2

دانش آموزان ایرانی دوره‌های قاجار و پهلوی +تصاویر

  • کد خبر : 146234
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰:۱۱

در دوره پهلوی اول و دوم و با رواج دوربین‌های شخصی و همچنین ارزانی نسبی عکاسی، امکان ثبت لحظه‌های زندگی بیشتر در دسترس مردمان عادی قرار گرفت و عکاسی رنگ و بوی دیگری یافت.

نمایشگاه عکس «کودک ایرانی در گذر تاریخ (دوره‌های قاجار و پهلوی)» با به تصویر کشیدن ۱۲۰ قطعه عکس در کتابخانه حسینیه ارشاد افتتاح شد.
نمایشگاه «کودک ایرانی در گذر تاریخ» ۳۰ مهر سال ۹۳ به همت شورای کتاب کودک و با استفاده از گنجینه غنی مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در کتابخانه حسینیه ارشاد، افتتاح شد.

دانش‌آموزان ارمنی یک دبستان دخترانه با پوشاک محلی، ابتدای دوره پهلوی

این نمایشگاه در تلاش است با گذر از هزار توی تاریخ، بخشی از این زندگی اجتماعی را در معرض دید قرار دهد، همچنین «کودک ایرانی در گذر تاریخ (دوره‌های قاجار و پهلوی)» دارای حدود ۱۲۰ قطعه عکس تاریخی از دوره‌های قاجار و پهلوی بوده و آینه‌ای از زیست کودکان اقوام و طبقات مختلف در گستره مرزهای جغرافیایی ایران، است. کودکان تهیدست،‌کودکان توانمند،‌کودکانی با نیازهای ویژه،‌کودکان کار، مشاغل گوناگونی که کودکان به آن مشغول بوده‌اند، اسباب‌بازی‌های کودکان، ‌مدارس مخصوص کودکان، نظام سلامت کودکان، از جمله موضوع‌هایی هستند که در عکس‌های این مجموعه می‌توان ردپایی از آنها یافت.


کلاس درس ریاضی یکی از دبستان‌های دوره قاجار

بر اساس این گزارش، ورود عکاسی و رواج آن در ایران، ‌در پایان سده نوزدهم میلادی، به لحاظ زمانی بسیار نزدیک به ثبت نخستین عکس‌ها در اروپا است. دوربین عکاسی و شیشه‌های ثبت عکس در قالب هدایایی به دست شاهان ایران رسید و آنان نیز غالباً نگاه مثبتی به آن داشتند.

آموزگار سپاه دانش در کلاس درس روستایی، دوره پهلوی

با گسترش مناسبات خارجی در دوره قاجار و ورود بیشتر اروپاییان به ایران، رفته‌رفته گرایش به عکاسی و ثبت زندگی مردم در میان طبقات درباری و متمول گسترش بیشتری یافت.

زنان و کودکان آسوری، دوره قاجار

از میان چهره‌های سرشناس دربار قاجار، خصوصاً از دوره ناصری به بعد، می‌توان افراد علاقه‌مندی را شناسایی کرد که به شکلی فراگیر به عکاسی پرداخته‌اند و وجوه مختلف زندگی آن دوره را به تصویر کشیده‌اند. پس از شکوفایی عکاسی در دوره ناصری و ایفای نقش در رویدادهای اجتماعی بزرگی مانند انقلاب مشروطه، عکاسی به تدریج وارد زندگی اجتماعی طبقات گوناگون مردم شد و عکاس خانه‌هایی در گوشه و کنار شهرها افتتاح شد.

کودکان پرورشگاه مشهد، ۱۳۰۷ ش
در دوره پهلوی اول و دوم و با رواج دوربین‌های شخصی و همچنین ارزانی نسبی عکاسی، امکان ثبت لحظه‌های زندگی بیشتر در دسترس مردمان عادی قرار گرفت و عکاسی رنگ و بوی دیگری یافت.

کودکان نمایشگر در مراسم قربانی شتر، دوره قاجار
بر مبنای این گزارش، عکس‌های به جا مانده از دوره‌های قاجار و پهلوی، چه آنها که توسط درباریان و عکاسان حرفه‌ای‌تر گرفته شده و چه آنها که از سوی مردم کوچه و بازار ثبت شده‌اند، منابعی غنی و منحصر به فرد برای مطالعه اوضاع و احوال اجتماعی ایران و بررسی تغییرات فرهنگی و ساختاری ایران معاصر هستند.

کودکان تحت پوشش دارالایتام وقف شده همسر صحاف باشی، دوره قاجار

در این میان، کودکان نیز، گاه در مقام چهره‌های اصلی و گاه در حاشیه تصویر، به قاب دوربین راه یافته‌اند و سوژه عکاسان بوده‌اند. چنین عکس‌هایی از مهم‌ترین و دست‌نخورده‌ترین منابع برای مطالعه سیر تحول مفهوم کودکی در ایران معاصر هستند. در عکس‌های به جا مانده از سفرنامه‌ها، آلبوم‌ها و مجموعه‌های شخصی، شاهد تاریخ تصویری حیرت‌انگیزی از زندگی کودک ایرانی هستیم.

زنان و کودکان ترکمن، اوایل دوره پهلوی
تاریخی که نشان می‌دهد چگونه کودک از موجودی وابسته و گاه تزیینی به تدریج هویت یافته و به عنوان موجودی فعال و دارای حقوق ایفای نقش کرده است.

فرزندان حسین پیرنیا مؤتمن الملک در نوجوانی


کودکان ایرانی,کودکان ایرانی در گذر تاریخ

خانواده عشایر و کودکان همراهش کنار «پل لینچ»، دوره پهلوی

کودکان خردسال هنگام بازی، ابتدای دوره پهلوی

ایران مطلب

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=146234

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. سلام آقای منتظری ، با توجه به وضعیت بیکاری در جامعه آیا صحیح است جوانی بعد از سالیان سال که دنبال کار می گردد و بعد از کلی زحمت و درد و رنج توانسته به صورت شرکتی و یا قراردادی کار پیدا کند و با توجه به فرمایشات جنابعالی که فرمودید بعد از رفع نیاز می تواند عذر طرف را خواست آیا این امکان را نمی دهید که آیا این شخص با توجه به کار فعلی خانواده تشکیل داده چه باید کرد و این صحبت های شما موجب بیرون کردن راحت این عزیزان که بصورت قراردادی یا به هر نوع مشغولند می شود .
    چرا باید در شرایط حساس کنونی که رهبر معظم له می فرماید که باید برنامه ریزی لازم برای افزایش جمعیت داد آیا با فرمایشات جنابعالی اصلا با این موقعیت شغلی می توان ازدواج کرد تا بچه دار شد؟
    چرا کاری نباید به تبدیل وضعیت این دوستان کرد ؟
    آیا شما تا به حال به مدت چندین سال متوالی دنبال کار گشته اید یا در این موقعیت قرار گرفته اید که چنین حرفهای راحتی را عنوان می نمایید؟

    خواهش به امام حسین(ع) در این روزهای عزیز کامنت را قبول نمایید.تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر