3

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور تاکید کرد: در ارتباط صنعت و دانشگاه، اشتباه عمل کرده‌ایم

  • کد خبر : 151198
  • ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳

ستاری گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان منابع زیرزمینی نیست. در دنیا مهم است که درون مغزها چه می‎گذرد و دنیا به این نتیجه رسیده است که پژوهش درآمدزاست

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه زنجان، سورنا ستاری ظهر امروز در بازدید از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: پایه اقتصاد دانش‌بنیان منابع زیرزمینی نیست. در دنیا مهم است که درون مغزها چه می‎گذرد و دنیا به این نتیجه رسیده است که پژوهش درآمدزاست؛ این در حالیست که در گذشته اشتباهات زیادی در زمینه پژوهش انجام شده است.

وی افزود: پژوهشکده‎های مجهز زیادی در کشور وجود دارد، ولی این پژوهشکده‎ها تجاری‌سازی خاصی انجام نداده‎اند و مشکلات مردم را حل نکرده‌اند، چرا که در پژوهش‎ها اشتباه فکر و در ارتباط با صنعت اشتباه عمل کرده‎ایم.

ستاری خاطرنشان کرد: ۹۹٫۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و دستمزد می‌شود. وضعیت دانشگاه‌‏ها نیز شبیه به این موضوع است و دانشگاه منتظر می‎ماند که از مرکز چقدر بودجه اختصاص یابد، در حالی که درآمد دانشگاه‏ها باید از محل فروش پژوهش‎ها باشد.

وی اظهار کرد: باید بررسی شود که کدام دانشگاه در جامعه نفوذ کرده و تاثیر داشته است؟

معاون علمی رییس‌جمهور تصریح کرد: فرهنگ نفتی ما را به مادیات وابسته کرده است، این در حالی است که این تفکرات در صنعت جدید از بین رفته است. همچنین باید بین پروژه‎های مرز دانش و تجاری‌‏سازی تفکیک ایجاد شود و پروژه‎های تجاری‎سازی نیازمند نهادی واسط است و دولت فقط در این راستا تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی و گمرکی و تسهیلات کم‌بهره می‌دهد.

ستاری یادآور شد: ۱۳ ستاد فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در زمینه پژوهش‎های مرز دانش و تجاری‌سازی فعالیت می‌کنند. همچنین صندوق حمایت از پژوهشگران نیز راه‎اندازی شده است، به همین جهت امیدواریم چشم‎انداز روشنی در اشتغال دانشجویان داشته باشیم.

پروفسور ثبوتی، چهره ماندگار کشور و موسس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در این جلسه گفت: یاد دادن و یاد گرفتن در این دانشگاه اصل است و لذا همه چیز در خدمت این اصل قرار گرفته و تشریفات اضافی حذف شده است و امکانات به صورت شبانه‌روزی در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

وی ادامه داد: به جز سال‎های اول تاسیس دانشگاه از اساتید خارج از استان در این دانشگاه استفاده نشده است.

حمیدرضا خالصی‌فر، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز در این جلسه گفت: ۱۴۲۰ مقاله ISI توسط پژوهشگران این دانشگاه چاپ شده است و ۱۰۰۰ دانشجو هم‌اکنون در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و ۱۳۵۰ فارغ‎التحصیل نیز تا به امروز داشته‌ایم. همچنین این دانشگاه در سال ۲۰۰۷ جایزه بانک توسعه اسلامی را دریافت کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=151198

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر