2

قیمت نفت بیش از ۵ دلار کاهش یافت

  • کد خبر : 150449
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱

کاهش قیمت نفت از سوی عربستان و برخی کشورهای تولیدکننده نفت در هفته منتهی به ١۵ دسامبر(دوشنبه،٢۴ آذر) موجب کاهش بیش از ۵ دلاری قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

به گزارش ایرنا، به دنبال کاهش قیمت از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای تولیدکننده نفت، قیمت نفت خام برنت بیش از ۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

عراق و کویت نفت خام صادراتی خود به مقصد آسیا پاسیفیک را با تخفیف زیادی عرضه کردند. این تخفیف های بی سابقه نشان داد تولیدکنندگان نفت سطوح پایین قیمت ها را پذیرفته اند و در صدد حفظ سهم بازار خود هستند و قصد دارند سرمایه گذاری در میدانهای نفت پرهزینه را دچار اختلال کنند تا بتوانند از ورود نفت خام های رقیب جلوگیری کنند. در این میان عراق قیمت نفت صادراتی خود به مقصد آسیا – پاسفیک را ۴ دلار کاهش داد.

در این شرایط اعلام شد که تولید نفت میدان الفیل در لیبی در تاریخ ۵ دسامبر از سر گرفته شد و تولید آن به ١٣٠ هزار بشکه در روز رسید که این موضوع سبب شد مازاد عرضه نفت خام های سبک و شیرین در بازار مدیترانه تشدید شود. این وضع موجب شد که فروشندگان نفت خام نیجریه برای اینکه ٣۵ میلیون بشکه نفت خام نیجریه را برای ماه ژانویه به فروش برسانند، دچار چالشهای بسیاری شوند.

به گزارش امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، هرچند قیمت های پایین نفت خام توانسته است شرکتهای بالادستی در آمریکا را که شدیداً بدهکار هستند، تحت فشار قرار دهد اما تولید نفت رُستی در آمریکا همچنان رو به رشد است.

پالایشگاهها در خلیج مکزیک با بیش از ٩٧ درصد از ظرفیت خود کار می کنند زیرا قیمتهای نفت بسیار ارزان شده است و سود پالایشی برای فرآورده های میان تقطیر تقویت شده است. با این وجود، پالایشگران تلاش می کنند که ذخیره سازی های فرآورده خود را کاهش دهند تا مشمول مالیات پایان سال نشوند. بنابراین، قیمت فرآورده ها نیز در آمریکا کاهش یافته و امکان صادرات آن به آمریکای لاتین، اروپا و کانادا فراهم شده است.

به هر حال قیمت های رو به کاهش نفت هنوز نتوانسته اند به کفی برای توقف روند نزولی خود دست پیدا کنند. قیمتهای نفت خام برنت در قراردادهای سال ٢٠١۶ نیز به میزان ۶ دلار در بشکه کاهش یافته که معادل کاهش اخیر قیمتهای نفت است. استنباط بازار این است که انتظار می رود رشد تولید نفت فراتر از بهبود تقاضا برای سال آینده باشد.

در این وضع بورس بازان با تصور این که قیمت های نفت خام بیش از این کاهش نخواهد یافت خالص وضع خرید خود را به میزان۶,٨٩٣ هزار قرارداد افزایش دادند و آن را به ١٩١.٢۶٨ هزار قرار داد رساندند و روند نزولی قیمت های نفت را تا حدودی کند کردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150449

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر