2

اقدامات اصولگرایان برای انتخابات آینده

  • کد خبر : 150865
  • ۰۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲

تا انتخابات مجلس راه زیادی ‌مانده، ولی ظاهرا همه از همین روز‌ها به فکر افتاده‌اند تا طرح‌های خودشان را برای انتخابات مجلس عملی کنند. انتخابات مجلس دهم هر چقدر هم که دور باشد، ‌صندلی‌های سبز بهارستان، همه را به تلاش انداخته ‌تا بتوانند در انتخابات آینده پیروز نهایی باشند.

به گزارش «تابناک»، اسفند ۹۴ انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود؛ بنابراین، هنوز چندین ماه تا آن انتخابات ‌مانده، ولی اخبار این انتخابات داغ داغ است. درباره رویکرد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در صحنه انتخابات، پرس‌‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی به وجود آمده است؛ اصلاح‌طلبان چه می‌کنند؟ اصولگرایان‌ یا مستقل‌ها چه می‌کنند؟

ناطق نوری برای انتخابات خواهد آمد؟ آیا او محوریت اصولگرایان را بر عهده می‌گیرد یا در لیست اصلاح‌طلبان و اعتدالیون قرار می‌گیرد؟ آیا اصولگرایان به اجماع می‌رسند؟ آیا عارف سر‌لیست اصلاح‌طلبان خواهد شد؟ و… اینها سؤالاتی است که بسیاری از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران در تلاش برای پاسخگویی به آن هستند.

در همین زمینه حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و از تحلیلگران مسائل سیاسی در گفت‌و‌گو با تابناک به بررسی مسائل انتخابات آینده مجلس و همچنین رویکرد انتخاباتی اصولگراها پرداخته است.
عده ای از تحلیلگران مسائل سیاسی معتقدند که دولت فعالیت های انتخاباتی خود را برای مجلس اینده از کانال های مختلف اغاز کرده است. نظر شما در این مورد چیست؟

بله. حزب اعتدال و توسعه در حال حاضر اقدامات انتخاباتی انجام می دهد. براساس اطلاعاتی که ما داریم حزب اعتدال و توسعه برای سازمان دهی نیروهای طرفدار دولت فعال شده است. این حزب در استان ها با نیروهای اصلاح طلب و نیروهای طرفدار دولت مشغول به هماهنگی است، برای اینکه بتواند ساز و کار انتخاباتی آینده را سامان دهد. بعضی از خبرها هم حاکی از این است که بعضی از افراد دولت هم مثل آقای یونسی ماموریت پیدا کرده اند این موضوع را دنبال کنند. مجموعه این اقدامات نشان دهنده این است که دولت بعضی از عناصرش را برای تاثیرگذاری در انتخابات و نتیجه انتخابات سازماندهی کرده و پیگیری را انجام می دهند.

آیا از فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان نیز اطلاعاتی در دست دارید؟

با توجه به نشانه های موجود به نظر می رسد جریان اصلاح طلب که چندین سال در انتخابات مختلف شکست خورده بود با روی کار آمدن دولت اعتدال، امید جدیدی پیدا کرده که بتواند به صحنه رقابت سیاسی برگردد. مجموعه گزارشات حاکی از فعالیت جدی اصلاح طلبان در سطح کشور برای سامان دهی نیروهای خودشان می باشد که بتوانند هم در انتخابات خبرگان و هم در انتخابات مجلس در صورت امکان نیروهایی را که سفید و کمتر به تندروی و ساختارشکنی معروف هستند را وارد عرصه رقابت انتخاباتی بکنند و در این راستا دو سناریو دارند که آن را دنبال می کنند.

۱- سناریو ائتلاف با اعتدالیون دولت

۲- سناریو فعالیت مستقل از اعتدالیون

استفاده از این دو سناریو بستگی به شرایط هر منطقه و حوزه انتخابیه دارد که در این راستا یکی را دنبال خواهند کرد. لذا این جریان تمام انرژی و توان خود را متمرکز و جمع آوری می کند تا بتواند در انتخابات مجلس از اعتدال عبور کرده و شرایط آینده را با تصاحب مجلس برای خود بهبود ببخشد. به هر حال این جریان به دنبال این است که در انتخابات آینده از اعتدال عبور کند و مدیریت قوه مقننه را به اصلاح طلبان (چه تندرو و چه معتدل) بسپارد و راه را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده باز کند.

بر این اساس مدتی است که اصلاح طلبان کار مطالعاتی، برنامه ریزی و نیروچینی در سطح دستگاههای اجرایی و در لایه های دوم و سوم مدیران اجرایی کشور را آغاز کردند. این اقدام اگرچه نشان دهنده یک حرکت زودهنگام و بیش فعالی است اما باتوجه به هدفی که آنها دنبال می کنند به نظر می رسد قصد دارند کار خود را با وسعت و گستردگی بیشتر به انجام برسانند.

با توجه به اینکه شما معتقدید دولت فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است. به نظر شما آیا دولت می تواند در انتخابات دخالت داشته باشد و یا فقط مجری انتخابات است؟

بله؛ قطعا جریان دولت نیز در انتخابات آینده به دنبال تثبیت موقعیت خود به عنوان جریان اعتدال خواهد بود و به نظر من جریان دولت در انتخابات آینده لیستی مجزا از اصلاح طلبان ارائه خواهد داد.

ما همیشه با ورود و فعال شدن دولت در عرصه انتخابات چه به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم مخالف بودیم و آن را مغایر با سیاست بی طرفی دولت در برگزاری انتخابات می دانیم و معتقد هستیم که دولت به هیچ وجه نباید در حین تشکیل یک مجلس، وکیل الدوله منطبق با سیاست های خودش وارد کند. یا حتی از افرادی به صورت غیر مستقیم حمایت کند که این ها به مجلس راه پیدا نمایند. این دخالت قوه مجریه در شکل گیری قوه دیگر است که به طور کل با سیاست های کلان نظام مغایرت دارد. در این بعد ورود دولت سلامت انتخابات را آسیب می زند و بی طرفی در انتخابات را زیر سئوال می برد.

اصولگرایان در برهه فعلی زمانی چه فعالیت های انتخاباتی انجام می دهند؟

البته اصولگرایان هنوز کار خاصی انجام ندادند و بیشتر دنبال انسجام درونی خود هستند و بحث انتخابات برای آنها هنوز به صورت جدی کلید نخوره است.برخی تشکل های اصولگرا کارهای مطالعاتی خود را در این زمینه شروع کردند، اما هنوز عملیات اجرایی برای انتخابات شکل نگرفته است. طبیعتا اصولگرایان باید به اجماع برسند و با توجه به تجربه انتخابات مجلس نهم و به خصوص انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که مشخص شد تفرق میان اصولگرایان ضربه سختی به آنها وارد می کند باید به سمت اجماع حرکت کنند.

در درجه اول اعتقاد اصولگرایان بر این است که ورود زود هنگام به عرصه رقابت انتخاباتی به ضرر جامعه است و می تواند موجب خستگی سیاسی مردم شود. لذا حتی المکان باید ورود به انتخابات بر اساس یک زمان بندی منطبق بر قانون شکل بگیرد.

با توجه به شرایط و اوضاع حوزه های انتخابیه به نظر می رسد حدوداً ۵۰ درصد از نمایندگان در هر مرحله از انتخابات از رده خارج می شوند و نمایندگان جدیدی جای آنها را می گیرند. به طور طبیعی تعدادی از نامزدهای انتخاباتی در این نوع از حوزه های انتخابیه اگر بتوانند آراء لازم و حد نصاب را به دست بیاورند فعالیت خودشان را خیلی زودتر شروع می کنند. شروع فعالیت آنها موجب می شود که متقابلا نمایندگان فعلی نیز برای حفظ موقعیت خودشان زودتر دست به کار شوند و همه این ها عاملی برای فعالیت زود هنگام انتخاباتی می شود .

ولی به واقع کار انتخاباتی به گونه ای است که احزاب باید از قبل در رابطه با شناسایی نیروهای فعال در عرصه رقابت انتخاباتی اقدامات غیرعلنی را خودشان انجام دهند و بر اساس یک برنامه زمان بندی شده وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند. اصولگرایان در شرایط کنونی در حال همگرایی و اتحاد در برنامه ها و خط مشی انتخاباتی هستند تا پس از این مرحله با توجه به مطالعات و بررسی هایی که انجام شده و نامزدهایی که به مرور دارند تعیین و مشخص شوند. بعد از این مرحله نیز به اتفاق نظر روی آنها برسیم تا بتوانند در زمان خودش به لحاظ تبلیغاتی فعال شوند. در این راستا طبق زمان بندی شده اصولگرایان فکر نمی کنم از برنامه عقب باشند و طبق همان برنامه پیش می روند.

در این برهه زمانی شیوه و مکانیزم ائتلاف اصولگرایان چگونه است؟

در حال حاضر مکانیزم ائتلاف اصولگرایان فقط در جهت همگرایی فکری و مواضع در حال شکل گیری است ولی مکانیزم عملیاتی برای ائتلاف هنوز به طور کامل تدوین نشده است. البته محور ائتلاف همان طور که اعلام کرند جامعتین هستند. شیخوخیت گذشته به حالت جمع گرایی و شورایی که بتواند نظر همه اصولگرایان را تامین کند تبدیل شده است و از محوریت اشخاص خارج شده است. لذا به نظر می رسد که در آینده مرکز ثقلی که در انتخابات بتواند هم فصل الخطاب باشد و هم رفع اختلاف بکند در آینده مشخص خواهد شد و بر آن اساس مجموعه اصولگرایان طبیعتا به لیست انتخاباتی خواهند رسید.

عده ای از طرفداران محمود احمدی نژاد سخن از بازگشت وی به عالم سیاست و احتمال ائتلاف با اصولگرایان را مطرح می کنند.نظر شما چیست؟

در رابطه با ورود ایشان هیچ بحثی در بین اصولگرایان صورت نگرفته است و تاکنون رغبتی برای همکاری با ایشان به وجود نیامده است. مضافا بر اینکه خود ایشان نیز قصدی برای ورد به این عرصه نداشته است.

بعضی از اصلاح طلبان معتقدند که بزرگترین دغدغه انان رد صلاحیت است؟ شما این دغدغه آنها را قبول دارید؟

دغدغه اصلاح طلبان به هرحال واقعیتی است. آنها باید بپذیرند که کسانی که در اتفاقات بعد از انتخابات ۸۸ نقش داشتند و به شکل حامی فتنه بودند و موضع شفافی و روشنی را در مقابل فتنه گران ابراز نکردند، احتمال این که شورای نگهبان نتواند صلاحیت آنها را احراز نماید وجود دارد . این هم بر می گردد به متن قانون و براساس قانونی است که از قبل مجلس تصویب کرده است و کسانی که دست به چنین اقدامات علیه امنیت کشور می زنند به طور طبیعی صلاحیتشان مورد تایید قرار نخواهد گرفت.

آیا گفتمان سازی جدیدی در بین اصولگراها شکل خواهد گرفت. این گفتمان سازی تا به چه اندازه می تواند اصولگراها را بیشتر به هم نزدیک کند؟

طبیعی است که گفتمان سازی متناسب با شرایط و نیازهای روز از جمله اقداماتی است که اصولگرایان باید انجام دهند و در حال انجام است.

اصولگرایان در انتخابات های مجلس از مجلس هفتم تاکنون هر دوره تقریباً موفق بوده اند و فقط در انتخابات ریاست جمهوری دچار باصطلاح ناهماهنگی شده اند. در واقع پیروزی متعلق به اصولگرایان است به این دلیل که آرائ را در مجلس داشته اند. من فکر می کنم که شرایط در این دروه تفاوتی نسبت به دوره های قبل نکرده، بلکه اصولگرایان مصمم تر هستند برای اینکه ائتلاف را سامان جدی تری بدهند و انچه را که در انتخابات ریاست جمهوری را به وجود آمد را اجازه ندهند تکرار شود. لذا بعد گفتمان سازی در سطح کشور و در حوزه های انتخابی مطرح است. این ها همه دقیقا مورد بررسی قرار گرفته است و ما به مجلسی نیاز داریم که بتواند ضمن کلان نگری و سیاست های برنامه ۶ را به نحو مطلوبی دنبال کند و کشور مسیر اقتصاد مقاومتی را پی بگیرد تا بتوانیم کشور را در برابر تلاش های توطئه های اقتصادی دشمن اسیب پذیر کنیم. فکر می کنم توفیق اصولگرایان در بعد گفتمان سازی و انسجام در این دوره کمتر از گذشته نباشد و خیلی هم بیشتر باشد.

اصولگرایان کارهایی را که می‌کنند لازمه کار تشکیلاتی است و همه احزاب دنیا این کار را انجام می‌دهند. در حال حاضر این اصلاح‌طلبان هستند که با نفوذ در دولت و گرایش‌هایشان در حال ورود زودهنگام در انتخابات مجلس هستند. به صورت کلی همانقدر که اصلاح‌طلبان برای گرفتن مجلس بعدی نگران هستند اصولگرایان هم برای از دست دادن مجلس بعدی نگران هستند. رسیدن به وحدت در انتخابات آتی یک الزام اجتناب‌ناپذیر برای اصولگرایان است. وحدت در این انتخابات رابطه مستقیمی با حیات سیاسی اصولگرایان و ادامه آن دارد. اگر اصولگرایان در این انتخابات به وحدت نرسند بدون شک شکست خواهند خورد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150865

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر