3

با حضور بخش خصوصی و خیرین، تا پایان سال بیمارستان‌های زنجیره‌ای تأسیس می‌شوند

  • کد خبر : 148605
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۵

با اینکه در بیمارستان‌های دولتی خدمات و امکانات به بهترین شکل ارائه می‌شود، اما باز هم مشکلاتی از قبیل شلوغی و کمبود نیروی انسانی وجود دارد که امیدواریم با کمک همه از جمله خیرین، برطرف شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد ۳۰۰ قلم داروی کمیاب به ۳۰ قلم کاهش یافت؛ البته ما هنوز هم مشکل داریم که این مشکلات در همه دنیا وجود دارد. برخی ادعا می‌کردند که در زمینه دارو و تجهیزات تحریم صورت نگرفته، اما این یک دروغ بود و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که دولت گذشته هم با آن مواجه بود.

به گزارش ایسنا/دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی امروز و در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن یاد امام (ره)، افزود: یاد و خاطره امام(ره) که به برکت ایشان نمازهای جمعه سراسر کشور برگزار می‌شود را گرامی می‌داریم. همچنین یاد و خاطره شهدای عزیز و اولین امام جمعه تهران را تکریم می‌کنیم.

وی با اشاره به هفته بسیج افزود: همانطور که امام (ره) و رهبر معظم فرمودند، وحدت، همدلی و اتحاد رمز موفقیت و در عین حال تعظیم شعائر است که شاید در رأس آن احترام به شهدا و خانواده آنها و تکریم از ارکانی که باعث بقای انقلاب و امکان تحقق آرمان‌های افرادی که دلسوزانه در برپایی و تداوم انقلاب نقش داشتند، به همدلی و اتحاد کمک کند و همه ارکان سعی می‌کنند در همه عرصه‌ها بتوانند در راستای تحقق اهداف انقلاب موفق باشند.

وزیر بهداشت ادامه داد: خوشحالیم که در دولت یازدهم خداوند بر دل و قلب دکتر روحانی این مساله را انداخت که سلامت جزو اولویت‌های اصلی باشد و از مجلس نیز که به تحقق این امر کمک کردند تشکر می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مساله بهداشت یکی از حوزه‌هایی است که مردم در آن مشکلات زیادی دارند، اظهارکرد: تا کنون تلاش‌های زیادی برای رفع این مشکلات شده است؛ اما ما در مقایسه با سال‌های گذشته به پیشرفت‌های زیادی در روستاها، شهرها، کلانشهرها، آموزش عالی و تربیت متخصص دست یافته‌ایم، اما همچنان گرفتاری‌های زیادی داریم که باید به تدریج برطرف شود.

هاشمی با اشاره به مشکل دارو گفت: با توجه به اینکه در زمینه دارو از نظر کمبود، قیمت و پوشش دارو مشکلاتی وجود داشت، اختصاص دو هزار میلیارد تومان به این امر باعث رفع مشکل در زمینه قیمت دارو، پوشش بیمه‌ای و در دسترس بودن آن شد.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰۰ قلم داروی کمیاب به ۳۰ قلم کاهش یافت. البته ما هنوز هم مشکل داریم که این مشکلات در همه دنیا وجود دارد. برخی ادعا می‌کردند که در زمینه دارو و تجهیزات تحریم صورت نگرفته، اما این یک دروغ بود و مشکلاتی در این زمینه وجود داشت که دولت گذشته هم با آن مواجه بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون دارو در تمام نقاط کشور یافت می‌شود، گفت: کم‌یابی دارو کاهش و پوشش بیمه‌ای افزایش پیدا کرده است. مسیر حمایتی دولت و مجلس مخصوصا در مورد بیماران خاص و صعب‌العلاج باید بیشتر شود.

دکتر هاشمی با بیان اینکه باید به تولید داخلی توجه بیشتری شود، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد داروها در داخل تولید می‌شود که باید به کیفیت آن بیش از گذشته توجه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ همه ایرانی‌ها بیمه شدند، گفت: این امر آرزوی همه دولت‌ها و مجلس‌ها بود. رییس جمهور قبل از انتخابات این قول را دادند و اکنون بیش از ۷ میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفتند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اقدامات انجام شده در زمینه بهداشت در روستاها اشاره کرد و توضیح داد: برای اولین بار بعد از سال‌ها در روستاها مکمل‌های غذایی، ویتامین‌ها، انواع مکمل‌ها برای بارداران، شیرخواران و نوزادان در دسترس مردم قرار گرفت. همچنین واکسن‌های مختلفی در دسترس مردم قرار گرفت که امیدواریم واکسن‌های جدید برای بسته ایمن‌سازی کودکان هم در دسترس مردم قرار بگیرد.

بهره‌برداری از دو هزار خانه بهداشت تا دهه فجر
هاشمی از احداث دو هزار خانه بهداشت خبر داد و افزود: دو هزار خانه بهداشت تا دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین از اعزام پنج هزار پزشک به مناطق محروم خبر داد و در مورد نوسازی بیمارستان‌ها گفت: در مورد نوسازی بیمارستان‌ها باید گفت این مساله در تهران به دلیل گستردگی و ظرفیت بیمارستان‌ها در مقایسه با شهرستان کمتر قابل توجه است. تاکنون ۵۷۵ بیمارستان نوسازی شده‌اند و به طور کلی ۶۵ درصد پیشرفت در این زمینه تا پایان سال محقق خواهد شد.

با حضور بخش خصوصی و خیرین، تا پایان سال بیمارستان‌های زنجیره‌ای تأسیس می‌شوند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه نوسازی به معنی افزایش ظرفیت نیست، ادامه داد: ما هم‌اکنون با مشکل کمبود طرح مخصوصا برای سوانح، سوختگی و بیماران روانی مواجه هستیم که با توجه به مشکل کمبود اعتباری که مجلس و دولت با آن مواجه هستند، امیدواریم بتوانیم از بخش خصوصی و خیرین بهره ببریم و تا پایان سال شاهد تاسیس بیمارستان‌های زنجیره‌ای باشیم.

هاشمی در مورد بیمارستان‌های دولتی اظهار کرد: با اینکه در بیمارستان‌های دولتی خدمات و امکانات به بهترین شکل ارائه می‌شود، اما باز هم مشکلاتی از قبیل شلوغی و کمبود نیروی انسانی وجود دارد که امیدواریم با کمک همه از جمله خیرین، برطرف شود.

وی از افزایش ساعت کار پزشکان متخصص خبر داد و گفت: در گذشته ویزیت بیماران توسط پزشکان متخصص تا ساعت ۱۴ امکان‌پذیر بود، اما هم‌اکنون ۷۹۰نفر متخصص در ۳۰۰ شهر حتی در ساعات تعطیل هم بیماران را ویزیت می‌کنند. به طور کلی، هم‌اکنون ۷ هزار پزشک متخصص مشغول به فعالیت هستند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه در مورد اورژانس‌های بین شهری نیز افزود: در گذشته ۱۵۰ هزار کیلومتر فاقد امکانات درمانی و بهداشتی بود، اما با کمک هوانیروز ۱۵ آمبولانس دائمی در جاده‌ها وجود دارد که به ۴۵ پایگاه برای انتقال بیماران ارتقاء پیدا خواهد کرد.

هاشمی در مورد حمایت از زایمان‌های طبیعی اظهار کرد: تاکنون ۱۹۰ هزار زایمان طبیعی بدون هزینه صورت گرفته و عمل سزارین که افزایش زیادی پیدا کرده بود، در حال کاهش است. باید به سیاست‌های گسترش جمعیت که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و مجلس تاکید شده است، توجه شود. هم‌اکنون جمعیت در افزایش سالمندی در کشور از مشکلات عمده حوزه درمان است که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت علاوه بر ساخت خانه بهداشت و ارائه مکمل‌های دارویی در شهرهای دور، اقدامات دیگری هم انجام داده است، اظهار کرد: ۹ میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کردند که فاقد خدمات بهداشتی بودند. در برخی از استان‌ها نیز طرحی اجرا شد که همه این ۹ میلیون نفر زیر پوشش بهداشت قرار گرفتند و امیدواریم تا پایان کار دولت شبکه بهداشتی درمانی که برای همه روستاها اجرا می‌شود، در سراسر کشور مخصوصا در کلانشهرها هم گسترش یابد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشکر از ائمه نماز جمعه اظهارکرد: در پی پرسش و پاسخی که از ائمه نماز جمعه داشتیم، آنان فرمودند ۶۷ درصد مراجعات کاهش پیدا کرده است و این نشان می‌دهد که این طرح در شهرهای دوردست موفق‌تر از کلانشهرها است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه جامعه پزشکی یک جامعه افتخارآفرین و در صف مقدم خدمت به مردم است، ادامه داد: من متاسفم که گاهی همکاران ما از تریبون‌های عمومی مورد خطاب قرار می‌گیرند. من ضمن تشکر از صداوسیما به خاطر حمایت‌هایشان از طرح تحول نظام سلامت، باید بگویم که بخش‌هایی از جامعه پزشکی از این تریبون مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بخشی از درمان اعتماد بین پزشک و بیمار است. بنابر گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی، هنگام مرخص شدن از بیمارستان، جامعه پزشکی یک ذخیره ارزشمندند که به عین‌الیقین تبدیل شده است. بنابراین صلاح نیست از تریبون‌های عمومی عیب چند نفر را فریاد بزنیم. ما نظارت می‌کنیم اما این مشکلات در همه قشرها وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت افزود: در این مرحله فشار سنگینی روی گروه‌های مختلف پزشکی وارد می‌شود که امیدواریم همه به اجرای این مرحله کمک کنند تا خدمت به مردم آلوده نشود.

هاشمی در ادامه بر اهمیت امر پیشگیری توسط مردم تاکید کرد و گفت: من یک گزارش مختصر از حوزه بهداشت و درمان ارائه دادم اما بخش مهم وظیفه مردم است که باید به سلامتی خود توجه کنند. هیچ ملتی نیست که از نظام سلامت صد درصد راضی باشد. البته نظام سلامت ما با پیشرفت فاصله زیادی دارد، اما کار در حوزه سلامت سخت و گسترده است و ما هم‌اکنون در ریل صحیح در حال حرکت هستیم.

وی ادامه داد: در هیچ جای دنیا وزارت بهداشت صد درصد مسئول سلامتی مردم نیست. ۲۰ درصد سلامت مردم برعهده وزارت بهداشت و ۸۰ درصد بقیه برعهده سایر بخش‌ها از جمله خود مردم است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد بیشترین بیماری‌هایی که مردم ایران به آنها مبتلا هستند، اظهار کرد: بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین علت مرگ ایرانیان است. این در حالی است که این بیماری‌ها و ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند. ۵ میلیون نفر از مردم ایران مبتلا به دیابت هستند و ما از این نظر جزو ۱۰ کشور منطقه هستیم. ۵۰ درصد مردم اضافه وزن دارند که این به دلیل کم تحرکی و تغذیه نامناسب است، مصرف نمک در ایران دوونیم برابر است. بنابراین مردم باید به بهداشت درمان و دهان، نوع خوراک، نوع سبک زندگی توجه کنند.

هاشمی با تاکید بر اینکه در بحث روان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم، گفت: اگر دستور شرع و اخلاق اسلامی را رعایت کنیم و دروغ نگوییم زندگی بهتر و سلامتی میسر می‌شود. ما باید بپذیریم که دروغ می‌گوییم. دلیل این همه پرونده در دستگاه قضایی چیست؟

۲۰ درصد مردم ایران در سن بالای ۱۵ سال مبتلا به فشار خون هستند
وی با تاکید بر اینکه بخشی از سلامتی متوجه مردم است، گفت: مردم باید توجه کنند که چه چیزی را و با چه میزان می‌خورند البته حلال بودن لقمه هم مهم است. ۲۰ درصد مردم ایران در سن بالای ۱۵ سال مبتلا به فشار خون هستند و همین امر باعث افزایش سکته قلبی و مغزی می‌شود. اگر دولت کل خلیج فارس را تبدیل به پول کند، باز هم از درمان ناتوان خواهد بود. بنابراین باید به پیشگیری اهمیت زیادی داد. علاوه بر وزارت بهداشت، وزارتخانه‌های دیگر هم باید در این امر تلاش کنند و برای مثال تصادفات سومین علت مرگ در ایران است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشکر از ستاد نماز جمعه گفت: امیدوارم فرصت بیشتری برای ارائه جزییات به مردم فراهم شود. من از همین تریبون از همه عزیزان در همه گروه‌های مختلف پزشکی، مجلس، دولت و ائمه نماز جمعه تشکر می‌کنم و روز نیروی دریایی را گرامی می‌داریم.

هاشمی در خاتمه تاکید کرد: هیات وزیران در کنار دکتر روحانی که همه آبروی زندگی خود را برای خدمت به مردم گذاشته‌اند، صرفا برای خدمت، کمک و ادای وظیفه دور هم جمع شده‌اند و قول می‌دهیم از هیچ کوششی دریغ نکنیم و تلاش می‌کنیم منویات رهبر در سیاست نظام کلی سلامت که در ابتدای امسال ابلاغ شد، سرلوحه وزارت بهداشت باقی بماند و وزارت بهداشت علی‌رغم همه حاشیه‌ها بر هدف خود که خدمت به مردم است، با کمک مجلس، قوه قضاییه، نهادهای فرهنگی و همه عزیزان نائل شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148605

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر