7

مشروح مناظره علل نوسان اخیر بورس: تصمیمات نادرست دولت و مجلس یا نارضایتی مردم از نوسانان ارزی؟

  • کد خبر : 146332
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۶

پخش پنجاه و سومین برنامه مناظره با موضوع دلایل نوسانات اخیر در شاخص بورس از شبکه یک سیما آغاز شد.

بررسی این موضوع که «آیا نوسانات شاخص بورس در ده ماهه گذشته ناشی از تصمیمات دولت و مجلس بوده و یا عوامل دیگری داشته است؟» محوری ترین بحث برنامه این هفته خواهد بود.

محمد حسن نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ابتدای این برنامه گفت: تصمیمات مجلس و دولت در موضوع خوراک پتروشیمی‌ها اشتباه بود.

محمد حسن‌نژاد گفت: تصمیمات نادرست دولت و مجلس باعث شد تا شاخص بورس کاهش پیدا کند.

علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این برنامه گفت: اگر خواسته باشیم درباره بازار سرمایه صحبت کنیم باید به اقتصاد توجه کنیم زیرا بهره‌وری در اقتصاد سالم با بهره‌گیری از بازارهای اوراق بهادار ایجاد می‌شود.
علی حسینی با تاکید بر اینکه، بورس تخصیص بهینه منابع را امکان‌پذیر می‌کند، گفت: بورس ایران در چند سال گذشته نه تنها از نظر شاخص‌ها بلکه از ابعاد دیگر تحولات خوبی داشته که البته منشا آن تصویب قانون اوراق بهادار است.
مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به نوسانات اخیر بازار سرمایه، گفت: نوسان ذات بازار است البته نوسان‌های خارج از عرف باید عارضه‌یابی شود.

علیرضا عسگری مارانی، مدیرعامل شرکت ملی سرمایه‌گذاری ایران در این برنامه گفت: دلیل اصلی نارضایتی مردم ریسک‌هایی بود که به بازار ایران وارد شد.
عسگری‌مارانی با تاکید بر اینکه باید قوانین دائمی برای حمایت از سرمایه‌گذاری داشته باشیم تا ریسک وارده در بازار کم شود. عنوان کرد: یکی از ریسک‌هایی که سال گذشته به بازار وارد شد مصادره سود شرکت‌های پتروشیمی و معدنی بود.
مدیرعامل شرکت ملی سرمایه‌گذاری ایران گفت: ارزش بازار باید همگام با تولید ناخالص ملی حرکت کند.

رضا راعی، استاد دانشگاه و اقتصاددان در این برنامه گفت: بازار سرمایه پیشخوان اقتصاد کشور است و لذا باید علت‌ها را در این زمینه بررسی کنیم و از طرف دیگر در بازار سرمایه مسائلی مانند سیاست و قانون و فرهنگ کشور اثر می‌گذارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه معمولا فقط معلول‌ها را در بازار بورس و سرمایه درنظر می‌گیریم، به ارتباط بازار سرمایه با سایر بازارها اشاره کرد و گفت: بسیاری از تصمیمات در بازار پول، ارز و مانند آن تاثیرگذار است و لذا نرخ سود بانکی اثرات قابل ملاحظه‌ای در این بازار می‌گذارد که باید به آن توجه کرد.
راعی یکی دیگر از دلایل نوسانات بازار سرمایه و بورس را مداخله و حضور دولت در اقتصاد کشور اعلام کرد و گفت: دولت‌ها از گذشته حضوری آنچنانی بر بازار سرمایه و بر روی قیمت‌ها نداشتند ولی امروز مجلس و دولت بر روی نرخ قیمت کالاها اثرگذار هستند.
او خواستار سیاست‌گذاری و نظارت دولت به جای حضور در بازار سرمایه شد و گفت: در چنین شرایطی آثار مثبت را در اقتصاد کشور می توانیم ملاحظه کنیم.

بهمن آرمان، مدیر اسبق مطالعات و بررسی بورس تهران در این برنامه گفت: قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و مقایسه آن در کشورهای همسایه و صنعتی خیلی بالا است که این رقم در ایران ۱۳ سنت است.

آرمان گفت: در سایر کشورها به بخش تولید یارانه داده می‌شود و حمایت از تولید نیز رانت محسوب نمی‌شود.

آرمان با اشاره به اینکه ایران بزرگترین دارنده گاز است، گفت: با وجود آنکه ایران بزرگترین تولیدکننده گاز است اما نرخ تعیین شده خوراک پتروشیمی در کشور نسبت به سایر کشورها بالا است.

نسیم آنلاین

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=146332

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر