0

روز دوشنبه برای حزب “اتحاد ملت ایران اسلامی” تصمیم‌گیری می‌کنیم

  • کد خبر : 151507
  • ۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶

امیری قائم مقام وزارت کشور گفت: به دلیل تشکیل نشدن جلسه کمیسیون ماده ۱۰ در هفته گذشته ،روز دوشنبه هفته آینده برای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی تصمیم گیری می شود.

حسینعی امیری قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و فرآیند تصویب این حزب در کمیسیون احزاب وزارت کشور گفت: به دلیل آن که در هفته گذشته جلسه کمیسیون ماده ۱۰ وزارت کشور تشکیل نشده، تصمیم گیری در خصوص درخواست تشکیل احزاب به دوشنبه این هفته موکول شده است. وی در خصوص حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: متاسفانه در خصوص اعضا مرام نامه و شخصیت های تشکیل دهنده این حزب حضور ذهن ندارم، جلسه کمیسیون ماده ده روز دوشنبه برگزار خواهد شد و در آن روز جهت درخواست تشکیل این حزب تصمیم گیری می شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعضای حزب منحله مشارکت می توانند به عضویت این حزب درآیند گفت: طبق قانون اگر کسی محکومیت قضایی منع فعالیت مدنی و اجتماعی نداشته باشد، منعی برای ورود به احزاب سیاسی ندارد. اگر حزبی توسط دادگاه منحل شود، با مرام نامه و عنوان قبلی نمی توان حزب جدیدی ثبت کرد.
امیری تصریح کرد: وقتی یک حزب تشکیل می شود یعنی یک شخصیت حقوقی تولد پیدا می کند. شخصیت حقوقی که متولد می شود متشکل از یک عده افراد حقیقی است. این افراد حقیقی از وزارت کشور تقاضای هویت برای این شخص حقوقی می کنند. وقتی که حزبی منحل می شود، با آن عنوان و با آن مرام نامه، از نظر قانون و وزارت کشور آن حزب ، یک حزب مرده به حساب می آید.
“حال عده ای که تقاضای حزب جدیدی کرده اند آنها هم باید اهلیت های قانونی را داشته باشند. مثلا محکومت قضایی نداشته باشند. به طور مثال ممکن است یک نفر عضو یک حزبی باشد که حزب منحل  می شود. اگر این شخص محرومیتی نداشته باشد عیبی ندارد که به عضویت حزب جدیدی درآید.”
سخنگوی وزارت کشور خاطر نشان کرد: ملاک قانون است. ما با معیار های قانونی می سنجیم  و قانون می گوید شخصی که محدودیت و محرومیت از فعالیت های اجتماعی دارد، نه می تواند حزب تاسیس کند و نه عضو حزبی بشود.
وی در پاسخ به این که از ابتدای دولت یازدهم چند درخواست تشکیل حزب به وزارت کشور داده شده است، گفت: از زمان دولت روحانی ۱۳ مورد درخواست تشکیل حزب داده شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=151507

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر