1

برای «خورشید کاروان» که در روزهای کوچ یار، غریبانه اجرا شد

  • کد خبر : 150778
  • ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰

مرحوم انوشیروان ارجمند می‌گفت:«خورشید کاروان» فراتر از خودش حرکت می‌کند و جذابیتش برای مردم است که خانم انگلیسی وقتی می‌آید کار را می‌بیند، شب بعدش با ۱۸۰ نفر می‌آید و به تماشا می‌نشیند.

نمایش «خورشید کاروان» امسال برای بیست و چهارمین سال متوالی اجرا شد و دیروز نیز آخرین اجرای این نمایش در برج میلاد اجرا شد.

khorshid

انوشیروان ارجمند، هنرمند تازه درگذشته تئاتر، سینما و تلویزیون ۱۴ سال در این اثر هنری به عنوان نقش اصلی بازی کرد. او سال گذشته نیز به دلیل مشکلات تنفسی و وضعیت آلودگی هوای تهران به سختی توانست در این اثر حضور پیدا کند. اما در همان حین نیز با قدرت روی صحنه بود. مهدی متوسلی در این رابطه می‌گوید:«انوشیروان ارجمند ۳ روز بعد از آی‌سی‌یو، روی صحنه آمد»

ارجمند سال گذشته در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در رابطه با نمایش «خورشید کاروان» خاطرات خاصی را تعریف کرد، او می‌گفت:«کدام نمایش حرفه‌ای را سراغ دارید که بتواند ۲۳ سال دوام داشته باشد؟ کدام نمایش حرفه‌ای را سراغ دارید که ۶ ماه تمام روی صحنه باشد و جمعیت در آن موج بزند. این کار یک استثناست، درست است که قدم در ژانر دینی می‌گذارد، اما به اعتقاد من تئاتر، تئاتر است و این هنر هم دارای ژانرهای مختلف است، اعم از تاریخی، دینی و… ولی نمی‌توانید بگویید این تئاتر صرفا دینی است. تئاتر اول باید دراماتیزه شده باشد، بعد می توانیم بگوییم این تئاتر از کدام نوع است. وادی‌ای که «خورشید کاروان» در آن قدم می‌گذارد تاریخ مذهبی است. متاسفانه برخی تهمت می‌زنند و می‌گویند تئاتر نیست و کسانی که طفلان مسلم را کار می‌کنند و … آیا آن‌ها واقعا تئاتر هستند که این تئاتر نیست. آیا آن ها دراماتیزه بوده که این نیست. گاهی مواقع من که ۵۵ سال است که کار نمایش را انجام می‌دهم برایم خیلی سخت است که به من بگویند تو نمایشی کار می‌کنی که تئاتر نیست، این به من برمی‌خورد.»

نمایش «خورشید کاروان» این روزها در برج میلاد هر شب میزبان خیل عظیم مردمی است که عاشقانه به تماشای نمایشی دینی می‌نشینند، این نمایش که در طول ۲۴ سال هم در استان‌های مختلف کشور روی صحنه رفته و هم میهمانان مردمان دیگر کشورها از جمله انگلیس و هلند بوده است، همواره جذابیت و اخلاصی را با خود به یدک می‌کشد که نشان دهنده نیت پاک اجرا کنندگان آن است. هر چند در چند سال اخیر نمایش «خورشید کاروان» با بی‌مهری مسئولان و عدم در اختیار گذاشتن سالن روبرو بوده است، اما به هر شکل اجراهایی را داشته است. خوشبختانه امسال علاوه بر تهران چند استان دیگر کشور نیز از این نمایش دینی بی‌بهره نماندند.

مرحوم انوشیروان ارجمند در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود می‌گوید:«من ۱۳ سال است که در نمایش «خورشید کاروان» بازی می‌کنم. ما زمانی که در هلند روی صحنه رفتیم، خانم‌های دکتر، مهندس و شیمیست و … آمدند تقاضا داشتند که دست‌شویی‌های سالن را تمیز کنند، می‌گفتند نذر کرده‌اند. آن‌ها درست پیش از ورود تماشاگر وارد می‌شدند و انگار نه انگار، روسریشان را سرشان می‌کردند و شروع به نظافت سالن و دست‌شویی و … می‌کردند. تازه هم‌زبان هم نبودیم، اما جاذبه شکل نمایش آن‌ها را جذب کرده بود. در انگلیس یک خانمی که در لبنان زندگی می‌کرد یک شب تمام گروه را در بهترین رستوران ایرانی لندن به شام مهمان کرد. «خورشید کاروان» فراتر از خودش حرکت می‌کند و جذابیتش برای مردم است که خانم انگلیسی وقتی می‌آید کار را می‌بیند، شب بعدش با ۱۸۰ نفر می‌آید و به تماشا می‌نشیند؛ آیا دانشجوی کارگردانی در انگلیس نمی‌فهمد که «خورشید کاروان» نمایش است یا فقط بزرگان ما هستند که به چشم حقارت به این کارها نگاه می‌کنند.»

به هر حال شاید نقد‌هایی به «خورشید کاروان» وارد باشد، اما تاکنون نمایشی نتوانسته است با این قدمت و میزان مخاطب بیش از ۲۰ سال روی صحنه باشد. «خورشید کاروان» اما امسال یکی از یاران خود را از دست داد تا برای همیشه نام این هنرمند پیشکسوت و فعال در خاطره‌ها بماند. به قول سعید تشکری «با رفتن انوشیوران نیم قرن حافظه تئاتر مشهد مدفون شد.»

نمایش «خورشید کاروان» کاری از موسسه فرهنگی فدک است که با مساعدت و همکاری برج میلاد  از ۲۱ آذرماه و تنها به مدت ۱۲ شب روی صحنه رفت، میزان اجرایی که بسیار کم بود؛ شایداگر برج میلاد سالن خودش را از ابتدا در اختیار  این نمایش می‌گذاشت خروجی بهتری از دو نمایش قبلی یعنی «خواهرانه به وقت خیزران» و «معمای مطربان پریشان» می‌گرفت. چراکه این روزها سالن در اختیار اجرای برخی نمایش‌های ضعیف است، اما اجرای نمایشی هم چون «خورشید کاوران» باید در محدودیت صورت گیرد.

«خورشید کاروان» با بهره گیری از داستان مشهور «دیر راهب» به واقعه پس از عاشورا می‌پردازد. این نمایش تاکنون در شهرهای مختلف کشور و همچنین کشورهای انگلیس، هلند و امارات میزبان قریب به یک میلیون نفر از علاقه‌مندان اهل بیت (ع) بوده است. این اثر توسط مهدی متوسلی بازنویسی شده استو در بیست و چهارمین سال اجرای خود شاهد نقش آفرینی جلیل فرجاد، کرامت رودساز، اسدالله بابایی، انوش معظمی، مهدی امینی با کارگردانی محمود فرهنگ و همکاری گروه همسرایی به سرپرستی محمد سراج است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150778

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر