0

متن کامل گزارش کمیسیون سیاست خارجی مجلس درباره سؤال ۱۰۰ نماینده از ظریف

  • کد خبر : 147386
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

متن گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سؤال ملی ۱۰۰ نفر از وکلای ملت از وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای از ژنو تا وین ۶ را منتشر کرد.

۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای سؤال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و کلات و تعدادی از نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای از ژنو تا وین ۶ را امضا کردند.

فارس/این سؤال که در ابتدا به امضای ۴۰ نماینده مجلس رسیده بود، برای بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ارجاع شده بود اما به دلیل قانع نشدن کریمی‌قدوسی، قلمرو سؤال ملی تشخیص داده شده و برای بررسی بیشتر به صحن علنی خانه ملت ارجاع شده است.

پس از ارجاع سؤال به صحن علنی، ۶۰ نماینده دیگر به تعداد امضاکنندگان این سؤال اضافه شده و تعداد امضاهای آن به ۱۰۰ نفر رسیده است.

قرار بود این سؤال هفته جاری در صحن علنی بررسی شود اما به دلیل حضور وزیر امور خارجه در وین برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ۱+۵، رسیدگی به آن به تعویق افتاده و به هفته آینده موکول شده است.

متن کامل گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره سؤال مذکور به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

شماره سوال : ۵۸/۵۳۹۷۸/د

تاریخ:‌۱۳۹۳/۰۸/۱۰

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

در خصوص سؤال ملی آقای جواد کریمی‌قدوسی نماینده محترم مشهد و کلات و سؤال مشترک ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر محترم امور خارجه به مجلس شورای اسلامی

خلاصه سؤال:

۱-دلیل نادیده گرفتن مصادیق حقوق هسته‌ای ملت ایران در موافقتنامه ژنو چیست؟

۲-آیا وقت آن نرسیده با پشتوانه این ملت انقلابی و شهدای این مرز و بوم در مقابل اهانت‌های مقامات آمریکا و رفتارهای غیردیپلماتیک مقامات متکبر غربی عکس‌العمل انقلابی در وزن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نشان بدهید و از خوش‌بینی خود به این مقامات فریبکار و غیرقابل اعتماد غربی و آمریکایی بکاهید؟

نتیجه بررسی:

سؤال آقای جواد کریمی‌قدوسی از آقای محمدجواد ظریف که با شماره ۱۳۸۱/۵۶۸۰۱ مورخ ۱۳۹۲/۹/۵ از هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شده بود، در جلسه روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۲/۰۹/۱۹ در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

آقای کریمی‌قدوسی در شرح سؤال آورده که موافقتنامه ژنو محورهایی را به امضای طرفین رسانده که عملاً حقوق هسته‌ای ملت ایران را نادیده گرفته و مقدمه‌ای را فراهم کرده که در درازمدت کل برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را به طور جدی تهدید و زیر سؤال برده است؟

آقای دکتر ظریف در پاسخ به اشاره به این نکته که یقین داشته باشید از حقوق مردم و فرمایشات مقام معظم رهبری کوتاه نخواهیم آمد، ادامه داد که محدودیت‌ها تنها در بازه زمانی مذاکرات است، آقای کریمی نهایتاً از پاسخ وزیر قانع نشد. اضافه می‌دارد، کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داد.

سؤال مشترک ۴۰ نفر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از وزیر امور خارجه که با شماره ۱۶۰۹/۸۵۴۸۴ مورخ ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ از هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی جهت بررسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع داده شده بود برای سومین بار در دستور جلسه روز یکشنبه مورخ ۹۳/۳/۲۵ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی قرار گرفت لیکن به دلیل عدم حضور وزیر آقای کریمی‌قدوسی به نمایندگی از نمایندگان سؤال‌کننده تقاضای ارجاع سؤال جهت بررسی به صحن علنی را داشت، کمیسیون نیز مستند به تبصره یک ماده ۲۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و درخواست نماینده مراتب را جهت بررسی ارسال می‌نماید. اضافه می‌دارد کمیسیون قلمرو سؤال را ملی تشخیص داد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

علاءالدین بروجردی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=147386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر