2

موسویان: کشورهای عرب تصمیم بگیرند ثبات منطقه با ایران یا بدون ایران؟

  • کد خبر : 149249
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴

سید حسین موسویان در کنفرانس امنیت و همکاری در خلیج فارس گفت: کشورهای عرب همسایه ایران باید تصمیم بگیرند که می خواهند ثبات و امنیت در منطقه را “با ایران” یا “بدون ایران” و از مسیر”تقابل با ایران” یا “تعامل با ایران” به سرانجام برسانند.

این دیپلمات پیشین کشورمان در این نشست ادامه داد: در سه دهه گذشته قدرت های جهانی با همکاری برخی از کشورهای عربی تمام شیوه های “براندازی”، “تغییر رژیم” و “تضعیف” ایران را آزموده اند. از تجاوز به خاک ایران تا استفاده از سلاح های کشتار جمعی و از “جنگ سیاسی” تا “جنگ اقتصادی تمام عیار” دریغ نکردند. در عین حال گله اصلی امروز آنها این است که ایران قدرتمند و دارای نفوذ عظیم در منطقه است اما آنها باید رویکرد ۳۵ سال تقابل با ایران را کنار بگذارند و وارد یک مسیر تعامل و همکاری سازنده با ایران شوند.

اجلاس “دیالوگ منامه” که با حضور حدود ۵۰۰ شخصیت برجسته در بحرین تشکل شده است، نشست افتتاحیه خود را به یک پنل با حضور وزریران خارجه مصر و بحرین، وزیر دارایی عراق و حسین موسویان معاون پیشین سیاست خارجی شورای عالی امنیت ملی ایران اختصاص داد. این جلسه به بحران های منطقه و راهکاری های تامین ثبات در آن پرداخت.

موسویان گفت: “بحران فلسطین” مادر تمام بحران های خاورمیانه است و ظهور تروریسم تکفیری، جنگ شهری، جنگ قومی، سقوط برخی از کشورهای عربی، بحران در برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه را به سمت سقوط می‌کشاند. نبود یک سیستم همکاری جمعی منطقه ای بین کشورهای قدرتمند منطقه، خلائی است که روند همکاری برای حل بحران ها را فلج کرده است. منطقه وابسته به قدرت های بزرگ بوده و متاسفانه هنوز هم برخی از کشورهای عرب منطقه همچون یک کودک سه چهار ساله که قادر به اداره امور خود نیست، از قدرت های جهانی برای مداخله در امور منطقه دعوت می کنند و سیاست خود را بر اساس “مداخله خارجی” به جای “همکاری منطقه ای” بنا نهاده اند. کشورهای منطقه باید به خود اتکا کنند و خود را باور کنند.

وی پیشنهاد داد: اجلاس سران کشورهای ایران، GCC (شورای همکاری خلیج فارس)و عراق هرچه زودتر تشکیل و ضمن گفت وگو در مورد بحران های جاری، ایجاد یک سیستم همکاری جمعی در خلیج فارس را در دستور کار و پیگیری قرار دهند.

معاون پیشین سیاست خارجی شورای علی امنیت ملی ایران گفت: برخی از کشورهای عربی و قدرت های غربی، ایران را باعث همه مشکلات قلمداد می کنند در حالی که ایران هیچ حضوری در لیبی نداشت. کشورهای غربی عضو ناتو با همکاری برخی از کشورهای عربی به لیبی تجاور کردند و این کشور را به روزگار فعلی مبتلا کردند. مبارک در مصر و بن علی در تونس بدون حضور و نفوذ و ذخالت ایران ساقط شدند و غرب و کشورهای عربی نتوانستند آنها را نجات دهند.

این دیپلمات پیشین ایران فقر، بیکاری، خلاء دموکراسی، رژیم های دیکتاتور، فاسد و مداخله خارجی را ریشه مشکلات امروز جهان عرب دانست و افزود که این مسایل هیچ ربطی به ایران ندارد.

موسویان در مورد گروه تروریستی داعش گفت: ما باید فراگیر فکر کنیم. موضوع تروریسم تکفیری به داعش محدود نمی‌شود. القاعده، جبهه النصره و داعش بخشی از این جریان خطرناک هستند. برای مبارزه با این پدیده باید هم فراگیر، جامع و درازمدت فکر کرد. باید از صدور ایدئولوژی که موجب ایجاد این جریان خطرناک شده جلوگیری کرد. علاوه بر آن باید اقدامات سخت گیرانه و جدی برای بستن راه های کمک های مالی و تسلیحاتی اتخاذ کرد.

وی تاکید کرد که قدرت های منطقه با تهدید مشترک مواجه هستند و همکاری مشترک منطقه ای بین ایران، GCC ، ترکیه، مصر و عراق ضروری و اجتناب ناپذیر است.

موسویان در پاسخ به سوال یکی از حاضران در این نشست مبنی بر این که ایران با حمایت خود از حزب الله، مانع بزرگی برای لبنان به وجود آورده است گفت: حزب الله لبنان وقتی به وجود آمد که اسراییل به لبنان تجاوز کرد و بیروت را اشغال و هزاران نفر را کشت و کشورهای عربی و قدرت های جهانی هم هیچ کاری نکردند. حزب الله با کمک ایران ایجاد شد و تنها عاملی که باعث دفع تجاوز اسرایل از لبنان شد، حزب الله بوده و هست. تنها عاملی که باعث شد اسراییل، لبنان را ترک کند مقاومت حزب الله بود. اگر امروز حزب الله نباشد، اسراییل ظرف ۲۴ ساعت می تواند تا بیروت پیشروی کند و با هیچ مانعی هم برای تجاوز مواجه نخواهد شد.

وی هم چنین در پاسخ به سوالی درباره حضور ایران در سوریه و عراق اظهار کرد: زمانی که صدام به ایران تجاوز کرد و صدها هزار نفر را کشت و بسیاری از کشورهای عربی از او حمایت کردند، سوریه در کنار ایران ایستاد، هم چنین در آن زمان ایران در کنار اپوزیسیون صدام ایستاد و از آنها حمایت کرد، از این رو تاریخ را فراموش نکنید و در تحلیل شرایط امروز دچار اشتباه نشوید.

به گزارش ایسنا، در این اجلاس تعدادی از وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، کانادا، قبرس، مصر، عراق، هلند، انگلیس و نیز وزیران دفاع استرالیا، فرانسه، سنگاپور، انگلیس، و فرمانده کل ارتش آمریکا و رییس شورای امنیت ملی یمن، کویت، و بیش از یکصد تن از فرماندهان نظامی کشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور یافتند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=149249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر