1

جوابیه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ماجرای داماد آقای وزیر و اکسپوی میلان

  • کد خبر : 156159
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴

در هیچ جای جوابیه نیامده است که بر اساس کدام مناقصه یا فرایند قانونی دیگر ، از بین تمام آرشیتکت های ایران، قرعه به نام داماد آقای وزیر افتاد؟

در پی انتشار مطلبی با عنوان “آقای وزیر، داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپوی میلان/
آقای روحانی! در جریان این “ماجرای حیثیتی” هستید؟”
در عصرایران ، جوابیه زیر از سوی روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دفتر سایت ارسال شده است که عیناً می آید:

با سلام و احترام

در پی انتشار خبری باعنوان «ماجرای داماد آقای وزیر و نمایشگاه اکسپو میلان» مورخ ۱۰/۱۲/۹۳ براساس پاسخ شرکت‌ سهامی نمایشگاههای بین‌المللی، خواهشمند است برابر با قانون مطبوعات نسبت به درج جوابیه اقدام فرمائید.

مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی

اکسپو ۲۰۱۵ میلان با توجه به اینکه در کشور ایتالیا برگزار می گردد و همچنین موقعیت سالن ایران که در مجاورت کشورهای مطرح صنعتی مانند آلمان و سوئیس قرار دارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و از آنجائیکه ایران برای اولین بار با تحویل زمین، ساخت سالن را برعهده گرفته است نسبت به برگزاری مسابقه طراحی جهت انتخاب طرحهای برتر سالن ایران اقدام گردید که در نهایت ۱۱ شرکت مهندسین مشاور در مرحله نهایی انتخاب و براساس تفاهم نامه های جداگانه ای با این شرکت ملزم به ارائه طرح اولیه پاویون ایران گردیدند که متأسفانه هیأت داوران بدون حضور دو داور کار فرما و برخلاف بند ۵-۵ تفاهم نامه، طرحهای اولیه را بررسی و اقدام به رتبه بندی نمودند.

متعاقباً طرح های ارائه شده طی چندین جلسه فنی و کارشناسی توسط نمایندگان وزارت متبوع و شرکت نمایشگاهها مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و نظر نهایی خود را مبنی بر این “با توجه به جامع نبودن هیچیک از طرحها در انتقال مفاهیم مورد نظر و عدم تطابق لازم با ضوابط و مقررات و تم اکسپو میلان در خور شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شناخته نشد” اعلام نمودند و به استناد بند ۳-۵ تفاهم نامه فی مابین، طرحهای ارائه شده مورد قبول واقع نگردید.

در ادامه به جهت حساسیت پروژه، کارگروه جدیدی با محوریت آقای مهندس کامران صفامنش که دارای جایگاه شناخته شده ای در جامعه معماری کشور می باشند تشکیل گردید تا با همکاری شرکتهای حاضر در مسابقه طراحی که دعوت به کار را پذیرفته بودند طرح نهایی پاویون ایران را با همکاری شرکت های مذکور و با استفاده از ایده ها و توان مهندسی آنان، طرح جدید و شایسته جایگاه ایران در مجامع جهانی تهیه و به ستاد اکسپو میلان ارسال گردد.

قابل ذکر است که این موضوع توسط این شرکت و طی اطلاعیه رسمی در پرتال شرکت سهامی نمایشگاههای ج.ا.ایران اطلاع رسانی گردیده بود. در نهایت طرح نهایی آماده و به مسئولین اکسپو میلان ارائه گردید که مورد تایید واستقبال ویژه مسئولین مربوطه قرار گرفت.

همزمان با تأیید طرح از سوی اکسپو میلان، این شرکت با رعایت تشریفات اداری و قوانین و مقررات مربوطه، قرارداد همکاری با شرکت صفامنش و همکاران را بمنظور :
الف – تهیه طرح مفهومی
ب – نظارت بر مشاورین تخصصی
ج – نظارت عالیه و خدمات فنی و کارگاهی
د – خدمات مدیریت ستادی
برای پاویون ایران منعقد نمود. شرکت مهندسین مشاور صفامش و همکاران با برخی شرکتهای مهندسین مشاور حاضر در مسابقه طراحی اکسپو و کارگروه ملی همکاری داشته که در این ارتباط قرارداد سه جانبه همکاری فی ما بین شرکت سهامی نمایشگاهها، شرکت مهندسین مشاور صفامنش و همکاران و شرکت مهندسین مشاور ره شهر بمنظور انجام فاز یک پیشرفته و معماری، سازه و تأسیسات مکانیکی و برقی پاویون ایران منعقد گردید.

به منظور رعایت صرفه و صلاح و با عنایت به توانمندی موجود در شرکت بخش های نظارت عالیه و خدمات فنی کارگاهی و مدیریت ستادی از خدمات قرارداد آقای صفامنش حذف و توسط آقایان محمد محبعلی و سیدحسین میرظفرجویان انجام شده که این امر موجب صرفه جویی به مبلغ حدود سی میلیارد ریال گردیده است.

لازم به توضیح است که هیچیک از تصمیمات اتخاذ شده در خصوص انتخاب پیمانکاران تصمیمات فردی نبوده و تمامی موضوعات پس از اخذ نظر تیم کارشناسی، در هیأت مدیره مطرح و با درنظرگرفتن جمیع جهات از جمله صرفه و صلاح شرکت، جلوگیری از تضییع بیت المال و رعایت قوانین و مقررات اتخاذ تصمیم گردیده است.

در خصوص قرارداد اجرای طراحی داخلی لازم به توضیح است که قرارداد نهایی شده شامل اجرای ۱- طراحی دکوراسیون داخلی
۲- بخش مولتی مدیا
۳- اجراء و نگهداری فضای سبز پاویون ایران
می باشد که هیچگونه پیشنهادی در خصوص اجرای آن ارائه نگردیده و موارد اشاره شده مربوط به بخشی از پروژه (مولتی مدیا ) بوده که مبالغ عنوان شده صرفاً بخشی از هزینه ها بوده و اساساً صحیح نمی باشد.

تا این تاریخ در مورد انتخاب بهره بردار بخش رستوران پاویون ایران اتخاذ تصمیم نگردیده و شرکتهای معتبر در این رشته در سطح کشور در حال بررسی و انتخاب می باشد لازم به ذکر است در بخش تجاری فروشگاه شهروند پس از برگزاری جلسه به جهت عدم برآورد دقیق درآمدها و هزینه ها انصراف خود را از حضور در اکسپو و مدیریت بخش تجاری پاویون ایران اعلام نمود.

در خصوص حساب مشترک بنام آقایان سید حسین میرظفرجویان معاون فنی و مهندسی شرکت و محمد محبعلی مسئول کمیته معماری اکسپو که هر دو از کارکنان رسمی دولت می باشند، به عنوان حساب تنخواه گردان در کشور ایتالیا افتتاح گردیده تا امکان واریز وجوه و پرداخت‌ها از طریق حساب مذکور فراهم گردد که اقدامی قانونی بوده و هرگونه پرداخت از این حساب تنها با ارایه مستندات هزینه ای مربوطه و تأیید مقامات مجاز شرکت انجام خواهد گردید و لازم به ذکر است تاکنون هیچگونه پرداختی از این محل صورت نگرفته است.

اما نکته غیراخلاقی که در این گزارش آمده است ارتباط سببی مسئول کمیته معماری اکسپو با وزیر محترم می باشد که حدود ۲۵ سال بعنوان آرشیتکت در کشور خدمت می کند و کارمند رسمی دولت می باشد و با حضور ایشان و معاونت فنی و مهندسی شرکت و دیگر دلسوزان شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی حداقل حدود سه میلیارد تومان در حوزه نظارت در ساخت پاویون ایران صرفه جویی شده است و ایشان بر اساس توانمندی که در حوزه معماری داشته اند با حکم مدیرعامل نمایشگاه در این حوزه فعالیت می کند و طبیعتاً کلیه قراردادها پس از بررسی‌های کارشناسی با طی مسیر قانونی در هیأت مدیره مطرح و به تصویب می رسد.

عصر ایران: از این که اصل مطلب عصرایران در این جوابیه تأیید شده است ، خوشحالیم. هر چند ما در مطلب اصلی نامی از آقای محمد محبعلی، داماد وزیر صنعت، معدن و تجارت نبرده بودیم اما در این جوابیه به صراحت از ایشان نام برده شده و در هیچ جای جوابیه نیامده است که بر اساس کدام مناقصه یا فرایند قانونی دیگر ، از بین تمام آرشیتکت های ایران، قرعه به نام داماد آقای وزیر افتاد؟
امید که این روند قانونی بوده باشد ولی همان طور که غیرقانونی بودنش با ادعا ثابت نمی شود، قانونی بودن آن نیز با ادعا اثبات نمی گردد. ورود نهادهای نظارتی به این پرونده که یک موضوع حیثیتی و آزمونی برای دولت است، الزامی ناگزیر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=156159

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر