1

از حرکت بازیکن پرسپولیس تا مشت مدیرعامل استقلال/ عجب دنیایی است!

  • کد خبر : 157801
  • ۰۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

شاید همین اتفاق باعث شد تا به نظر برسد مدیرعامل آبی‌ها این کار را از سر خشم و غضب انجام داده است، هرچند که خودش می‌گوید رفتار او جنبه شوخی داشته و خیلی اوقات به این شکل سر به سر خبرنگاران می‌گذارد.

اواسط اسفندماه بود که یک ویدیو از حاشیه‌های مصاحبه مدیرعامل استقلال با خبرنگاران در فضای مجازی منتشر شد و در عرض تنها چند ساعت، ده‌ها هزار بار کلیک خورد. در این فیلم که طول آن کمتر از ۱۰ ثانیه است، بهرام افشارزاده در حال تکذیب یک خبر دیده می‌شد. نکته جالب اما اینجا بود که نفر اول باشگاه استقلال بلافاصله بعد از به پایان رساندن جمله‌اش، یک ضربه به شکم خبرنگار میکروفون به دست زد! افشارزاده بعد از آنکه چند گام از محل گفتگو فاصله گرفت، برگشت و با ژستی جدی پشت سرش را نگاه کرد. شاید همین اتفاق باعث شد تا به نظر برسد مدیرعامل آبی‌ها این کار را از سر خشم و غضب انجام داده است، هرچند که خودش می‌گوید رفتار او جنبه شوخی داشته و خیلی اوقات به این شکل سر به سر خبرنگاران می‌گذارد. ظاهرا اما این بار که مزاح افشارزاده پس از ضبط توسط دوربین‌ها به انتشار رسیده، کنترل موضوع هم از دستان همه خارج شده است؛ طوری که این ویدیو به سرعت در محافل جهانی منعکس شده و بازتاب‌های فراوانی را به همراه آورده است.

ایران جای دیگری است!

تجربه نشان داده است در هیچ کجای دنیا رسانه‌ها به اندازه انگلستان از حاشیه استقبال نمی‌کنند. دست بر قضا وسیع‌ترین بازتاب حرکت افشارزاده هم در همین کشور بود. در همین راستا بعد از انتشار ویدیوی مربوط به مدیرعامل استقلال، نشریه میرر به تفصیل به حرکت افشارزاده پرداخت. بخشی از گزارش این نشریه انگلیسی را بخوانید: «در لیگ برتر انگلیس، مربیان، بازیکنان و مدیران عامل باشگاه در هنگام مواجهه با رسانه‌ها گزینه‌های زیادی ندارند جز اینکه با آنها کنار بیایند و پاسخ پرسش‌های آنها که بخشی از شغل‌شان است را بدهند. در ایران اما دیدگاه اهالی فوتبال متفاوت است. در این بخش از دنیا به نظر می‌رسد که پرسش یک سوال سخت از سوی یک خبرنگار برای او با مشتی در شکمش به ارمغان خواهد آورد. بهرام افشارزاده مدیرعامل باشگاه استقلال، یکی از بزرگترین تیم‌های ایران است و به همین دلیل ممکن است فکر کنید که او به مورد کمین خبرنگاران واقع شدن و سوالات مکرر آنها درباره این باشگاه عادت دارد. او اما در عین حال که کاملا آرام و خونسرد به نظر می‌رسد پاسخ خبرنگار مصاحبه کننده را می‌دهد و پس از آن ضربه به شکم او وارد می‌کند. بزرگترین نگرانی ما این است که مدیران لیگ برتری حرکت او را ببینند و از وی الگوبردای کنند؛ به خصوص که چند مربی طراز اول لیگ برتر هم روز به روز از جوسازی رسانه‌ها علیه تیم‌شان خشمگین‌تر می‌شوند.» موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم میرر گزارش خودش را با یک نظرسنجی تکمیل کرده است! آنها از مخاطبان‌شان پرسیده‌اند فکر می‌کنند از برترین مربیان لیگ برتری شامل ژوزه مورینیو، لوئیز فان‌خال، نایجل پیرسون،‌ سام آلاردایس، جان کارور، آلن پاردیو و تونی پولیس کدام یک می‌تواند اولین کسی باشد که این حرکت را تکرار کند؟

پای سازمان ملل هم وسط آمد

شوخی بهرام افشارزده اما نخستین محصول ورزش ایران نیست که به شهرت بین‌المللی دست پیدا می‌کند. حتما می‌دانید که اواخر سال ۹۰ در جریان شادی بازیکنان پرسپولیس به خاطر باز کردن دروازه داماش در رشت، اتفاقی بین شیث رضایی و محمد نصرتی رخ داد که تا ماه‌ها سوژه مهم‌ترین رسانه‌های داخلی و خارجی بود. کار در این مورد چنان بالا گرفت که حتی شرحی از آن البته به شکل نادرست و غیرقابل قبول در گزارش سالانه حقوق بشر سازمان ملل متحد منتشر شد! پس از آن مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس مدعی شد شیث و نصرتی از «احمد شهید» که این گزارش را نتظیم کرده شکایت خواهند کرد، هرچند که در این مورد اطلاعات بیشتری منتشر نشد. حجم سروصداها در این مورد چنان وحستناک بود که هر یک از این دو بازیکن به ماه‌ها محرومیت از حضور در میادین محکوم شدند.

بزن بزن در پکن!

در یک اتفاق تاسف‌برانگیز دیگر، حدود ۱۰ سال پیش وقوع یک درگیری بین دو بازیکن تیم ملی ایران به سرتیتر خبرگزاری‌های بین‌المللی تبدیل شد. در مسابقات مرحله گروهی جام ملتهای آسیا در سال ۲۰۰۴، رحمان رضایی و علی بداوی با هم برخورد فیزیکی پیدا کردند و صحنه‌ای بسیار عجیب و نادر را در دنیای فوتبال رقم زدند. اگرچه در آن زمان فراگیری شبکه‌های اجتماعی به اندازه امروز نبود، اما به هر حال این حرکت بازتابی خارق‌العاده پیدا کرد و کار را به جایی رساند که اخبار شبانگاهی شبکه دوم سیما یک بخش از گفتگوی ویژه خبری‌اش را به این موضوع اختصاص داد. شاید اگر هر کس دیگری غیر از دلاور بحرینی داور آن بازی بود، ایران را خیلی زود در برابر عمان ۹ نفره می‌کرد، اما قضاوت دلاوارانه(!) این داور باعث شد تیم ملی کشورمان ۱۱ نفره باقی بماند؛ آنچه در کسب مساوی در ثانیه‌های پایانی و صعود از مرحله گروهی آن تورنمنت نقشی ویژه ایفا کرد.

مازیار اشمایکل!

غیر از حاشیه‌ها اما، گاهی اتفاقات جالب رخ داده در متن فوتبال ایران هم مورد اقبال رسانه‌های خارجی قرار می‌گیرد. در یکی از تازه‌ترین نمونه‌ها، اواسط زمستان۹۳ وقتی گلر ملوان در بازی با پرسپولیس از زمین اخراج شد و مازیار زارع به جای او درون دروازه ایستاد، هافبک انزلی‌چی‌ها توانست ضربه پنالتی گابریل را بگیرد. فیلم مربوط به این اتفاق در سراسر جهان هزاران بار کلیک خورد و دیده شد. اندکی بعد مازیار به برنامه نود دعوت شد. او از اینکه عادل زیاد به بازتاب‌های جهانی این اتفاق توجه نکرده و بیشتر روی حاشیه‌های دوران ورزشی وی فوکوس کرده، حسابی ناراحت شده بود!

پشت پای جادویی

پاس پشت پای طارمی به هادی نوروزی روی گل دوم پرسپولیس مقابل لخویا هم از دیگر اتفاقاتی بود که بازتاب جهانی پیدا کرد. این ضربه هوشمندانه توسط یکی از صفحات معتبر و بین‌المللی فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد. صفحه Super Highlights این گل را برای مخاطبانش منتشر کرد که از سوی آنها مورد اسقبال قرار گرفت.

پرواز ناشیانه

در همین چارچوب می‌شود به اشتباه عجیب مهدی رحمتی در بازی رفت استقلال و الریان قطر در مسابقات فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا هم اشاره کرد که از سوی کاربران خارجی با استقبال زیادی روبرو شد. رحمتی روی گلی که در این بازی خورد اشتباه بسیار بدی داشت و با یک خروج ناشیانه به ادامه نگون‌بختی‌های استقلال کمک کرد. همین شکست باعث شد آبی‌ها از گردونه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا کنار بروند. این در حالی است که الریان در پایان مسابقات لیگ قطر نتوانست امتیازات کافی را کسب کند و به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

دنیا کوچک شده است

به مدد نقش‌آفرینی خوفناک رسانه‌ها در جهان امروز، دنیا به شدت کوچک‌تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. در چنین شرایطی، حتی وقتی صبح اول وقت در راهروهای ساختمان باشگاه استقلال ایستاده‌ای و با خبرنگاران گفتگو می‌کنی، باید حواست باشد که ممکن است رفتارت به شکل مستند ظرف تنها چند ساعت به سراسر دنیا مخابره شود. این اقتضای کار در دنیای امروز است. باید قواعد حرفه‌ای بودن را یاد گرفت. راه دیگری وجود ندارد./بانک ورزش

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=157801

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر