1

کاخ سفید: توافق با ایران بزرگترین اولویت سیاست خارجی اوباماست

  • کد خبر : 146310
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸

معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در یک نشسن خصوصی عنوان کرده است که دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران بزرگترین اولویت سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در یک نشست خصوصی دستیابی به توافق هسته‌ای بلند مدت با ایران را مهمترین اولویت سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا خوانده و آن را هم‌وزن مهمترین طرح داخلی کاخ سفید یعنی طرح خدمات درمانی موسوم به «اوباما کر» دانسته است.

وی در بخشی از این نشست که فایل صوتی آن از سوی پایگاه «واشنگتن فری‌بیکن» منتشر شده، گفته است: «مسئله این است که این بهترین شانسی است که ما از زمان آغاز دولت رئیس‌جمهور اوباما و حتی شاید از ابتدای جنگ عراق، برای حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران داشته‌ایم. بنابراین، این فرصت کوچکی نیست و مسئله بسیار مهمی است. این احتمالا بزرگترین اقدامی است که رئیس‌جمهور اوباما در دوره دوم خود در زمینه سیاست خارجی انجام می‌دهد. در این چارچوب (سیاست خارجی) این برای ما مثل طرح خدمات درمانی است.»

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، تا روز سوم آذر (۲۴ نوامبر) برای رسیدن به راهکار جامع زمان دارند.

در حالی که مقامات آمریکایی پیشتر این مذاکرات را «بسیار مهم» و «بهترین فرصت» توصیف کرده بودند، اما تاکنون رسما آن را به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی خود معرفی نکرده بودند.

رودز در بخش دیگری از این نشست در اظهاراتی که تائید گزارش اخیر نیویورک‌تایمز (اینجا) در مورد توافق هسته‌ای است، عنوان کرده است که دولت آمریکا به دنبال توافقی است که نیازی به مصوبه و تائیدیه کنگره نداشته باشد.

وی در این مورد گفته است: «ما در این رابطه فکرهایی کرده‌ایم، در مورد اینکه توافق باید چه ساختاری داشته باشد که در همان وهله اول الزاما نیازی به مصوبه نداشته باشد. و خوب راه‌هایی برای انجام این کار وجود دارد.»

مقامات دولت آمریکا در حالی از تعلیق تحریم‌ها صحبت می‌کنند که بر اساس توافق ژنو، واشنگتن و ۵ کشور دیگر متعهد شده‌اند تمامی تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران، بلافاصله پس از اجرای توافق، به طور کامل لغو شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=146310

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر