1

برداشت ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی غیرواقعی است

  • کد خبر : 150996
  • ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲

رداشت ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را عیرواقعی و نادرست دانست و گفت: اطلاعات دوستانی که این موضوع را مطرح کرده اند، ضعیف است و باید از مردم عذرخواهی کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه صبح و خبر روز شنبه شبکه خبر گفت: افرادی که موضوع برداشت ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را بر مبنای گزارش غیر قطعی دیوان محاسبات اعلام کردند، حتما باید از پیشگاه ملت بزرگوار عذرخواهی کنند.

وی افزود: مگر می شود ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوقی برداشت کرد که زیر نظر هیات امنایی متشکل از سه قوه اداره می شود، مجلس در این صندوق نماینده دارد و اتفاقا این نماینده، حق رای دارد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: همیشه نمایندگان مجلس در شوراها به صورت ناظر عمل می کنند اما در صندوق توسعه ملی حق رای دارند، دادستان کل کشور هم حضور دارد، مگر می شود این رقم از صندوق برداشت شود و بعد با قاطعیت بگوییم که برداشت نکرده ایم.

نوبخت یادآور شد: فرض کنیم که نیاز به برداشت داریم، آن وقت اجازه خواهیم گرفت همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای آب های مرزی، این اجازه را دادند که سالی ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم، مگر می شود ۴٫۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت شده باشد؟

وی از همه رسانه ها و از دوستانی که بر پایه یک گزارش غیر قطعی و اولیه، چنین مطلبی را بیان کردند، خواست تا اسنادشان را ارایه کنند، آن وقت ببینیم به خاطر تشویش اذهان عمومی چه کسی باید از ملت عذرخواهی کند.

سخنگوی دولت درباره حساب سازی هم این گونه پاسخ داد: این هم حرف نادرستی است، ما دقیقا ۴٫۱ میلیارد دلار فرآورده های نفتی فروختیم و بانک مرکزی به ازای این مقدار فروش با اجازه قانونی، معادل آن را به حساب خزانه واریز کرد، اتفاقا به حساب صندوق هم ریخت، دیوان محاسبات نیز در گزارشش همین را بیان کرد که دولت این ۴٫۱ میلیارد دلار را که از محل فروش فراورده های نفتی بود را به ریال تبدیل کرد.

نوبخت یادآور شد: معادل ریالی این رقم،۱۰ هزار میلیارد تومان است که از آن هم سهم صندوق را پرداخت کرد و هم آن چیزی بود که مربوط به پیش پرداخت فاینانس ها بود و هم ۱۴٫۵ درصد به شرکت نفت برای سرمایه گذاری ها تعلق گرفت و مقداری هم باید به خزانه واریز می شد.

وی خاطرنشان کرد: آن مبلغی که به حساب ما آمد هم به طرح های عمرانی اختصاص یافت و سرمایه گذاری انجام شد تا بتوانیم رشد اقتصادی را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد:۱۰ هزارمیلیارد تومان کل عدد بود، ۲۶ درصد مربوط به صندوق توسعه ملی است، ۲ درصد مربوط به عیدانه است که دولت قبل عیدی داد حالا ما در حال بازگرداندن آن بدهی به خزانه هستیم، ۱۴٫۵ درصد شرکت نفت برداشت کرد و بقیه هم ریالی شد که به خزانه آمد.

معاون رییس جمهوری گفت: سوالم این است در این شرایطی که دشمن از جهتی ما را تحریم کرده و مایل نیست از منابع نفتی حتی آن هایی که فروختیم را استفاده کنیم، با همه این مصایب، دولت با تدبیر عمل می کند، عده ای از دوستان هم به این ترتیب عمل می کنند که من برایشان آرزوی موفقیت می کنم، دوستان منصفی هستند اطلاعاتشان ضعیف است.

نوبخت افزود: دعوت می کنم در حضور جامعه رسانه ای کشور مدارکشان را ارایه کنند، ما هم مدارکمان را ارایه می کنیم، آن گاه می بینیم چه کسانی باید از مردم عذر خواهی کنند. از دولت هم باید عذر خواهی کنند البته ما قطعا خواهیم بخشید.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=150996

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر