1

یکپارچگی نظام آموزش مهارتی در سایه ادغام دانشگاه‌های علمی-کاربردی و فنی وحرفه‌ای

  • کد خبر : 147050
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۷

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با تاکید بر اینکه ادغام و تجمیع دو دانشگاه علمی – کاربردی و فنی و حرفه‌ای خللی در نظام آموزشی کشور ایجاد نخواهد کرد٬ گفت: با ادغام این دو دانشگاه یکپارچگی نظام آموزش مهارتی کشور را شاهد خواهیم بود.

زهره طبیب‌‌زاده‌نوری در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت٬ با تاکید بر اینکه ادغام دو دانشگاه علمی – کاربردی و همچنین فنی و حرفه‌ای با یکدیگر خللی در نظام آموزشی کشور ایجاد نخواهد کرد٬ گفت: با یکپارچه شدن این دو دانشگاه بسیاری از پراکندگی‌ها در حوزه نظام آموزش مهارتی کشور جبران خواهد شد.

نماینده مردم تهران٬ ری٬ شمیرانات واسلامشهر در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: امروزه در کشور دو مرکز آموزشی مشخص فنی وحرفه‌ای در کشور وجود دارد که یک قسمت کار برعهده هنرستان‌هایی است که مسائل فنی و حرفه‌ای را آموزش داده و افراد بعد از گذراندن این دوره‌ها به طور مسقیم وارد دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای شده و با آموزش‌های رایگان تخصص مختلف مهارتی کسب می‌کنند.

وی افزود: مرکز آموزشی نوع دوم به گونه‌ای است که افراد بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای شده و برای طی مراحل تحصیلی خود شهریه پرداخت می‌کنند؛ بر این اساس مدیریت از سوی دولت صورت می‌گیرد که آموزش و مراحل آن توسط بخش خصوصی و مردم تامین می‌شود بدان معنا که دانشجو به ازای دریافت آموزش، شهریه پرداخت می‌کند این درحالی است که درواقع همان آموزش مهارتی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تحت عنوان علمی و کاربردی را به دست می‌آورد.

طبیب‌زاده با بیان اینکه بار مدیریتی و سیاستگذاری دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و علمی- کاربردی بر عهده دولت است٬ گفت: تنها تفاوت این دو دانشگاه در نوع گرفتن دانشجو و منابع مالی آن است، نوع گرفتن دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای از طریق هنرستان‌ها و بدون دادن شهریه بوده اما کسی که در دانشگاه علمی کاربردی آموزش می‌بیند می‌تواند از رشته‌های غیر هنرستان همانند علوم انسانی٬ تجربی و غیره آمده و خود باید مخارج تحصیلی‌اش را بپردازد.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ ادامه داد: به نظر من این دو دانشگاه به راحتی با یکدیگر قابل ادغام هستند به جهت اینکه منابع اصلی آن‌ها یعنی مکان آموزشی و مدیریت اصلی به عهده وزارت علوم و متعلق به دولت است.

وی با بیان اینکه سیاست‌‌گذاری‌ها و مدیریت دو دانشگاه علمی – کاربردی و فنی و حرفه‌ای با یکدیگر قابل ادغام است٬ گفت: از آنجایی که امکانات مالی٬ بودجه و اعتبارات عمده دانشگاه‌های علمی کاربردی همانند فنی وحرفه‌ای از سوی دولت تامین می‌شود می‌توان قوانین دانشگاه فنی حرفه‌ای را به علمی – کاربردی تعمیم داد.

طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه با تجمیع این دو مجموعه، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ساماندهی و یکپارچه می شود٬ تصریح کرد: اداره دانشگاه‌های علمی و کاربردی و همچنین فنی و حرفه‌ای با مدیریت واحد هیچ مشکلی در این نوع آموزش‌ها ایجاد نخواهد کرد.

وی افزود: با تجمیع دو دانشگاه مذکور گرفتن دانشجو در دانشگاه‌های علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای همانند سایر دانشگاه‌ها در کشور خواهد شد و از تشتتی که بین دانشگاه فنی و حرفه و علمی کاربردی در گذشته وجود داشته جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: در حال حاضر یک سیاست واحد با یک شکل مدیریت واحد از سوی دولت برای دو شکل گرفتن دانشجو در آموزش های مهارتی ما اعمال شده که با ادغام دو دانشگاه مذکور این مشکل رفع خواهد شد./

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=147050

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر