1

«نگین شرق» از شبکه افق پخش می‌شود

  • کد خبر : 148498
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸

مجموعه «نگین شرق» این هفته به معرفی چابهار، انتهایی ترین شهر جنوب شرقی ایران می‌پردازد.

مجموعه «نگین شرق» مستندی است در ارتباط با معرفی استان سیستان و بلوچستان که سعی دارد مردم را با جاذبه های طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این خطه آشنا کرده و تصورات نادرست را اصلاح کند.

ویژگی «نگین شرق» این است که این مجموعه به معرفی استان سیستان و بلوچستان از ابعاد مختلف می پردازد.

این قسمت، معرفی شهر چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. توضیح مختصری از بناهای تاریخی، روستای تیس و قلعه پرتغالی ها، مراکز خرید سنتی و جدید شهر، شیوه معیشت (ماهیگیری)، اقلیم، محصولات کشاورزی و موقعیت تجاری بندر شهید بهشتی و … در این قسمت ارائه خواهد شد.

اغلب بر این تصورند که نام چابهار تغییر یافتهٔ چهار بهار است زیرا این منطقه همیشه آب و هوای بهاری دارد؛ برخی هم عقیده دارند چون در قدیم مردم چابهار به این بندر چه بار می‌ گفتند یعنی از مسافران می‌ پرسیدند که چه باری دارند پس چابهار تغییریافتهٔ «چه بار» است.

 

چابهار در گویش محلی مردم این منطقه به کسانی گفته می‌ شود که در اطراف چاه آب زندگی می کنند؛ در شهر چابهار به منظور تامین آب مورد نیاز مردم در زمان قدیم از چاههایی که مردم حفر می ‌کردند استفاده می شده و چه به معنای چاه آب و بار به معنای پیرامون آن است که این اصطلاح به مرور زمان با ورود غیربومیان به شهر و توسعه شهر آن به چابهارو چهار بهار تغییر یافته است.

این قسمت از نگین شرق به تهیه کنندگی احسان محمد حسنی و کارگردانی وحید وحیدیان برای پخش از ساعت ۱۹٫۳۰ روز چهارشنبه پنجم آذرماه و تکرار آن ساعت ۱۷:۳۰ روز پنجشنبه ششم آذر ماه از شبکه افق سیما در نظر گرفته شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148498

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر