4

وزیر نیرو: هنوز تصمیمی برای گران کردن آب و برق درسال آینده نگرفته‌ایم

  • کد خبر : 150119
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تصمیمی در رابطه با افزایش قیمت آب و برق برای سال آینده اتخاذ نشده است، گفت: هزینه‌های صنعت آب و برق برای وزارت نیرو کمرشکن شده است.

به گزارش تسنیم حمید چیت‌چیان در نشست صبحانه کاری امروز در اتاق بازرگانی ایران در جمع فعالان اقتصادی گفت: مسائل واقعی و مهم این صنعت در نشست امروز مطرح شد و صنعت آب و برق دارای چند ویژگی مهم است، این درحالی است که صنعت آب و برق در صنایع دیگر پیشرو است.

او ادامه داد: کارخانجات مرتبط با نیازهای این صنعت در کنار آموزش و فعالیت شرکت‌های پیمانکاری ایجاد شده است.

این عضو هیئت دولت یادآور شد:وزارت نیرو در پس این اقدامات بهترین عملکرد را داشته و این به خاطر آن است که توانمندی بخش خصوصی در این صنعت بسیار قابل قبول است.

چیت چیان با اشاره به اینکه وزارت نیرو در واگذاری فعالیت‌ها پیشرو بوده است، گفت: بیش از ۱۰۰ شرکت پیمانکار، مشاور و سازنده به بخش خصوصی واگذار شده است و تنها شرکت تعمیرات نیروگاهی به دلیل آنکه به تمام نیروگاه‌های خصوصی خدمات ارائه می‌کند واگذار نشده است زیرا با واگذاری آن احتمال انحصار و عدم ارائه خدمات به دیگ نیروگاهها پیش بینی می‌شود.

او گفت: وزارت نیرو به واقع شرکت‌های خصوصی را جزئی از خود می‌داند و بدون آنها نمی‌تواند قدمی بردارد و این درحالی است که وزارت نیرو در یک صنعت نسبتا انحصاری بازار بورس را ایجاد کرده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو قیمت و بازار رقابتی ایجاد کرده است، گفت: مکانیزم‌های فعالیت در این صنعت آماده است و صنعت برق ایران در منطقه پیشرو است.

چیت چیان در رابطه با صادرات گفت: قطعا در رابطه با صادرات یکی از موفق ترین بخش‌ها را داشته‌ایم و به چهار کشور صادرکننده هستیم و در کنار آن از ترکمنستان واردکننده و با ارمنتسان مبادله گر آب و برق و گاز هستیم که در سال ۱۲ میلیارد کیلو وات برق صادرات انجام می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد از نیروگاه های حرارتی در دست بخش خصوصی است، گفت: تولید انتقال و توزیع سه بخش اساسی صنعت برق محسوب می‌شود که بخش انتقال آن دولتی بوده و نمی‌توان به دیگر بخش‌ها واگذار کرد.

این عضو هیئت دولت در رابطه با بخش توزیع گفت: نظر وزارت نیرو برآن است تا بخش توزیع را به بخش خصوصی منتقل کند اما برخی از دوستان براین عقیده هستند با این کار ۵۰ تومان هزینه‌ها افزایش می‌یابد. تصمیم شورای خصوصی سازی بر پایه علم بوده و با توجه به آنکه در اکثر کشورهای دنیا بخش توزیع دولتی است و اگر هم واگذاری صورت گرفته تنها کمتر از ۵۰ درصد سهام آن بوده این نظر وزارت نیرو عملی نشد.

چیت چیان گفت: بدون درنظر گرفتن هزینه سوخت، تولید یک کیلو وات ساعت برق ۷۰ تومان هزینه دربردارد که از این میان ۵۰ تومان از مشترک دریافت می‌شود و ۱۰۲ ریال آن به هدفمندی پرداخت می‌شود که با تفاوت هزینه در حدود ۳۱ تومان باقی می‌ماند که با وجود آنکه صنعت برق بودجه‌ای دریافت نمی‌‌کند این ارقام کمر شکن است.

او ادامه داد: صادرات و فروش برق به کشورهای دیگر ۱۳۸ ریال عایدی وزارت نیرو می‌کند که در نهایت کمی جبران ضرر و زیان است، اگر بخواهیم صادرات برق را آزاد کنیم بازار رقابتی زاید ایجاد خواهد شد که قیمت اعلام شده به شدت کاهش می‌یابد و وزارت نیرو با ایجاد بازار زاید مقابله خواهد کرد.

وزیر نیرو در ادامه گفتگوهای خود با بخش خصوصی پیشنهادی مبنی برایجاد پارلمان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود یک پارلمان بخش خصوصی در رابطه با آب و برق با حضور وزیر نیرو، معاونان و بخش خصوصی هر سه ماه یک بار برگزار شود تا مسائل و مشکلات بخش صنعت آب و برق در این پارلمان به گفتگو گذاشته شود.

چیت چیان در رابطه با اختلاف هزینه و درآمد گفت: در این رابطه چند راهکار دیده شده که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ و لایحه خروج از رکود به آن پرداخته شده است که در رابطه با بدهی‌های وزارت نیرو به بخش خصوصی یکی از راهکارها ارائه اوراق صکوک اجاره به بخش خصوصی است که در آن دیده شده همپای تورم به اوراق سود داده شود و هر زمانی که وزارت نیرو پول کافی داشت اوراق صکوک اجاره را دریافت و بدهی خود به بخش خصوصی را تصویه کند.

او از پیش بینی ۱۶ راهکار عملی برای تعادل بخشی به صنعت آب و برق خبر داد و گفت: همانگونه که دولت از بدهکاران دو و نیم درصد دیرکرد دریافت می‌کند در لایحه خروج از رکود آمده تا دولت به طلبکاران خود به دلیل دیرکرد دو و نیم درصد سود پرداخت کند.

وزیر نیرو گفت: بخش خصوصی باید ساده گزینی و سهل اندیشی را کنار بگذارد و باید به فعالیت‌های سخت‌ و پیچیده‌تر ورود کند.

چیت چیان از بخش خصوصی دعوت کرد تا با دولت مشارکت داشته باشد که در این زمینه وزارت نیرو قصد دارد ۹۲۰ مجتمع آب رسانی به مناطق روستایی را ایجاد کند. بخش خصوصی می‌تواند سرمایه گذاری و بهره برداری در این زمینه را آغاز کند.

او گفت: بخش خصوصی بعد از بهره برداری و ارائه آب به روستاییان دو قبض برای مصرف کننده و دولت صادر خواهد کرد تا سرمایه گذاری خود را از دولت طی صدور این قبض‌ها دریافت کند و با ایجاد این کار در طی دو سال می‌توان هفت میلیون روستایی را آبرسانی کرد.

این عضو کابینه دولت در رابطه با شبکه فاضلاب و شیرین سازی و انتقال آب دریا گفت: سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی به امضا رسیده و حدود هفت هزار میلیارد تومان قرارداد آماده امضا است.

چیت چیان یادآور شد: وزارت نیرو در کاهش تلفات نتوانسته خوب عمل کند و در کنار آن در واگذاری به بخش خصوصی نیز موفقیتی نداشته است.

او گفت: حدود ۲۰ میلیون دلار پروژه روشن تعریف شده که بخش خصوصی می‌تواند از طریق مکانیزم خاص به انها وارد شود.

وزیر نیرو از ورود بخش خصوصی در تولید و فروش مستقیم برق استقبال کرد و گفت: وزارت نیرو و دولت زمینه انتقال برق را فراهم می‌کنند و بخش خصوصی به دنبال امضای قراردادهای دوجانبه باشد.

چیت چیان در پایان صحبت‌های خود در جمع فعالان اقتصادی گفت: به عنوان وزارت نیرو بسترها را فراهم می‌کنیم و بخش خصوصی به دنبال انجام فعالیت‌های اقتصادی در این بخش باشد.

حمید چیت‌جیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که میزان افزایش قیمت آب و برق در سال آینده چه میزان است گفت: در رابطه با افزایش قیمت آب و برق برای سال ۹۴ هیچ تصمیم گیری صورت نگرفته است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150119

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر