0

مصطفی پورمحمدی: انتخابات اتاق سیاسی شده است

  • کد خبر : 156091
  • ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹

امروز مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری انتخابات اتاق تهران را سیاسی و نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود خوانساری این اتخابات را غیرسیاسی قلمداد کردند.

امروز صبح مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری در جلسه صبحانه کاری اتاق ایران با اشاره به انتخابات اتاق ها گفت: انتخابات شما هم سیاسی شده است و ما می‌خواستیم در برگزاری انتخابات از شما یاد بگیریم که گویا چنین نشد و شما هم شعارهای قشنگ و رقابت‌های سیاسی فشرده ای دارید. که البته دنیای انتخابات همین است.

پورمحمدی خطاب به فعالان اقتصادی گفت: سئوال این است که چرا شما سیاسی شده اید، چرا که بخش خصوصی قرار بود سیاست زدایی کند نه اینکه سیاست زده شود.

اما برخلاف او نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد انتخابات اتاق سیاسی نشده است. او در این زمینه به سایت خبری اقتصاد نیوز گفته است:« خوشبختانه اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی هم که اخیرا به آن ملحق شده یک نهاد ۱۰۰ درصد بخش خصوصی‌ است. طبق قانون این نهاد در اختیار بخش خصوصی است و در انتخابات آن فقط یک هیات عالی بر آن نظارت دارند که رئیس آن نهاد نظارتی وزیر بازرگانی وقت است که حالا بنده هستم و ترکیبی از چند وزارتخانه مانند وزارت اقتصاد یا وزارت کشاورزی و البته خود اتاق بازرگانی که بر روند انتخابات، حسن انجام انتخابات و رسیدگی به شکایت نظارت دارند. هم هیات نظارت در استان‌ها، هم انجمن نظات بر انتخابات در مرکز و در نهایت شورای عالی بر شکایات رسیدگی می‌کنند. ما دیروز دومین جلسه شورای عالی را داشتیم که از آنجایی که ثبت‌نام تمام شده بررسی شکایات آغاز شده است.»
وی ادامه داد:« ما به عنوان دولت هیچ گونه دخالتی در انتخابات نداریم و نخواهیم داشت و به همه دوستان هم این توصیه را کرده‌ایم که دخالت نکنند. تنها چیزی که ما حضور داریم همین بحث نظارت بر حسن اجرای قانون است و خود بخش خصوصی انتخابات را اجرا می‌کند. مثلاً در انجمنی که من عرض کردم باز چهار نفر به انتخاب رئیس اتاق ایران و یک نفر هم به انتخاب وزیر صنعت و معدن و تجارت است که این پنج نفر در سطح کشور به انتخابات رسیدگی می‌کنند و مرحله آخر شورای عالی نظات بر انتخابات ، خود اتاق و اعضا بر امو رسیدگی می کنند.»
همچنین مسعود خوانساری رئیس کمیسیون ارتباطات و حمل و نقل اتاق تهران نیز در موضع گیری جداگانه فضای انتخاباتی غیرسیاسی قلمداد کرد. او در کنفرانس خبری ائتلاف برای فردا در این مورد گفت: فضای انتخابات اتاق سیاسی نیست و بخش خصوصی کشور با آگاهی از شرایط عمومی کشور به سمت فعالیت های سیاسی نمی رود. امروز قرار نیست که بین سیاست و اقتصاد کشور به دلیل انتخابات اتاق آمیختگی ایجاد شود. ما در جست و جوی فضای غیرسیاسی هستیم.

مسعود خوانساری در توضیح ضرورت این نگاه بیان داشت: در سال های اخیر شرایط خاصی در اقتصاد داشته ایم. نرخ تورم ۴۰ درصدی که با رکود همراه شده بود، کاهش ارزش پول ملی و بیکاری را نیز دامن زده است. در دوره جدید گسترش روابط بین المللی مورد توجه قرار گرفته است و نیاز به نقش آفرینی بخش خصوصی بیشتر احساس می شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران ادامه داد: کاهش قیمت نفت دولت را بیشتر نیازمند بخش خصوصی کرده است از طرفی بخش خصوصی نیازمند تکیه به توان خودش است و باید هوشمندتر، پخته تر و جامع تر از گذشته به فعالیت بپردازد. با این درک از شرایط اقتصادی ائتلاف برای فردا شکل گرفت و پا به انتخابات گذاشت.

این فعال اقتصادی گفت: سال های پیش رو برای اقتصاد پر چالش است و عبور از آن نیازمند کار و تلاش همراه با تدبیر و تجربه است. به همین دلیل سعی کرده ایم با دانش مدیریتی بر محور اخلاق وارد این میدان در دوره ۴ سال آینده شویم.

معاون وزیر راه در دوره اصلاحات افزود: اتاق به عنوان سخنگوی بخش خصوی نقش مهمی در این دوره به دور از افراط و تفریط و هیجانات سیاسی خواهد داشت. اتاق باید با پشتوانه تشکلی محکم، همه صداها را از تشکل های اقتصادی در خود جای دهد و در نهایت یک صدای واحد را به عنوان نمایندگان بخش خصوصی برای تعامل با دولت منتقل سازد.

همچنین پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق تهران نیز در این مورد گفت: در اتاق بازرگانی مدعی اصلاح سیاست واگذاری‌ها و خواستار بازگشت آن به ریل اصلی هستیم اما اتاق محل ستیز با هیچ بخشی ازجمله دولت و مجلس نیست. اتاق محل تعامل و مذاکره و هم‌اندیشی است کسانی که امروز از بازیگران اقتصاد هستند و در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند، باید با یکدیگر گفتمان برقرار سازند. نمی‌توان با نگاه سلبی حضور افرادی از بدنه بخش های عمومی غیر دولتی را کتمان کرد اما می توان با نگاه ایجابی این فرایند را نقد کرد و این از طریق گفتگو میسر خواهد شد.

 

نایب رئیس اتاق ایران تاکید کرد: هیچ خط و مرزی را در اقتصاد قائل نیستیم و برای ایجاد فضای تعامل تلاش می‌کنیم. در مجموعه پارلمان بخش خصوصی که ۴۰۰ عضو خواهد داشتف حضور چند نماینده از بخش عمومی غیر دولتی، اتاق را دولتی نمی کند. دولت در ایران بیش از ۵۰ درصد اقتصاد را در اختیار دارد اما با احتساب حضور ۲۰ نماینده دولتی در اتاق تنها ۵ درصد کل نمایندگان دولتی هستند. مشکل شبه دولتی‌ها در اقتصاد ایران نیز باید از راه گفتگو و از مسیر هم‌اندیشی و تعامل حل شود.

خبرآنلاین/همچنین حامد واحدی رئیس کمیسیون انرژی اتاق نیز در این مورد گفت: بخش خصوصی کشور هیچ علاقه ای به مداخلات سیاسی ندارد. برهمین اساس اصولا قرار نیست که فضای انتخابات به سوی سیاست برود.

وی بیان داشت: بخش خصوصی براین باوراست که برای خروج از شرایط کنونی اقتصادی نیاز به دوری از سیاست به معنای مداخله سیاست در اقتصاد است. برهمین اساس تصور می کنم انتخابات اتاق نیز در فضای غیرسیاسی و با نشاط صنفی انجام شود. ضرورت امروز اقتصاد ایران این است که فعالان اقتصادی به نگاه به آینده و به دور از اختلافات به جست وجوی راه حلی برای کمک به اقتصاد کشور باشند.

دو شنبه هفته آینده انتخابات اتاق تهران برگزار می شود. برهمین اساس طی روزهای باقی مانده التهاب های انتخاباتی بخش خصوصی هم بالا می گیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=156091

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر