلام وصول آن وجود نداشت.

-ساعت ۹ و ۳۹ دقیقه رئیس جمهور همراه برادر و رئیس دفتر خود از مجلس خارج شد.

-محمدقسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم گفت: در نامه ای که از سوی آقای نیلی امضا شده حرف بدی ننوشته اند آیا در دانشگاه ها علیه دانشجویان در سال ۸۸ خشونت نشد؟ آیا به خوابگاه ها حمله نشد؟ این نامه هیچ ایرادی ندارد که منتقدان آن را حربه ای برای عدم رای اعتماد به وزیر علوم قرار داده اند.

-پس از پایان صحبت های عثمانی تعدادی از نمایندگان از جمله عزیز اکبریان اطراف وی جمع شدند و اظهارات وی را مورد انتقاد قرار دادند. حلقه نمایندگان اطراف اکبریان و عثمانی در حال گسترش بود و اعتراضات به اظهارات عثمانی بالا گرفته بود که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اخطار به نمایندگان آنها را متفرق کرد.

-الیاس نادران نماینده مردم تهران نیز از مخالفان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بود. وی در اظهارات خود با رد اظهارات آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور مبنی بر اینکه پایداری ها به دنبال عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی هستند گفت: آیا آقای حداد و آقای لاریجانی که مخالف وزیر پیشنهادی هستند عضو جبهه پایداری اند؟! لاریجانی با شنیدن این صحبت ها لبخند زد و هیچ واکنشی نشان نداد.

-عدم واکنش لاریجانی به اظهارات نادران باعث شد جعفرزاده ایمن آبادی که در موافقت با وزیر پیشنهادی صحبت می کرد در پایان صحبت هایش خطاب به لاریجانی بگوید شما رئیس ما هستید هیچ زمانی در این موضوعات موضعگیری شفاف نمی کردید در خصوص اظهارات آقای نادران نیز ابهامات را برطرف کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: احساس می کنم آقای نادران رجال الغیب بودند و از آن جهت در این موضوع صحبت کردند.

-الیاس نادران نماینده مردم تهران نیز در میان سخنرانی خود از مشاوره های غلط برخی مشاوران رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت: امان از دست مشاوران وما ادراک مالمشاورین.

نادران علی رغم اینکه فرصتش برای بیان انتقاداتش به پایان رسیده بود، در پاسخ به تذکرات هیات رئیسه مبنی بر پایان وقت سخنرانی چند بار گفت جمله آخر است که لاریجانی نیز اظهار داشت: این جمله آخر شما دائما تکرار می شود.

-پس از پایان سخنان نادران تقریبا همه نمایندگان حاضر در مجلس با فریاد احسنت خود اظهارات نادران را تشویق کردند.

-با پایان اظهارات مخالفان و موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی، نیلی وزیر پیشنهادی علوم در جایگاه حضور یافت تا از خود دفاع کند اما تقریبا هیچ یک از نمایندگان مجلس به اظهارات وی گوش نمی دادند گویا تصمیم عدم رای اعتماد به نیلی پیش از جلسه علنی گرفته شده بود در همین رابطه الیاس نادران مخالف رای اعتماد در ابتدای جلسه گفت: ما از هیات رئیسه خواسته بودیم که در صورتی که آیین نامه اجازه می دهد بدون صحبت مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، پس از دفاعیات رئیس جمهور و وزیر پیشنهادی رای گیری شود که متاسفانه چنین ظرفیتی نداشت.

-ساعت ۱۰ و ۴۶ دقیقه علی لاریجانی از وزرای حاضر در جلسه خواست تا جلسه را ترک کنند تا رای گیری شود.

-رحمانی فضلی وزیر کشور علی رغم تاکید ریاست مجلس مبنی بر ترک جلسه جلوی درب خروج ایستاده بود و مجددا به جایگاه هیات رئیسه رفت و لحظاتی با لاریجانی صحبت کرد.

-در جریان بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی گویا برگه ای از سوی نمایندگان در صحن توزیع می شد که این امر موجب تذکر شدید لاریجانی شد. رئیس مجلس از نمایندگان خواست هیچ برگه ای در مجلس توزیع نکنند.

-در پایان محمود نیلی احمدآبادی با ۷۹ رای موافق، ۱۶۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در صحن نتوانست اعتماد نمایندگان برای ریاست بر وزارت علوم را جلب کند.

– حضور حسام الدین آشنا در مجلس با توجه به اظهارات اخیرش حاشیه های زیادی در پی داشت و شاید بتوان آن را یکی از دلایل ریزش موافقان قلمداد کرد. حتی مشاهدات از بحث دونفره وی با حجت الاسلام آقاتهرانی خبر می دهد.

-۵ شهریورماه وزیر علوم استیضاح شد و فرصت قانونی دولت برای معرفی وزیر علوم ۵ آذرماه به پایان می رسد. به عبارت دیگر دولت ۲۸ روز فرصت دارد تا گزینه جدید خود برای وزارت علوم را معرفی کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=146092

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر