2

حمایت پادشاه جدید عربستان از طرح حمله به خاک آمریکا

  • کد خبر : 153797
  • ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

ملک سلمان، پیشتر پست وزیر دفاع و نخست وزیری عربستان را بر عهده داشت، اما سوابق او نشان می‌دهد که در کمک به تأمین بودجه گروه‌های افراطی و تروریستی در افغانستان سابقه داشته،

به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، در پی مرگ ملک‌ عبدالله، رئیس جمهوری آمریکا، برای شرکت در مراسم ترحیم وی و تبریک به سلمان بن عبد العزیز پادشاه جدید این کشور وارد ریاض شد و مورد استقبال شخص وی قرار گرفت.

در این سفر، گروهی متشکل از ۳۰ نفر از مقامات دولت قبلی و فعلی آمریکا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات، باراک اوباما را همراهی می‌کردند.

با وجود اینکه این سفر چهار ساعت بیشتر طول نکشید اما توجه رسانه های غربی و منطقه ای را به خود جلب کرد و هر یک از آنها از زوایای خاص دولت های متبوع خود، این سفر را پوشش و تحلیل کردند.

آنچه که قابل تأمل است وب‌سایت صدای آمریکا با پوشش خبری این سفر، گزارشی از سوابق سیاسی ملک‌سلمان آورده است که جای تأمل دارد.

در همین رابطه سایت وابسته به وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به گزارشی از نشریه “واشنگتن فری بیکن” نوشت: ملک سلمان، پیشتر پست وزیر دفاع و نخست وزیری عربستان را بر عهده داشت، و «دوستی میانه‌رو» برای ایالات متحده محسوب می‌شد. اما سوابق او نشان می‌دهد که در کمک به تأمین بودجه گروه‌های افراطی و تروریستی در افغانستان سابقه داشته، و با افراط‌گران و یهودستیزان هم مناسبات خوبی داشته است.

نشریه “واشنگتن فری بیکن” به نقل از گزارش‌های متعدد در این باره و اطلاعاتی که از دیوید واینبرگ پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها دریافت کرده است، می‌نویسد: ملک سلمان در دو دهه گذشته به سازمان‌های تروریستی، از جمله سازمانی که حملاتی را در خاک آمریکا طرح ریزی کرده بود، کمک می‌کرد.

از طرفی دیگر، رابرت بائر مأمور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و بروس رایدل دیگر مأمور سابق سیا، پادشاه جدید عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که میلیون‌ها دلار در اختیار گروه‌های افراطی قرار داده که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در افغانستان دست به عملیات‌های تروریستی زده اند.

صدای آمریکا در این باره افزود: «سوابق حمایت ملک سلمان بن عبدالعزیز از گروه‌های تروریستی به همین جا ختم نمی‌شود؛ اما باید دید آمریکا با آگاهی از پیشینه ملک سلمان چگونه با وی کنار می‌آید و آیا می‌تواند همچنان او را در ائتلاف علیه داعش و تروریسم بین المللی حفظ کند یا خیر؟»

در این رابطه حسن هاشمیان، کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا، در مورد نقش ریاض در مبارزه بین‌المللی علیه داعش، با توجه به گزارش‌های مختلف از حمایت مالی برخی از چهره های آل سعود از آن گروه و همچنین پیشینه خود ملک سلمان در زمینه حمایت از گروه‌های تروریستی مثل القاعده و طالبان افغانستان در گذشته، گفت: «این که ملک سلمان زمانی به مخالفان اشغال در افغانستان کمک می‌کرد، موضوعی است که رهبران عربستان بر آن صحه گذاشته بودند و موافق این امر بودند، اما این موضوع هیچ تاثیری در فرایند فعلی مبارزه با تروریسم ندارد.»

گرچه هاشمیان به حمایت از آل سعود شهرت دارد، مدعی است در سیاست عربستان در قبال تروریست تغییراتی ایجاد شده است اما مشخص است که این تغییر نه برای مبارزه با تروریست های دست پرورده آل سعود است بلکه به دلیل نتیجه معکوس این حمایت هاست؛ مقامات سعودی در طول سالیان گذشته همه تلاش‌های خود را برای گسترش خشونت و تروریسم در کشورهای همسایه به‌خصوص عراق و سوریه انجام داده اند اما گویا داعش به مشکلی برای عربستان تبدیل شده و سعودی ها برای حفظ بقای خود چاره ای جز مقابله با حملات این گروه به عربستان ندارد نه مقابله با اقدامات داعش در دیگر کشورها.

پس از هجومی که داعشی‌ها به گذرگاه مرزی عربستان با عراق انجام دادند، ریاض در برابر واقعیت جدیدی قرار گرفته است که آن را در معرض تروریسم قرار می‌دهد و زمینه را در برابر تکرار حوادثی در مرزهای شمالی عربستان فراهم آورده است.

عربستان هم اکنون در چالشی سخت گرفتار شده که اقدامات عملی برای مقابله با آن نیاز است. فتواهای وهابیون، داعش را قوی کرد و در واقع تفکرات وهابیت که ساختار اصلی آل سعود است، بستری مناسب برای رشد گروه های تروریستی همچون داعش فراهم می کند.

اما جدای از این واشنگتن نیز نگران است زیرا همپیمان خود را در خطر می بیند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=153797

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر