1

پیرزنی که برای «بهتر شدن دنیا» مرتب ذکر می گوید +تصاویر

  • کد خبر : 157591
  • ۰۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸

نرگس بانو، پیرزن مطلقه بی‌سواد هفتاد و نه ساله، سی و شش سال و چهار ماه و هفده روز است که بی‌وقفه (صبح و ظهر و شب) به قصد بهتر شدن دنیا یکی از نام‌های خداوند را تکرار می‌کند.

مصطفی مستور از آن دست نویسندگانی است که کمتر اهل حضور در فضای رسانه‌ای است اما آثار کوتاه و بلندش طرفداران پروپاقرصی در میان کتاب‌باز‌ها دارد.

مهر/ اگر چه شناخته شده‌ترین اثر او رمان «روی ماه خداوند را ببوس» است اما مجموعه داستان‌های کوتاه او نیز دست کمی از آثار بلندش ندارد و به راحتی‌ می‌توان‌ آن‌ها را بخش‌های پراکنده و کوچکی از پازل فکری و روایی مستور در تمام سال‌های روایت‌گری او دانست.

کتاب «تهران در بعد از ظهر» هم یکی از همین مجموعه داستان‌ها است که ۶ داستان کوتاه را در خود جای داده است. پنج داستان ابتدایی با کاراکترهایی مشترک با دیگر آثار روایی مستور، تکمله برای داستان گویی و سبک مرسوم او در روایت‌گری است اما داستان آخر که مستور آن را «به احترام جان آپدایک و داستان مسئله‌های او» نوشته است رنگ و طعمی متفاوت دارد.

 

 

تهران در بعد از ظهر

راوی در این داستان کوتاه تنها به طرح ۱۰ مسئله بسنده کرده است. مسائلی که اگر چه در صورت و ظاهر پایبند قواعد مرسوم پرسشگری در علوم تجربی و ریاضیات است اما محتوایی انسانی و تأمل برانگیز دارد.

طنز تلخ به کار رفته در این داستان کوتاه یکی از ویژگی‌های دوست داشتنی در جهان داستان گویی مصطفی مستور است. در ذیل دو مسئله از ده مسئله طرح شده در این داستان کوتاه را به عنوان نمونه بازخوانی خواهیم کرد.

بریده‌های خواندنی

 مسئله یک- «جدول زیر تعداد افرادی را نشان می‌دهد که در فاصله سپتامبر ۱۹۴۶ تا جولای ۱۹۸۷ به تفکیک سال به دستور A کشته شده‌اند. ستون‌های دوم و سوم جدول مربوط به تعداد افرادی است که در اثر مرگ بستگان خود (افراد ستون دوم) دچار اندوه شده‌اند.

 

سال تعداد کشته شدگان بستگان درجه یک بستگان درجه دو
۱۹۶۵ ۴۵۸۰ ۲۷۶۴۷ ۱۳۷۵۰
۱۹۶۶ ۲۱۳۴ ۱۰۸۹۵ ۵۷۸۲
۱۹۶۷ ۲۴۰ ۱۰۳۷ ۵۸۳
۱۹۶۸ ۸۹۴۰ ۴۵۸۰۰ ۲۳۴۶۲
۱۹۶۹ ۵۴۰۱ ۲۵۶۲۴ ۱۲۷۰۱
جمع ۲۱۲۹۵ ۱۱۱۰۰۳ ۵۶۲۷۸

نکته: A در سال ۱۹۶۷ به دلیل بیماری تمرکز زیادی بر پیشبرد کارهایش نداشته است!

 

کودکان جنگ

 

اگر هزینه کشتن هر نفر (شامل برنامه‌ریزی، تدارکات و اجرا) ۴۱۷ دلار باشد و اگر ۸۲ درصد این مبلغ از محل درآمدهای مالیاتی تأمین شود با استفاده از داده‌های جدول و نیز با توجه به اینکه در فاصله میان سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ میلادی ۲۰۳ نفر افراد مشابه A وجود داشته است که مجموعا ۷۶۵۶۳۰۰۰ (هفتاد و شش میلیون و پانصد و شصت و سه هزار) نفر را کشته‌اند، با تقریب ۱۵ درصد (کمتر یا بیشتر از مقدار واقعی) برای فاصله‌ سال‌های ۱۹۱۴ تا ۱۹۴۵ محاسبه کنید؛

الف- چه مبلغی از درآمد افراد صرف کشته شدن خودشان شده‌است.

ب- تعداد بستگان درجه یک و درجه دو قربانیان که در این فاصله زمانی دچار اندوه شدید شده‌اند.

ج- مسئله را برای فاصله زمانی ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا سال ۲۰۱۰ (مجموعا ۲۶۱۰ سال) حل کنید.»

 

مسئله دو- «نرگس بانو، پیرزن مطلقه بی‌سواد هفتاد و نه ساله، سی و شش سال و چهار ماه و هفده روز است که بی‌وقفه (صبح و ظهر و شب) به قصد بهتر شدن دنیا یکی از نام‌های خداوند را تکرار می‌کند. او نمی‌تواند توضیح دهد منظورش از «بهتر شدن دنیا» دقیقا چیست، اما ایمان دارد که با هر بار تکرار نام خداوند، دست کم یکی از رنج‌های آدم‌های دنیا کم می‌شود. اگر تعداد رنج‌های آدمیان را که با توجه به جمعیت فعلی ساکنان زمین برآورد شده‌است ۴۳۷۵۳۲۱۰۰۰۰ (چهل و سه میلیارد و هفتصد و پنجاه و سه میلیون و دویست و ده هزار) در نظر بگیریم و اگر نرگس بانو در هر وعده از مناسک ذکرگویی‌اش به طور متوسط ۴۵۰ بار نام خداوند را برده باشد، محاسبه کنید.

 

سالمندان آسایشگاه کهریزک کرج

الف- نرگس بانو تاکنون چه تعداد رنج را از آدمیان دور کرده‌است؟

ب- اگر تنها راه باقی مانده برای نجات جهان از وضعیت تهوع آور فعلی‌اش کاری باشد که نرگس بانو انجام می‌دهد، برای بهبود ۲۰ درصدی وضع فعلی جهان، به چند پیرزن مشابه او و به چند سال نیایش مداوم نیاز داریم؟

برای حل قسمت «ب» متوسط نرخ رشد جمعیت را ۱.۲ درصد و سرانه رنج شدید هر فرد را در طول زندگی‌اش با تقریب کمتر از یک صدم به طور متوسط ۶.۷ فقره رنج درنظر بگیرید.»

مجموعه داستان «تهران در بعد از ظهر» به قلم مصطفی مستور را نشر چشمه در سال ۱۳۸۹ روانه بازار کتاب کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=157591

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر