1

ایران سریع‌ترین رشد علمی را در دنیا دنبال می‌کند

  • کد خبر : 148576
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ‌ایران سریع‌ترین رشد علمی را در بین کشورهای دنیا دنبال می‌کند، گفت: ۳۲ درصد مقالات کشور را اسناد پزشکی به خود اختصاص داد‌ه‌اند.

از اراک رضا ملک‌زاده ظهر امروز در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: آلودگی در شهرهای بزرگ دنیا سابقه طولانی دارد، اما شهرهای بزرگ توانسته‌اند آلایندگی‌ها را بر طرف کنند، با توجه به آلوده بودن هوای اراک، صنایع باید شرایط را درک کرده و به کمک دانشگاه علوم پزشکی بیایند.

وی با بیان اینکه ۵۲ درصد آلایندگی‌های دنیا را صنایع به خود اختصاص داده است، افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک باید با اجرای تحقیقات علمی و کارشناسی به بررسی اثرات سوء‌ آلودگی بر روی سلامت افراد بپردازد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اینکه مهم‌ترین عوارضی که آلودگی هوا به دنبال دارد، ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی است، اظهار داشت: متأسفانه این بیماری تلفات جدی را برای مردم به دنبال داشته است.

ملک‌زاده بیان کرد: مهم‌ترین وظیفه دانشگاه علوم پزشکی انجام طرح مطالعاتی در راستای شناسایی منابع آلاینده هوا و تأثیر آن بر سلامت مردم است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت می‌تواند با اعزام کارشناسان خبره و منابع مالی یاری‌گر دانشگاه باشد، ثبت بیماری‌ها و مرگ‌ها در دانشگاه علوم پزشکی اراک باید اصلاح شود تا بتوانیم میزان مرگ و میر را به صورت علمی به مسئولان و همشهریان ارائه کنیم، مردم نیز باید دولت را مجبور به اجرای این کار کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان گفت: ما مخالف فعالیت صنعت در شهرها نیستیم، اما صنعت باید فعالیتی پاک داشته باشد.

ملک‌زاده خاطرنشان ساخت: کمبود بودجه تحقیقات بزرگ‌ترین مشکل ما در حوزه پژوهش است، تولیدات علمی ایران بر همه علوم پس از هشت سال دفاع مقدس رشد داشته است و در بین کشورهای دنیا رتبه ۳۱ را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۲ هزار صنعت در علوم سلامت و زیست پزشکی به ثبت رسیده است، ادامه داد: ۳۲ درصد از مقالات کشور را اسناد پزشکی به خود اختصاص داد‌ه‌اند، کشور ایران سریع‌ترین رشد علمی را در بین کشورهای دنیا دنبال می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان افزود: بر اساس آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال جاری پایین‌ترین امتیازات ایران در زمینه راندمان بازار کار، توسعه بازارهای مالی و آمادگی فنی بوده است، همچنین بهداشت آموزش پایه و حجم بازار بیشترین امتیازات ایران را داشته‌اند.

ملک‌زاده بیان کرد: سهم برون‌داد علمی ایران در دنیا ۱۹٫۷۶ درصد بوده، کشور ایران در برخی رشته‌ها از جمله دارو و سم‌شناسی رشد بسیار مطلوبی داشته است، در سال ۲۰۱۴ بیست و دو دانشگاه علوم پزشکی کشور توانسته‌اند حد نصاب لازم میزان ارجاعات را ثبت کنند و در لیست دانشگاه‌های برتر قرار بگیرند، تعداد مولفان به عنوان یکی از شاخص‌های فعالیت علمی در کشورهای مختلف به شمار می‌رود که ما باید در این زمینه حرکتی جهشی داشته باشیم.

وی ادامه داد: بر‌اساس بند «ه» ماده ۱۶ برنامه پنجم توسعه باید بودجه تحقیقاتی ایران در هر سال نیم درصد رشد داشته باشد، که ما هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه پژوهش به نیم درصد از درآمد ناخالص ملی کشور دست یابیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان در خاتمه سرانه انتشار مقاله در سال گذشته را ۱٫۶۵ درصد به ازای هر عضو هیئت علمی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: در سال ۱۳۹۱ دانشگاه علوم پزشکی اراک رتبه هفدهم را در بین دانشگاه‌های تیپ دو کسب کرد که با توجه به ظرفیت‌های موجود در این طرح انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک رتبه دانشگاه اراک ارتقا پیدا کند.
– See more at: http://farsnews.com/newstext.php?nn=13930906000456#sthash.tbEshWnP.dpuf

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148576

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر