3

سهامداران پس از مذاکرات چقدر ضرر کردند؟

  • کد خبر : 149195
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

بازار سرمایه هفته بحرانی را پشت سر گذاشت. پس از انکه مذاکرات هسته‌ای انتظارات سهامداران و فعالان اقتصادی را فراهم نکرد، شاخص بورس رو به نزول گذاشت و روند کاهش قیمت‌ها آغاز شد.

سایت صدای اقتصاد نوشت:

بازار سرمایه هفته بحرانی را پشت سر گذاشت. پس از انکه مذاکرات هسته‌ای انتظارات سهامداران و فعالان اقتصادی را فراهم نکرد، شاخص بورس رو به نزول گذاشت و روند کاهش قیمت‌ها آغاز شد.

در این ایام بازارهای موازی نظیر بازار طلا و ارز در مدار صعودی گام برداشت تا شرایط ویژه‌ای برای بازارهای سرمایه‌ای رقم خورده باشد.

در اینن هفته روند ریزش شاخص بورس با چنان سرعتی پیش رفت که هر آنچه در طول دو ماه گذشته به دست آمده بود از بین رفت.

آغاز فصل پاییز تا پیش از سوم آذرماه برای سهامداران یاردآور روزهای رونق بود.

در این ایام شاخص کل بورس از سطح ۷۱ هزار واحد جدا شد و خود را تا مرز ۷۶ هزار واحد بالا کشید تا بازدهی ۶ درصدی برای آن ها رقن زده باشد.

پس از اتمام دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین اما شرایط به کلی تغییر کرد. انتظاری که در میان فعالان اقتصادی و بورس‌بازان ایجاد شده بود با آنچه در وین رقم خورد، متفاوت بود و همین موضوع ورق را در بازار برگرداند.

سقوط شاخص بورس در طول ۱۰ روز با چنان سرعتی پیش رفت که طی یک هفته از کانال ۷۶ هزار واحد به کانال ۷۱ هزار واحد تنزل کرد.

برخی شایعات نشان می دهد که در این مدت برخی سهامداران ترجیح دادند با فروش سهام خود سرمایه گذاری برای خرید ارز را در دستور کار قرار دهند. این گمانه زنی اما از سوی برخی کارشناسان بازار سرمایه تایید نشد.

علی رحمانی مدیرعامل اسبق بورس تهران معتقد است که فضای بازار ارز و سرمایه متفاوت است و هیچگاه سرمایه گذاران بازار سرمایه راهی بازار ارز نمی شوند.

او به صدای اقتصاد گفت: کاهش قیمت ها در بورس با توجه به تمدید مذاکرات و همچنین ابهام در بودجه سال آینده طبیعی است.

در پایان هفته منتهی به ۱۲ آذرماه، بازدهی منفی ۳ درصدی در بورس رقم خورد تا این میزان زیان برای سهامداران رقم خورده باشد.

با این حساب کسانی که به میزان ۱۰ میلیون تومان در بازار سهام سرمایه گذاری کرده اند در فاصله ۵ روز کاری، ۳۰۰ هزار تومان ضرر کرده اند.

اگر دو روز پایانی هفته ماقبل یعنی پس از سوم آذرماه نیز در این محاسبات بیاید، در واقع زیان ۵ درصدی طی ۱۰ روز برای فعالان بورس به طور میانگین رقم خورده است.

در پایان معاملات هفته منتهی به  ۱۲ آذرماه ۱۳۹۳، شاخص کل با ۲۲۱۶ واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم ۷۱ هزارو ۸۶۰ واحد رسید.

شاخص بازار اول با ۱۹۷۸ واحد کاهش  به رقم ۵۲ هزارو ۷۹۴ واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با ۲۰۹۲ واحد کاهش عدد ۱۴۲ هزارو ۲۷۵ واحد را تجربه کرد و به ترتیب با ۳٫۶۱ درصد و ۱٫۴۲ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ۵ روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به ۱۲۳۰۷ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۱ درصد کاهش یافته است.

در ضمن تعداد ۴۵۷۹ میلیون سهم در ۳۸۲ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب ۱۹٫۴ درصد و ۱۸٫۶ درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

همچنین ارزش معاملات نرمال به ۱۱۸۳۷ میلیارد ریال و حجم معاملات نرمال ۴۵۰۳ میلیون سهم بالغ شد که نسبت به هفته قبل  ۱۴٫۳ درصد و ۲۱ درصد کاهش یافته است.

بر این اساس ۴۷۰۸۶۳ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش ۴۶۸ میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته کاهش ۲۶ درصدی را نشان می دهد.

طی هفته جاری سهام ساخت محصولات فلزی با ۵٫۹۶ درصد، قند و شکر  با ۲٫۹۸ درصد، ماشین آلات و تجهیزات  با ۲٫۷ درصد و و زراعت و خدمات وابسته با ۱٫۶۹ درصد بیشترین تغییر در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=149195

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر