1

از اعلام وصول نامه معرفی تا رای عدم اعتماد به وزیر پیشنهادی

  • کد خبر : 146341
  • ۰۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲

مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته روزهای حساسی را پشت سر گذاشت، نمایندگان در هفته ای که گذشت شاهد اعلام وصول تا رای عدم اعتماد به نیلی احمد آبادی وزیر پیشنهادی علوم بودند همچنین چند مصوبه مهم از جمله بخشهایی از طرح قانون امر به معروف و نهی از منکر را نیز در کارنامه کاری خود داشتند.

در نشست علنی روز یکشنبه گذشته مجلس شورای اسلامی حسین سبحانی نیا نامه دکتر حسن روحانی خطاب به رئیس مجلس در معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را قرائت کرد.

در این نامه آمده بود:

احتراماً در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرح حال و برنامه دکتر محمود نیلی احمدآبادی برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌گردد.

در ادامه دکتر لاریجانی رئیس مجلس  گفت: دستور تکثیر این شرح حال و برنامه داده شده تا در اختیار نمایندگان قرار بگیرد و روز چهارشنبه ( ۸ آبان) جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی در دستور کار قرار داشته باشد.

در همان روز حبس تعزیری و جریمه نقدی برای ایجاد مانع در برابر امر به معروف و نهی از منکر به تصویب نمایندگان رسید

نمایندگان در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر،ماده ۱۰ این طرح را با ۱۲۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن به تصویب رساندند.

ماده ۱۰- اشخاص حقیقی یا حقوقی حق ندارند در برابر اجرای امر به معروف و نهی از منکر مانع ایجاد نمایند. ایجاد هر نوع مانعی از قبیل مزاحمت، تهدید، توهین و مقاومت در برابر اقامه امر به معروف و نهی از منکر موجب محکومیت به حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه ۷ می گردد.

اشخاص حقوقی که با سوء استفاده از قدرت یا اختیارات قانونی و اداری از قبیل تهدید، اخطار، توبیخ، کسر حقوق یا مزایا، انفصال موقت یا دائم، تغییر محل خدمت، تنزل مقام، لغو مجوز فعالیت، محرومیت از سایر حقوق و امتیازات مانع اقامه امر به معروف و نهی از منکر گردند، علاوه بر محکومیت اداری به موجب قانون رسیدگی به تخلفات اداری حسب مورد به مجازات بند «پ» ماده (۲۰) قانون مجازات اسلامی محکوم می گردند.

همچنین  یک فوریت طرح بهینه سازی آب شرب تصویب شد و دو فوریت طرح بهینه‌سازی مصرف آب شرب مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت که با ۸۴ رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب نرسید.

در ادامه یک فوریت آن به رای گذاشته شد و با ۱۳۶ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

حسن کامران طراح این طرح با اشاره به بحران آب در کشور گفت: بارندگی مناطق مختلف کشور در ماه‌های جاری نسبت به سایر کشورها کمتر است و با وجود عسر و حرجی که در این خصوص وجود دارد، حتی قانونی موجود نیست که با مصرف کنندگان بی رویه آب برخورد کند.

اما در روز سه شنبه نمایندگان با پرداخت دیه در قبال صدمه آمران به معروف و ناهیان از منکر موافقت کردند؛

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۶ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر با ماده ۱۴ این طرح با ۱۳۵ رأی موافق، ۱۲ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر موافقت کردند.

براساس ماده ۱۴ این طرح، در مواردی که نسبت به آمر به معروف و ناهی از منکر جنایتی واقع شود و جانی شناسایی نشود و یا در صورت شناسایی به دلیل عدم تمکن مالی ناتوان از پرداخت دیه در مهلت مقرر باشد، در صورت تقاضای دیه از سوی مجنی علیه یا اولیای دم حسب مورد، دیه از محل ماده (۱۰) قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل شخص ثالث مصوب ۱۳۴۷٫۱۰٫۲۳ و اصلاحات بعدی آن پرداخت می شود.

اعطای مقام شهادت یا جانبازی به فوت‌شدگان و مصدومان آمر به معروف و ناهی از منکر

با رأی موافق نمایندگان هرگاه به فردی که در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر موضوع این قانون کشته یا مصدوم شود،‌ براساس صلاحدید دستگاه های ذیربط مقام شهادت یا جانبازی اعطا می شود.

نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه ۶ آبان ماه مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با ۱۳۹ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر با ماده ۱۶ این طرح موافقت کردند.

براساس ماده ۱۶ این طرح، هرگاه به فردی که در مقام اجرای امر به معروف و نهی از منکر موضوع این قانون اقدام می کند، آسیب جسمی و یا جانی وارد شود؛ حسب مورد مشمول قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب ۱۳۹۱٫۱۰٫۲ مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مرتبط می باشد.

در این روز با رأی نمایندگان اعضای ناظر مجلس در شورای نظام پزشکی نیز تایین شدند و خضری و عزیزی فارسانی اعضای ناظر مجلس در شورای نظام پزشکی شدند.

درگیری لفظی پورابراهیمی و موسوی‌لارگانی درباره سوال از وزیر کار

روز سه شنبه میزبان وزیر تعاون بود که در نهایت با قانع شدن سوال کننده به اتمام رسید اما  در انتهای جلسه علنی مجلس نماینده مردم کرمان و فلاورجان درباره به رأی نگذاشتن سوال از وزیر رفاه درگیری لفظی پیدا کردند.

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس با انتقاد از به رأی نگذاشتن سوال سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان از وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی خطاب به رئیس مجلس گفت: بر اساس ماده ۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس حفظ شأن مجلس وظیفه شماست.

وی افزود: من از آقای مووسوی‌لارگانی پرسیدم آیا شما در کمیسیون از پاسخ وزیر کار قانع شدید؟ که ایشان گفتند باید حرف‌هایشان را در صحن بشنویم؛ آیا این شأن مجلس است؟ پورابراهیمی با اشاره به اینکه ۹ ماه است در نوبت سوال از وزیر رفاه قرار دارد، گفت: توضیحات آقای موسوی‌ لارگانی اصلا مربوط به سوال نبود، من ۹ ماه است سوال دارم.

در ادامه لاریجانی پاسخ وی را داد و موسوی‌لارگانی با اعتراض به پورابراهیمی گفت: من نمی‌دانم آیا ایشان وکیل مدافع من است؟ چرا اسم من را می‌آورد؟ من از وزیر سوال کردم و الأن هم قانع شدم.

ناکامی نیلی در اقناع بهارستان

اما جلسه روز سوم  و جلسه رای اعتماد به سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راس ساعت ۸:۱۲ صبح روز چهارشنبه،۷آبان با اعلام دکترعلی لاریجانی، رئیس نهاد قانون‌گذاری و با حضور ۱۹۵ تن از وکلای ملت رسمیت یافت که بر این اساس مجلس کار خود را با ۹۳ کرسی خالی آغاز کرده است.

در ابتدای جلسه رئیس جمهور و دو نفر از نمایندگان در دفاع از وزیر پیشنهادی سخنرانی کردند، پس از آن نیز نمایندگان مخالف نظرات خود را از پشت تریبون مجلس اعلام کردند و در نهایت مجلس بعد از شنیدن سخنان نیلی احمد آبادی وارد رای گیری شد.

اعضای دولت صحن علنی مجلس را ترک کردند و کارت های رای توزیع شد.  درساعت۱۰:۵۵ برگه های رای جمع آوری شد و ۲۰ دقیقه بعد محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم با   ۷۹ رای موافق،  ۱۶۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، نتوانست عضو کابینه حجت الاسلام حسن روحانی شود.

یک طرح و دو لایحه در مجلس اعلام وصول شد

در خلال بین شمارش آرای وزیر پیشنهادی مجلس بیکار ننشست و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی را اعلام وصول کرد.

مهرداد بذرپاش موارد اعلام وصولی توسط هیات رئیسه مجلس را بدین شرح قرائت کرد:

– لایحه حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی

– لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ریشه‌کنی تجاری غیرقانونی محصولات دخانی

– طرح الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی

– سوال ملی احمد جباری نماینده بندر لنگه از وزیر کشور درخصوص عدم اجرای تقسیمات کشوری

– سوال ملی ۳ نفر از نمایندگان از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص علت عدم اجرای بند (ب) موادی از قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها

– سوال ملی موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص علت عدم اجرای طرح‌های مصوب در سفر مقام معظم رهبری به استان خراسان شمالی از سوی دولت،‌ عدم اجرای قانون استخدام مربیان فنی و حرفه‌ای کشور

– سوال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص علت عدم استفاده از توان تولید ملی و تکمیل طرح‌های ۸ گانه فولادی

– سوال ملی ۵ نفر از نمایندگان مجلس از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص عدم پیشرفت طرح‌های توسعه مس

– سوال ملی شوهانی و حسینی نمایندگان ایلام و قصرشیرین از وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص اقدامات این وزارتخانه در ایجاد رقابت در صنعت خودرو و عدم رسیدگی به وضعیت شرکت‌ها و افراد حقیقی دریافت‌کننده ارز مرجع از سازمان بازرگانی دولتی.

بعد از رای گیری نیز نمایندگان مجلس با بررسی خارج از نوبت استفساریه قانون تامین اجتماعی موافقت کردند. نمایندگان مجلس به اولویت رسیدگی به طرح الزام سازمان تأمین اجتماعی به برقراری مستمری بازنشستگان مشمول قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب سال ۸۶ براساس دو سال آخر بیمه پردازی سنوات ارفاقی آنها موافقت کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=146341

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر