2

گزارش ویژه رویترز از سردار سلیمانی و یارانش

  • کد خبر : 155874
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱

«او از ابتدا تا پایان نبرد در مرکز فرماندهی عملیات شرکت می کند و آخرین کاری که انجام می دهد این است که از مجروحان جنگ در بیمارستان عیادت می کند.»

خبرگزاری رویترز (Reuters)، با انتشار گزارشی ویژه تحت عنوان ” فرماندهان نظامی ایران، در عراق چگونه عمل می کنند”، به بررسی قدرت گروه های شیعی مورد حمایت ایران در عراق پرداخت.

 
هر چند این گزارش خالی از تلاش برای شیعه – سنی کردن بحث عراق نبوده و اشاره رویترز به تاثیرپذیری برخی فرماندهان نیروهای مردمی عراق از رهبر جمهوری اسلامی ایران بی دلیل نیست، اما در عین حال پرداختن رویترز به قدرت گروه های تحت حمایت ایران در عراق و نقش حاج قاسم سلیمانی در این میان شنیدنی است.

 

 

در ابتدای این گزارش آمده است: «چهره ای از بیلبوردهای متعددی در مرکز بغداد به بیرون خیره شده است، یک ژنرال با موهای جوگندمی که با چشمی مراقب، سرتاسر پایتخت عراق را نظاره می کند. این فرمانده، عراقی نیست؛ او ایرانی است. این پوسترها منعکس کننده نفوذی است که ایران اکنون در بغداد دارد.»

 

 

بر اساس این گزارش، حشد الشعبی [کمیته بسیج مردمی عراق]، اکنون نقش اصلی را در بسیاری از عملیات های امنیتی این کشور بازی می کند. این گروه به خاطر جایگاهی که در شبکه ارتباطی میان تهران، دولت عراق و گروه های مقاومت عراقی دارد، بیش از پیش در تعیین آینده این کشور تاثیرگذار است. رویترز با دو مسئول ارشد سپاه بدر و همچنین فرمانده گروه “سرایا الخراسانی” مصاحبه کرده است.

 

 

رویترز پس از طرح مباحثی در زمینه میزان اعتماد و گرایش اهل سنت و شیعیان عراق به نیروهای ایرانی، نوشت: «افراد خودی می گویند که اکثر گروه ها از فتوای آیت الله سیستانی رهبر بزرگ شیعیان عراق به قیام، تبعیت کرده اند. اما آن ها همچنین از رهنمودهای مذهبی آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران، به عنوان یک عامل اصلی در تصمیم خود برای مبارزه و -آنگونه که خودشان می پندارند- دفاع از عراق، یاد می کنند.»

 

 

در ادامه این گزارش با معرفی یکی از فرماندهان سابق سپاه بدر ملقب به ابومهدی المهندس که اکنون رهبری کمیته بسیج مردمی را بر عهده دارد و بیان اینکه “نیروهای مردمی کلام او را همچون شمشیری بالای سر گروه ها می دانند” می نویسد: «مقامات عراقی می گویند که “مهندس”، دست راست قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران است.»

 

 

رویترز همچنین با اشاره به ارتباط نزدیک و دوستی قدیمی سردار سلیمانی با ابومهدی المهندس و برخی دیگر از فرماندهان گروه های مقاومت عراق، به نقل از “معین الکاظمی” یکی از رهبران سپاه بدر می نویسد: «سابقه دوستی آن ها، کمک قابل توجهی به سازماندهی حشد الشعبی و ساختن نیرویی کرده است که توانسته به پیروزیی دست یابد که ۲۵۰ هزار سرباز عراقی و ۶۰۰ هزار پلیس داخلی نتوانسته اند به آن برسند.»

 

 

در این گزارش پس از اشاره به شیوه برنامه ریزی عملیات ها که توسط “معین الکاظمی” بیان شده به نقل از وی درباره سردار سلیمانی آمده است: «او از ابتدا تا پایان نبرد در مرکز فرماندهی عملیات شرکت می کند و آخرین کاری که انجام می دهد این است که از مجروحان جنگ در بیمارستان عیادت می کند.»

 

 

در انتهای این گزارش آمده است: «یک سرباز حشد الشعبی می بیند که فرمانده اش … یا حاجی هادی عامری یا حاجی مهندس و یا حتی حاج قاسم سلیمانی، در نبرد، همراه آن ها غذا می خورند، کنار آن ها روی زمین می نشینند و با آن ها شوخی می کنند. به همین دلیل است که آن ها آماده جنگ هستند؛ به همین دلیل است که این یک نیروی شکست ناپذیر است.»

 

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=155874

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر