1

آژیر قرمز، قرمزها به صدا درآمد/ اتفاقی تلخ برای پرسپولیس

  • کد خبر : 151026
  • ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰

برای اولین بار پرسپولیسی‌ها هیچ نماینده‌ای در تیم ملی برای حضور در یک رویداد بزرگ هم‌چون جام ملت‌های آسیا ندارند.

از آغاز تشکیل تیم ملی فوتبال ایران تاکنون ۱۵ دوره جام ملت‌های آسیا و ۲۰ دوره جام جهانی فوتبال برگزار شده که ایرانی‌ها موفق به حضور در ۱۳ دوره جام ملت‌های آسیا و چهار دوره حضور در جام جهانی فوتبال شده‌اند. رقابت‌هایی که همواره پرسپولیسی‌ها در آن دارای بازیکنان بزرگی بوده‌اند.

جام جهانی فوتبال از سال ۱۹۳۰ در کشور اروگوئه آغاز شد. این رقابت‌ها که تنها در سال‌های ۱۹۴۲ و ۱۹۴۶ به علت جنگ جهانی دوم برگزار نشده، تاکنون در ۲۰ دوره با حضور تیم‌های مختلف از قاره‌های جهان انجام شده است. تیم ملی فوتبال ایران توانسته است در سال‌های ۱۹۷۸ (آرژانتین)، ۱۹۹۸ (فرانسه)، ۲۰۰۶ (آلمان) و ۲۰۱۴ (برزیل) در جام جهانی فوتبال حضور داشته باشد.

جام ملت‌های آسیا نیز از سال ۱۹۵۶ در کشور هنگ‌کنگ شروع شد و از آن دوره تاکنون در ۱۵ دوره تیم‌های مختلف از قاره کهن در این رقابت‌ها به مصاف یکدیگر رفته‌اند. تیم ملی فوتبال ایران از ۱۵ دوره برگزار شده رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از آغاز تاکنون تنها در دو دوره ۱۹۵۶ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۶۴ (رژیم اشغالگر قدس) حضور نداشته است. ایرانی‌ها در این رقابت‌ها سه بار موفق به کسب عنوان قهرمانی شده‌اند، سه دوره متوالی که مصادف با سال‌های ۱۹۶۸ (تهران)، ۱۹۷۲ (تایلند) و ۱۹۷۶ (تهران) بود.

* تعداد سرخ‌پوشان حاضر در چهار دوره جام جهانی

پرسپولیس همواره در چهار دوره جام جهانی که تیم ملی فوتبال ایران موفق به حضور در این رقابت‌ها شده دارای نماینده بوده است. در زیر اسامی بازیکنان این تیم را که در چهار دوره حضور ایران در جام جهانی به میدان رفته‌اند یا در کنار تیم بوده‌اند آورده شده است.

* جام جهانی ۱۹۷۸ (آرژانتین)

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین سه پرسپولیسی به نام‌های جواد الله‌وردی، محمد صادقی و علی پروین را با خود به همراه داشت.

* جام جهانی ۱۹۹۸ (فرانسه)

نمایندگان پرسپولیس در تیم ملی فوتبال ایران برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شش نفر بودند. بازیکنانی همچون احمدرضا عابدزاده، نعیم سعداوی، افشین پیروانی، نیما نکیسا، رضا شاهرودی و مهرداد میناوند،‌بازیکنانی که در آن‌ سال‌ها اوج دوران فوتبالی خود را سپری می‌کردند.

* جام جهانی ۲۰۰۶ (آلمان)

پرسپولیس هرچند در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان تنها دارای دو نماینده بود اما بازیکنانی در آن سال و در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان برای تیم ملی به میدان می‌رفتند که پرورش یافته باشگاه پرسپولیس بودند. کاظمیان و معدنچی تنها بازیکنانی بودند که از پرسپولیس برای جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به تیم ملی دعوت شدند.

* جام جهانی ۲۰۱۴ (برزیل)

سید جلالی حسینی، حسین ماهینی، مهرداد پولادی و رضا حقیقی چهار بازیکن پرسپولیسی بودند که نام‌شان در لیست نهایی کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ دیده شد.

* تعداد قرمز‌پوشان حاضر در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا

ایران در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۶۴ در جام ملت های آسیا حضور نداشت و اطلاعات قابل اشاره‌ای نیز از بازیکنان دعوت شده به تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۰ وجود ندارد، اما در سایر دوره‌ها، به ترتیب نام بازیکنان پرسپولیسی که به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شده‌اند، آورده شده است.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ (تهران)

ایران که در این رقابت‌ها موفق به کسب قهرمانی شد، در بین ۱۸ بازیکن خود، پنج پرسپولیسی را به همراه داشت. بازیکنانی هم‌چون عزیز اصلی، محراب شاهرخی، جعفر کاشانی، حسین کلانی و همایون بهزادی پرسپولیسی‌هایی بودند که در آن سال به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شدند. در آن روزها تیم فوتبال پرسپولیس فعالیت خود را تازه آغاز کرده بود و هر پنج بازیکن پرسپولیس در این رقابت‌ها در ترکیب ثابت تیم ملی حضور داشتند و همایون بهزادی با چهار گل آقای گل این رقابت‌ها شد. وی همچنین گل بسیار مهمی را در دیدار پایانی به تیم رژیم صهیونیستی زد تا نقش مهمی را در قهرمانی ایران ایفا کند.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ (تایلند)

در پنجمین دوره جام ملت‌های آسیا که در تایلند برگزار شد نمایندگان پرسپولیس تعدادشان به هفت نفر رسید. جعفر کاشانی، ابراهیم آشتیانی،‌حسین کلانی،‌ صفر ایرانپاک، همایون بهزادی، علی پروین و رضا وطن‌خواه این افراد را شامل می‌شدند. علی پروین به دلیل مصدومیت فرصت حضور در میدان نیافت و رضا وطن‌خواه نیز در این رقابت‌ها موفق به بازی برای تیم ملی نشد اما سایر بازیکنان پرسپولیس در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفتند و حسین کلانی با گل دقیقه ۱۰۸ خود در فینال مقابل کره جنوبی موجب قهرمانی ایران در این دوره شد. او همچنین با پنج گل زده آقای گل شد تا برای دومین بار عنوان آقای گلی جام ملت‌های آسیا به پرسپولیسی‌ها برسد.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۶ (تهران)

در دومین باری که ایران میزبان جام ملت‌های آسیا بود برای سومین دوره متوالی قهرمان آسیا شد. البته این دوره آخرین باری بود که ایرانی‌ها موفق شدند جام قهرمانی را بالای سر ببرند. علی پروین، علیرضا عزیزی و بیژن ذوالفقارنسب بازیکنانی بودند که از تیم پرسپولیس در ترکیب ۱۸ نفره تیم ملی ایران حضور داشتند. عزیزی در بازی مقابل یمن دو گل زد و علی پروین نیز در بازی فینال مقابل کویت در ورزشگاه آزادی با ضربه آزاد خود در دقیقه ۷۱ ایران را قهرمان آسیا کرد.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۰ (کویت)

از پرسپولیس در این دوره جام تنها محمد پنجعلی و حمید درخشان تیم ملی فوتبال ایران را همراهی کردند.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۴ (سنگاپور)

در این دوره جام ملت‌های آسیا تیم پرسپولیس دارای شش نماینده در تیم ملی فوتبال ایران بود. بازیکنانی همچون بهروز سلطانی، محمد پنجعلی،‌ ضیا عربشاهی، حمید درخشان، ناصر محمدخانی و غلامرضا فتح‌آبادی قرمزپوشان تیم ملی فوتبال ایران در آن سال بودند.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۸۸ (قطر)

پرسپولیس در این دوره رقابت‌ها نسبت به دوره قبلی یک نماینده کمتر داشت. مرتضی فنونی‌زاده، محمدحسن انصاری فرد، ضیا عربشاهی، مرتضی کرمانی مقدم و فرشاد پیوس پنج نماینده سرخ‌پوشان در جام ملت‌های آسیای ۱۹۸۸ قطر بودند.

* جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ (ژاپن)

محمد خاکپور، حمید استیلی، مجتبی محرمی و فرشاد پیوس چهار پرسپولیسی بودند که تیم ملی فوتبال ایران را در دهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا که در کشور ژاپن برگزار می‌شد، همراهی می‌کردند.

*‌ جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ (امارات متحده عربی)

مجتبی محرمی، احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی‌کیا، مهرداد میناوند، نعیم سعداوی و کریم باقری شش نماینده پرسپولیس در جام ملت‌های آسیای ۹۶ امارات بودند.

* جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۰ (لبنان)

داود فنایی، بهروز رهبری فرد، علیرضا امامی فر، حمید استیلی، علی کریمی، حامد کاویانپور و اسماعیل هلالی نمایندگان سرخ‌پوشان پایتخت در تیم ملی ایران در سال ۲۰۰۰ بودند.

* جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ (چین)

در این دوره رقابت‌ها یحیی گل‌محمدی و علی دایی از پرسپولیس تیم ملی فوتبال ایران را برای حضور در جام ملت‌های آسیا که در چین برگزار می‌شد، همراهی کردند.

* جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ (اندونزی، مالزی، ویتنام و تایلند)

مهرزاد معدنچی تنها نماینده پرسپولیسی‌ها در این رقابت‌ها بود.

* جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۱ (قطر)

در این دوره رقابت‌ها نیز تعداد نمایندگان پرسپولیس بر خلاف سایر دوره‌ها کم بود و محمد نوری و غلامرضا رضایی دو بازیکنی بودند که تیم ملی فوتبال ایران را همراهی می‌کردند.

محمد نوری و خانزاده دو بازیکن پرسپولیس بودند که نامشان در لیست ابتدایی کی‌روش در اردوی آفریقای جنوبی برای حضور در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا دیده می‌شد. اما پس از بازگشت از اردوی آفریقا و با اعلام لیست نهایی تیم ملی فوتبال خط خوردند تا پرسپولیسی‌ها برای اولین بار هیچ بازیکنی را در تیم ملی با آغاز جام ملت‌های آسیا نداشته باشند.
ایسنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=151026

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر