1

وزیر امور خارجه روسیه: راهی جز همکاری میان روسیه و اروپا وجود ندارد

  • کد خبر : 147807
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۵

پس از انجام دیدار میان فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مسکو پیام تازه‌ای برای غرب فرستاد.

وزیر امور خارجه روسیه خطاب به غرب گفت که روسیه در وخیم شدن رابطه خود با اتحادیه اروپا مقصر نیست. او افزود که روسیه و اتحادیه اروپا به یکدیگر نیاز دارند. ولادیمیر پوتین نیز از آمریکا خواست در امور داخلی روسیه دخالت نکند.

پس از انجام دیدار میان فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، مسکو پیام تازه‌ای برای غرب فرستاد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، صبح روز چهارشنبه (۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان) در مجلس نمایندگان روسیه خطاب به اتحادیه اروپا گفت تقصیر روسیه نیست که رابطه با اتحادیه اروپا بدتر شده است.

لاوروف گفت: «واقعا راهی به جز همکاری مثبت و متقابل برای دو طرف وجود ندارد. بسیاری چیزها ما را به هم پیوند می‌دهد.»

به گزارش فرستنده بین‌المللی بی‌بی‌سی‌، اندکی پیش از آن دبیر مطبوعاتی پوتین، دمیتری پسکوف، خطاب به ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) گفته بود که پاسخ غرب به بحران اوکراین، روسیه را می‌ترساند، “از این رو این کشور در این‌باره تاملاتی داشته است”.

سخنگوی پوتین بار دیگر از کشورهای عضو ناتو درخواست کرد ضمانت دهند که اوکراین عضو این پیمان دفاعی نخواهد شد.

*نزدیکی محتاطانه مسکو و برلین
سخنان لاوروف و پسکوف تنها ساعاتی پس از آن منتشر شدند که وزیر امور خارجه آلمان روسیه را ترک کرده بود. با وجود اختلاف نظرهای زیادی که در رابطه با بحران اوکراین میان روسیه و آلمان وجود دارد، هر دو کشور با احتیاط می‌‌کوشند بار دیگر به هم نزدیک شوند.

به گزارش دویچه وله، شامگاه سه‌شنبه (۱۸ نوامبر)، پس از دیداری ۷۵ دقیقه‌ای میان اشتاین‌مایر و پوتین، دیپلمات‌های آلمانی گفتند که مذاکره دو طرف “جدی و صادقانه” بوده است. به گفته این دیپلمات‌ها، تبادل نظر بر سر “راه‌هایی برای برون‌رفت از بحران اوکراین” بوده است که “بتوانند چشم‌اندازهایی جدید برای همکاری دو طرف باز کنند”.


وزیر امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف (راست) و همتای آلمانی او، فرانک والتر اشتاین‌مایر در نشست مطبوعاتی مسکو

در این مورد که آیا دو طرف طی گفت‌وگوی خود به پیشرفتی عینی رسیده‌اند، خبری منتشر نشده است. پیش از آن اشتاین‌مایر و همتای روسی او، لاوروف، کتمان نکرده بودند که ارزیابی متفاوتی درباره بحران در شرق اوکراین دارند.

پوتین به طور غیر مترقبه اشتاین مایر را به کاخ کرملین دعوت کرده بود. “اشپیگل آنلاین” می‌نویسد که پوتین به احتمال می‌خواسته از اختلاف نظراتی که میان وزیر امور خارجه و صدراعظم آلمان وجود دارد استفاده کند. اشتاین‌مایر بخاطر این دیدار مدت اقامت خود در مسکو را تمدید کرد.

پوتین و آنگلا مرکل در حاشیه اجلاس “گروه ۲۰” در استرالیا به مدت چهار ساعت با هم گفت‌وگو کرده بودند. در این دیدار مرکل به شدت از روسیه انتقاد کرده بود.

*گفتگوها ادامه دارد
اشتاین‌مایر پس از گفت‌وگو با همتای روس خود، لاوروف، از یک “بحران جدی برای صلح اروپا” سخن گفت. او پیش از آن پس از دیداری با رئیس جمهور اوکراین، پترو پوروشنکو، نسبت به “برخورد بزرگ نظامی” هشدار داده بود.

اشتاین‌مایر از همه طرف‌های درگیر در کشمکش خواست که به تعهدات خود نسبت به پیمان آتش‌بس “مینسک” که در ماه سپتامبر بسته شده، عمل کنند. او به عنوان مثال از تبادل اسرا، کنترل مرزها و نظامی‌زدایی نام برد. هدف آن است که از جمله، به گفت‌وگوهای یک گروه ارتباطی که زیر پوشش سازمان امنیت و همکاری در اروپا قرار دارد جان تازه داده شود.

اشتاین‌مایر همزمان هشدار داد: «اما وقت آن هم رسیده که فراتر از اوکراین بیندیشیم. ما باید در سراسر جهان با تهدیدهای دیگری مقابله کنیم.»

به گفته لاوروف، روسیه آماده است “روند مینسک را بدون پیش‌شرط” ادامه دهد. وزیر امور خارجه روسیه همزمان دولت اوکراین را متهم کرد که توافق انجام گرفته را به‌هم می‌زند.

لاوروف درباره روابط میان روسیه و آلمان گفت: «با وجود همه اختلاف نظرها در مورد ارزیابی وضعیت اوکراین، مهم آن است که گفت‌وگوهای ما متوقف نشود.»

لاوروف درباره انتقادهای صدراعظم آلمان به روسیه موضعی نگرفت.

*هشدار پوتین به آمریکا
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه جان تفت، سفیر جدید آمریکا در روسیه را در حالی پذیرفت که روابط میان این دو کشور به شدت به سردی گراییده است.

پوتین در دیدار با سفیر آمریکا در کاخ کرملین از آمریکا خواست در امور داخلی روسیه دخالت نکند. او گفت که شرط “همکاری فعالانه با آمریکا احترام به علائق یکدیگر، حقوق برابر و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر” است.

پوتین روز سه‌شنبه نیز لحن خود در برابر آمریکا را تشدید کرده بود. او در برابر هواداران خود در مسکو گفته بود: «آن‌ها می‌خواهند ما را مطیع خود کنند، هیچ کس در طول تاریخ نتوانسته به این هدف برسد و در آینده نیز هیچ کس موفق به چنین کاری نخواهد شد.»

سفیر جدید آمریکا در روسیه به عنوان دیپلماتی شناخته شده که از تمایلات غربی جمهوری‌های سابق شوروی حمایت می‌کند. جان تفت از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۳ سفیر آمریکا در اوکراین بود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=147807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر