2

بلومبرگ: ایران برای اولین بار از ۸ ماه گذشته تولید نفت را افزایش داد

  • کد خبر : 153646
  • ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵

برآوردهای بلومبرگ نشان می‌دهد تولید نفت ایران برای اولین بار از ماه ژوئن تاکنون افزایش یافته است.

بر اساس بررسی‌های بلومبرگ، تولید نفت ایران در ماه ژانویه روزانه ۱۰ هزار بشکه افزایش یافته و به دو میلیون و ۷۸۰ هزار بشکه در روز رسید. این اولین افزایش تولید نفت ایران از ماه ژوئن تاکنون است.تولید نفت ایران از سال ۱۹۹۱ تا ژوئیه ۲۰۱۲ (زمان افزایش تحریم‌ها) روزانه بیش از سه میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز بود. ایران در ژانویه ۲۰۱۲ دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود و در حال حاضر در رده چهارم قرار دارد.

بررسی بلومبرگ از شرکت‌های نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران نشان می‌دهد که تولید نفت اوپک در ماه ژانویه افزایش یافته و تولید بی‌سابقه نفت عراق باعث شده که قیمت نفت به کمترین سطح شش سال اخیر برسد.

بررسی بلومبرگ از شرکت‌های نفتی، تولیدکنندگان و تحلیلگران حاکی از این است که ‌تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) در ماه جاری روزانه با ۴۸۳ هزار بشکه افزایش به ۳۰ میلیون و ۹۰۵ هزار بشکه در روز رسیده که در این میان عراق، عربستان و آنگولا بیشترین افزایش تولید را داشته اند.

عرضه نفت اوپک در شرایطی است که قیمت نفت به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۹ تاکنون رسیده است. اوپک در نشست وزرای خود در ماه نوامبر سقف تولید رسمی خود را تثبیت کرد و باعث این گمانه زنی شد که این سازمان برای کند کردن روند رشد تولید نفت آمریکا که به بالاترین سطح سه دهه اخیر رسیده، اجازه کاهش قیمت نفت را صادر کرده است.

جان کیلداف تحلیلگر نفتی در نیویورک گفت: در حال حاضر مشخصا یک مبارزه در سهم بازار بین اعضای اوپک وجود دارد. عراقی‌ها احساس می‌کنند که باید سهم بیشتری از تولید اوپک داشته باشند و بیشترین تخفیف را برای نفت خود می‌دهند.

نفت برنت برای تحویل در ماه مارس با سه دلار و ۸۶ سنت(۷٫۹ درصد) افزایش به ۵۲ دلار و ۹۹ سنت در هر بشکه رسیده است. این بیشترین افزایش قیمت نفت از آوریل ۲۰۰۹ تاکنون است. نفت برنت در تاریخ ۱۳ ژانویه تا ۴۵ دلار و ۱۹ سنت(پایین ترین قیمت از ماه مارس) سقوط کرده بود.

این بررسی نشان می‌دهد که تولید نفت عراق در ماه جاری روزانه با ۲۰۰ هزار بشکه افزایش به سه میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که بیشترین افزایش تولید پس از عربستان سعودی را داشته است.

عرضه نفت عراق با افزوده شدن نفت تولیدی کردستان و عدم دسترسی گروه داعش به منابع جنوبی این کشور افزایش یافته است.

عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق چند روز پیش اعلام کرد که تولید نفت این کشور به رقم بی‌سابقه چهار میلیون بشکه در روز رسیده است.

معاون نخست وزیر عراق ۲۱ ژانویه در اجلاس اقتصاد جهانی در داووس گفت: به دلیل اینکه کاهش جهانی بهای نفت درآمد دولت عراق را حدود ۵۰ درصد کاهش داده این کشور نیازمند به افزایش تولید نفت خود است.

عرضه نفت اوپک در ماه گذشته نیز به دلیل تغییرات در برآوردهای عراق و اکوادور روزانه ۱۸۳ هزار بشکه افزایش یافت و به ۳۰ میلیون و ۴۲۲ هزار بشکه در روز رسید.

تولید نفت عربستان در ماه ژانویه روزانه با ۲۲۰ هزار بشکه افزایش به ۹ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه در روز رسید.

پس از مرگ عبدالله پادشاه عربستان در ۲۳ ژانویه روند نزولی بهای نفت ادامه یافت. ملک سلمان جانشین عبدالله برای آرام کردن بازار گفت که سیاستهای سلف خود را ادامه خواهد داد و علی النعیمی وزیر نفت این کشور را ابقا خواهد کرد.

بررسی بلومبرگ نشان می‌دهد، تولید نفت آنگولا در ماه ژانویه ۱۹۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به یک میلیون و ۸۱۰ هزار بشکه در روز رسید.

تولید نفت لیبی در ژانویه روزانه ۱۵۰ هزار بشکه کاهش یافته و به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است. در این برآورد لیبی بیشترین کاهش تولید را داشته است.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=153646

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر