5

مقاله انتقادی زنی که در صدای آمریکا حجاب از سر برداشت

  • کد خبر : 153795
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹

اخیرا فریبا داوودی مهاجر به جرگه معترضان سیاست های صدای آمریکا پیوسته است و آشکارا علیه این بنگاه رسانه ای دست به افشاگری می زند.

به گزارش  «ماهستیم»، فریبا داوودی مهاجر از جمله کسانی است که پس از خروج از کشور بخشی از شهرت خود را مدیون تلویزیون فارسی صدای آمریکا (VOA) می‌باشد.
او برای اولین بار در تلویزیون فارسی صدای آمریکا و به درخواست مجری برنامه [کامبیز حسینی] حجاب از سر برداشت و درست از همان زمان بود که مورد توجه اپوزیسیون قرار گرفت.
با این‎همه، اکنون قلم در دست گرفته و علیه سیاست های صدای آمریکا مطلب نگارش می‎کند!

بسیار قابل تأمل است که چرا فریبا داوودی مهاجر اکنون به فکر افشاگری علیه صدای آمریکا افتاده است!!؟ افشاگری و انتقاد از صدای آمریکا تنها یک دلیل می‏‎تواند داشته باشد، آن هم قطع همکاری صدای آمریکا با فریبا داوودی مهاجر و بالتبع مسائل مالی و…

فریبا داوودی مهاجر هرچند که می‎کوشد سیاست‎های بخش فارسی صدای آمریکا را نقد نماید، اما به طرز ناشیانه ای از همان ابتدا با ذکر خاطره ای از دعوت به صدای آمریکا برای انجام مصاحبه درباره انتخابات سال ۸۸، از این رسانه انتقام می‎گیرد.
او می‌نویسد: «روزهای نخست انتخابات سال ۸۸ بود و من به یکی از برنامه‎های صدای آمریکا دعوت شده بودم. روزهایی که پس از اعلام نتیجه انتخابات، خیابان‌های تهران به یکباره مملو از مردمی شده بود که با شعار “رأی من کجاست؟” به دنبال تغییر فضای سیاسی-اجتماعی بودند. بر روی شبکه‎های اجتماعی هم فیلم‎هایی حاکی از کشته شدن چند نفر از تظاهرکنندگان منتشر شده بود. زودتر از شروع برنامه خودم را به صدای آمریکا رساندم. بر خلاف رویه معمول، سردبیر وقت برنامه خود را به من رساند و گفت: به هیچ وجه حرفی از کشته شدن تظاهرکنندگان و اتفاقات جنبش سبز نزنید و در موضوع برنامه صحبت کنید. از وی درباره چرایی این توصیه در چنین شرایط حساسی پرسش کردم. ایشان به این پاسخ بسنده کرد: دستور از بالاست!»

فریبا داوودی مهاجر بخش فارسی صدای آمریکا را به امپراطوری کاغذی شبیه می‌داند!
داوودی مهاجر برای اولین بار مقابل دوربین VOA کشف حجاب کرد

وی در بخش دیگری از یادداشت خود می نویسد: «زیرساخت مشکلات کنونی صدای آمریکا، نقطه ثقل دیگری دارد که بدون بررسی آن امکان آسیب شناسی دقیق آن ممکن نیست. آنچه کار را از پای‌بست در صدای آمریکا ویران و مانند موریانه ای در این سازمان لانه کرده است، فقدان اصول، ضابطه و چارچوب حرفه‎ای برای بکارگیری نیروهایی است که قرار است حاملان استراتژی رسانه باشند. کافی است از مدیریت فعلی خواسته شود تا رزومه‎ای از سوابق حرفه‎ای و چگونگی استخدام برخی افراد شاغل در این رسانه را ولو در نشریات دانش آموزی و دانشجویی عرضه کنند.»

دامنه انتقاد فریبا داوودی مهاجر از نقد سازمانی فراتر رفته و او در بخش دیگری از گزارش خود، کنگره آمریکا را خطاب قرار می‌دهد و می‌نویسد: «آنچه کنگره آمریکا باید بداند، فقدان استراتژی رسانه‎ای درصدای آمریکاست؛ استراتژی که نبودش موجب شده این سازمان الگوی مطلوب سازمان‎محور یا محتوامحور نداشته باشد. کافی است مأمور تحقیق و تفحص کنگره از مدیران صدای آمریکا پرسش کند در ۵ سال گذشته و آینده مصادیق و بیانیه مأموریت و شکل اجرایی آن را بنویسند و درباره استراتژی تولید پیام، نظارت بر محتوا و چگونگی راه‎های تأثیر بر مخاطب توضیح دهند.»

گفتنی است در مردادماه سال ۱۳۹۳ نمایندگان کنگره به طرحی رأی دادند که بر اساس آن رسانه‌هایی مانند «صدای آمریکا» و «رادیو فردا» تا پایان سال ۲۰۱۴ تعطیل شده و یا به جای آن‎ها تشکیلات جدیدی با استفاده برخی از عوامل و امکانات این دو رسانه آمریکایی ایجاد ‌شود.

اگرچه فریبا داوودی مهاجر از نبود اصول و چارچوب حرفه‎ای در بخش فارسی صدای آمریکا انتقاد می‎کند و معتقد است که کارکنان این رسانه بر اساس روابط خانوادگی و… استخدام می‎شوند، اما وی خود بهتر از هرکسی می‎داند که ورودش به صدای آمریکا و دریافت حقوق و مزایا از این رسانه بر پایه همین روابط صورت گرفته است. حتما افشاگری علیرضا نوری زاده درباره فریبا داوودی مهاجر را به خاطر دارید!؟

نوری زاده در بخشی از سخنان خود در برنامه “پنجره ای رو به خانه پدری” خطاب به فریبا داوودی مهاجر گفته بود: «شما کی هستید که از من منابع مالی می‎خواهید؟ شما وقتی آمدید آمریکا با روسری! منابع مالی‎تان کی بود؟ کی به شما آپارتمان داد که روسری‎تان را برداشتید؟ هزینه کنفرانس‎ها بسیار کمتر از مبلغی است که به عنوان بورسیه در آمریکا به شما پرداخت شده است. بنابراین وقتی حساب کتاب بازمی‎کنید بدانید با کی طرف هستید!»

فریبا داوودی مهاجر، مدیران و گردانندگان صدای آمریکا را نیز مورد عنایت قرار داده است. او در بخش دیگری از مقاله خود درباره سیاست‎های صدای آمریکا می‎نویسد: «همچنین مدیران و گردانندگان صدای آمریکا استراتژی شناخت مخاطب را ندارند و نمی‎دانند در تولید یک برنامه، خواست مخاطب اولویت دارد یا نیاز آن‎ها؟ بسیاری از آن‎ها نمی‎دانند حرکت به سمت حرفه‎ای شدن و تنوع در بسته‎بندی موضوع با بارکشی سیاسی حالا به هر جهتی فرق دارد و اصولا نمی‎توان حتی یک روزنامه دیواری تولید کرد و معنای این دو مفهوم را ندانست.»

گفتنی است پیش از این “مجید محمدی” نیز مجموعه گزارش‎هایی را تحت عنوان «بی‎بی‎سی‎زاسیون صدای آمریکا» علیه سیاست‎های غلط بخش فارسی صدای آمریکا منتشر کرده بود. مجید محمدی جامعه شناس ایرانی و از کارشناسان بخش فارسی رسانه دولتی انگلیس (BBCPersian) است.

در بخش پایانی این نوشتار، فریبا داوودی مهاجر یک بار دیگر خاطره تعریف می‌کند.
به هر روی با شرایط فعلی، حضور مجدد فریبا داوودی مهاجر در صدای آمریکا منتفی است؛ اما در آینده آیا اصلا صدای آمریکایی وجود خواهد داشت؟ یا ما هم باید به‎مانند فریبا داوودی مهاجر از تلویزیون فارسی صدای آمریکا با خاطره یاد کنیم!؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=153795

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر