1

۲۰۱۴، سال سیاه رییس جمهوری فرانسه

  • کد خبر : 151183
  • ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰

مطبوعات فرانسوی، آمار بالای بیکاری، بروز اختلاف در میان حزب سوسیالیست و ادامه یافتن بحران اقتصادی در کنار مشکلات خانوادگی را از نشانه های سال سیاه ۲۰۱۴ میلادی برای ‘فرانسوا اولاند ‘ رییس جمهوری این کشور عنوان کردند.

مطبوعات فرانسه امروز (دوشنبه) سال ۲۰۱۴ میلادی را ‘سال سیاه اولاند’ و سال ‘شکست او در برابر منحنی بیکاری’ خوانده و تصویر معنی داری از رییس جمهوری کشورشان را در حالی که زیر باران کاملا خیس شده است ،به گزارش های روزهای پایانی سال خود ضمیمه کردند.

هر چند که فرانسوآ اولاند در آخرین سخنرانی رسمی خود در سال ۲۰۱۴ میلادی تلاش کرد خود را به سال آینده میلادی خوشبین نشان دهد، اما گزارش های پایان سال مطبوعات بر مشکلاتی که رییس جمهوری با آن مواجه بود، تمرکز کردند.

اولاند در ژانویه سال ۲۰۱۴ پس از افشای رابطه پنهانی اش با ‘ژولی گایه’ بازیگر، بطور رسمی پایان زندگی مشترک خود را با ‘ولری تریرویلر’ روزنامه نگار فرانسوی اعلام کرد. به رغم تاکید رییس جمهوری فرانسه به جدا بودن مسائل زندگی خصوصی و سیاسی اش از یکدیگر، این مسئله کاهش محبوبیت وی را در پی داشت. پس از مدتی سکوت در این باره، والری تریرویلر در ماه سپتامبر کتابی را با عنوان ‘برای این لحظه سپاسگزارم: یک داستان عاشقانه، قدرت و خیانت’ روانه بازار کرد. وی با روایت زندگی هجده ماهه اش در الیزه، از فرانسوا اولاند شدیدا انتقاد کرده است. این امر نیز به سایر مشکلاتی که اولاند در این سال با آن مواجه بود، افزوده شد.

ناکامی حزب سوسیالیست در جریان انتخابات شوراها و شهرداری ها در ماه مارس (فروردین ماه) اولاند را به تغییر نخست وزیر واداشت و به این ترتیب، ‘مانوئل والس’ جایگزین ‘ژان مارک ارو’ شد.

این مسئله نیز وضعیت بهتری را ایجاد نکرد و شکست سوسیالیست ها در دو انتخابات مهم دیگر پارلمان اروپا در ماه مه و مجلس سنا در ماه سپتامبر نیز تکرار شد.

در این مدت همچنین، اقدامات نخست وزیر جدید، جدا شدن حزب سبزها و نیز تعدادی از سوسیالیست ها را از بدنه دولت، در پی داشت. همچنان که والس در جریان ترمیم کابینه در ماه اوت، سه وزیر سوسیالیست اما مخالف سیاست های اقتصادی دولت را شامل ‘آرنو مونتبورگ’ وزیر اقتصاد، ‘بنوآ آمون’ وزیر آموزش ملی و ‘ اورلی فیلیپتی’ وزیر فرهنگ، برکنار کرد.

هر چند که اطرافیان اولاند سال ۲۰۱۴ میلادی را سال میانی پنجساله دوره ریاست جمهوری اولاند و سال گذار می دانند و معتقدند که هنوز اصلاحات متعدد صورت گرفته در زمیه اقتصادی به ثمر نرسیده است، اما فرانسویان به آینده این اصلاحات خوشبین نیستند. همین امر سبب شد تا اولاند در این سال پایین ترین میزان محبوبیت یک رییس جمهوری را در تاریخ جمهوری پنجم کشورش تجربه کند.

رسانه های فرانسوی در سال ۲۰۱۴ میلادی بارها اخباری را مبنی بر کاهش محبوبیت اولاند در میان مردم، بی اعتمادی فرانسویان به سیاست های اولاند و نیز افزایش نارضایتی از عملکرد وی را منتشر کردند.

دولت اولاند همچنین در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی با انتقاد حزب ‘اروپ اکولوژیست- سبزها’ مواجه شد که بی تدبیری دولت در مدیریت بحران و تبدیل آن را از بحران اجتماعی محیط زیستی مسئله سد ‘سیوان’ به مرگ یک جوان فرانسوی به باد انتقاد گرفت.

دولت اولاند امسال با تکرار مشکل کسری بودجه و تایید بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی توسط اتحادیه اروپا نیز مواجه شد. پاریس میزان رشد اقتصادی را در سال ۲۰۱۴ میلادی چهار دهم درصد و میزان کسری بودجه را ۴٫۴ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده است.

فرانسه به رغم صرفه جویی ۲۱ میلیارد یورویی در بودجه ۲۰۱۵ میلادی خود میزان کسری بودجه را ۴٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام کرده بود که به دلیل فاصله قابل توجه این رقم با تعهداتش در قبال اتحادیه اروپا مجبور شد این میزان را به ۴٫۱برساند.

دولت فرانسه اول اکتبر ( ۹ مهر ماه) همزمان با ارائه لایحه بودجه سال ۲۰۱۵ میلادی به مجلس به شکست تازه اش در کاهش کسری بودجه اذعان کرد. همچنین دولت با اعلام ناکامی در بازگرداندن تعادل بودجه تا سال ۲۰۱۷ میلادی که پیشتر وعده آن را داده بود، تاریخ ۲۰۱۹ میلادی را برای حل مشکل کسری بودجه تعیین کرد.

‘میشل ساپن’ وزیر دارایی فرانسه به تازگی اعلام کرده است که دولت در نظر دارد با بکار گیری اقدامات و دستور العمل های جدید میزان بدهی عمومی را که در ۲۰۱۵ به سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو برساند .برآورد اولیه دولت برای بدهی عمومی در سال ۲۰۱۵ میلادی، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو اعلام شده بود.

آخرین خبر بد برای اولاند که در سال ۲۰۱۲ میلادی با وعده وارونه کردن منحنی رشد نرخ بیکاری در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، انتشار آمار بیکاری ماه سپتامبر بود که بار دیگر رکورد شکست.

وزارت کار فرانسه هفته گذشته اعلام کرد: تعداد بیکاران رده ‘آ ‘ شامل افرادی که هیچگونه فعالیت درآمدزا ندارند در ماه نوامبر ۲۷ هزار و ۴۰۰ نفر افزایش یافته است. به این ترتیب بیکاری در این کشور اروپایی هشت دهم(۰٫۸) درصد در یک ماه و ۵٫۴ درصد در یک سال، افزایش یافته و تعداد جمعیت بیکار را به سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسانده است.

اولاند پیشتر اعلام نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ میلادی را به تحقق وعده هایش در مورد کاهش نرخ بیکاری مشروط کرده بود. همین امر در کنار قوی تر شدن احتمال حضور ‘نیکلا سارکوزی’ رییس جمهوری سابق در انتخابات آتی ریاست جمهوری، حزب سوسیالیست را به فکر برگزاری انتخابات میان دوره ای برای مشخص شدن نامزد این حزب واداشته است. به این ترتیب با کم تر شدن احتمال حضور اولاند در انتخابات آتی، احتمال حضور والس یا ‘مارتین اوبری’ از چهره های مطرح حزب سوسیالیست در انتخابات تقویت شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=151183

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر