1

کم کاری ۱۸ نهاد مسئول در حوزه جوانان/ شرایط ازدواج قابل نقد است

  • کد خبر : 156074
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۰

در حال حاضر افزایش سن ازدواج، بی‌رغبتی به ازدواج، اشتغال و مشکلات اقتصادی از مهم ترین موانع بر سر راه ازدواج جوانان هستند.

وزیر ورزش و جوانان، گفت: در حال حاضر سطح گفتگو در خانواده‌ها پایین آمده و میانگین گفتگوی افراد، ۳۰ دقیقه در روز است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود گودرزی در نخستین جشنواره ملی ازدواج ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این همایش، گفت: چنین همایش‌هایی فضای گفتمان‌سازی مناسبی را برای عریان‌ سازی ابهامات و موانعی که موجب شکوفایی این مفهوم در جامعه شده است ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر، خیرین و مصلحینی وجود دارند که به دنبال اصلاح جامعه و پایداری خانواده‌ها هستند.

وزیر ورزش و جوانان گفت: نکته‌ای که باید توجه کرد این است که به دنبال بررسی ریشه‌ای مشکلات و موانع ازدواج باشیم. در شرایط حاضر وضعیت ازدواج قابل نقد است. گرچه کشور ما در مقابل کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته وضعیت نامناسبی ندارد ولی در این زمینه سیاه‌نمایی می‌شود. البته این حساسیت‌هاست که سبب اغراق‌ ها و ایجاد فضای منفی در جامعه می‌شود.

گودرزی تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید در خصوص این مسئله با دقت بیشتری بحث کرد و سبب دامن زدن و تشدید شرایط منفی در جامعه نشویم. اگر پیشرفت‌های مختلف و سیر تحول در کشورهای توسعه یافته را مد نظر قرار دهیم، به این موضوع می‌رسیم که سیر پرشتاب تکنولوژی، تغییرات شگرفی در مناسبات اجتماعی را سبب شده است و این تغییرات، خانواده‌ها را نیز متاثر کرده است. این در حالی است که در هر حال حاضر باید با شرایط انطباق پیدا کنیم؛ یعنی جامعه را به بلوغی برسانیم که خودش را با تحولات شتابنده تطابق دهد. سرعت بالای تغییرات در خانواده به عنوان بخشی از نهاد کوچک، سبب تحولات و روابط افراد می‌شود.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان این تحولات را سیر  مدرنیته یا تاثیر تکنولوژی بر نظام اجتماعی می‌نامند. تکنولوژی تاثیر زیادی بین مرزها و تفاوت زیادی را بین نسل‌ها ایجاد کرده است. در ۵۰ سال گذشته اختلافات سلیقه‌ای بین فرزندان و والدین خیلی عمیق و گسترده نبود. گرچه تفاوت نسلی، امری قهری است، ولی این‌گونه شتاب کمی عجیب و دور از ذهن است.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: طبق تحقیقات کارشناسان، زمانی را که افراد خانواده برای گفتگو به ما اختصاص می‌دهند روزانه ۳۰ دقیقه است. این در حالی است که در گذشته چنین روندی را شاهد نبودیم. انزوا از دیگر تاثیرات تکنولوژی در خانواده است، یعنی حتی اگر افراد خانواده کنار هم باشند، از نظر گفتاری و رفتاری از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. اینجا تفاوت در نوع نگاه‌هاست و طبیعی است که این نگاه‌ها بر نهاد خانواده تاثیر می‌گذارد.

گودرزی گفت: در واقع سبک زندگی سبب این تفاوت نسل شده است. تفاوت نسل دو عامل درونی و بیرونی دارد که عوامل درونی آن مربوط به نظام تعلیمی خانواده و عوامل بیرونی آن که عوامل درونی را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ توسعه اقتصادی، تغییرات اجتماعی، سرعت و نوع ارتباطات و تبادل اطلاعات است.

وی افزود: جهانی شدن از دیگر عوامل بیرونی موثر در خانواده‌هاست. در حال حاضر جهانی شدن مقوله‌ای است که در آن واحد، افراد با همه جای دنیا در ارتباط و در حال تبادل اطلاعات هستند. این موضوع سبب از بین رفتن مرزهای فکری، عقیدتی و جغرافیایی می‌شود. کشورهایی همچون ایران هستند که تاکید دارند عقیده، آرمان‌ها و مرزها باید مورد حفاظت قرار گیرد. ولی متاسفانه ما توانایی مقابله با آن را پیدا نکرده‌ایم و هنوز در مقابل این تغییرات، واکسن مورد نظر را پیدا نکرده‌ایم.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: باید اثرات مثبت و منفی ابزارهای تکنولوژی را بسنجیم و از آنها در مسیر موثر استفاده کنیم.

گودرزی بیان کرد: به هر حال تغییر در سبک زندگی و ایجاد تعاملات بین نسلی از راه‌های موثر در این زمینه است و ما نمی‌توانیم برای این مورد یک نسخه واحد داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر افزایش سن ازدواج، بی‌رغبتی به ازدواج، اشتغال و مشکلات اقتصادی از مهم ترین موانع بر سر راه ازدواج جوانان هستند.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه رفع موانع حوزه جوانان و خانواده، همت جمعی می‌طلبد، گفت: در این حوزه هر کسی نظر خودش را می‌دهد، در حالی که باید مجموعه خردمندان تفاهم کرده و به یک وحدت رویه برسند.

گودرزی با بیان اینکه در حوزه جوانان ۱۸ سازمان مسئولیت دارند، گفت: متاسفانه هیچ کدام از این سازمان‌ها احساس مسئولیت نکرده و ما در طول این مدت فعالیتی از آنها ندیده‌ایم و همه کارها در حوزه جوانان را به بخش کوچکی در وزارت جوانان سپرده‌اند که این بخش کوچک نیز از لحاظ اعتباری بسیار ضعیف و کم توان است. اگر این روحیه وجود داشته باشد، وضعیت بهتر نخواهد شد و احتمالا بدتر نیز می‌شود.

وی از فعالان حوزه رسانه و فرهنگ خواست که به دور از دیدگاه‌های سیاسی و سیاست‌کاری با یک نوع نگرش معقول و ارزشی، به حوزه خانواده و جوانان کمک کنند تا به دور از جنجال‌های سیاسی و حزبی، ‌در این حوزه گام برداریم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=156074

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر