2

مردم دیگر نمی خواهند پول دولت خرج استقلال و پرسپولیس شود

  • کد خبر : 158013
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۴

در شرایطی که بچه‌های مردم بیکار هستند، زیر ساخت‌های ورزش اشکال دارد و ۳ هرارز پروژه نیمه تمام در حوزه ساخت و ساز فضاهای ورزشی روی دست دولت مانده است چرا باید دولت در دوباشگاه سرخآبی هزینه کند.

سید هادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری خانه ملت با شاره به اینکه بحث واگذاری برند‌های سرخآبی‌ها در سال گذشته حاشیه ساز شده بود و برخی ادعا می‌کردند این کار باری از سوی مجلس بر دولت است، عنوان کرد: واگذاری‌ها زوری نبود، بلکه کاری است کاملا قانونی. طبق قانون، واگذاری این دو باشگاه در سال‌های قبل باید صورت می‌گرفت. این قانون تنها مختص به پرسپولیس و استقلال نبیت بلکه شامل تمام باشگاه‌های دولتی می‌شود.

نماینده مردم قائمشهر و سواد کوه در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: ورود بخش خصوصی به اداره باشگاه‌های سرخآبی هم خواست مردم است و هم خواست مجلس. وظیفه دولت این است که دو باشگاه را واگذار کند. در قانون بودجه سال ۹۲ آمده بود که این دو باشگاه از طریق بورس واگذار شود.

 وی ادامه داد: وزارت ورزش در آن سال عنوان کرد که واگذاری از طریق بورس به دلیل کشف قیمت که کاری سخت و مشکل بود، غیر ممکن است. با این حساب پیشنهاد شد که از طریق مزایده واگذاری باشگاه‌ها قانونی شود که  اتفاق هم افتاد از اول سال به وزیر اعلام شد نسبت به واگذاری سرخآبی‌ها از طریق مزایده اقدام کند.

این نماینده تاکید کرد: اما رفتار دولت نشان می‌دهد که اراده‌ای برای واگذاری در وزارتخانه ورزش و جوانان وجود ندارد. به نظر من اگر آنها در جواب به این انتقاد ادعا کنند که اراده‌ای وجود دارد، باید به توانایی آنها شک کرد. اگر قبول کنند که اراده‌ای نیست باید به اعتقاد و اعتمادشان به قانون تردید کرد. بنابراین من فکر می‌کنم از هر جهت گودرزی باید به صحن علنی بیاید و پاسخ دهد.

مردم دیگر نمی خواهند پول دولت خرج استقلال و پرسپولیس شود

حسینی اظهار داشت: پیش از این نیز گفته ام، مجلس پیگیر واگذاری سرخآبی‌ها است چرا که به واسطه بی توجهی به این کار باعث شده است مردم ناراضی باشند و نخواهند دیگر پول دولت خرج دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شود.

وی افزود: مردم حق دارند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند، در شرایطی که بچه‌های مردم بیکار هستند، زیر ساخت‌های ورزش اشکال دارد و ۳ هرارز پروژه نیمه تمام در حوزه ساخت و ساز فضاهای ورزشی روی دست دولت مانده است چرا باید دولت در دوباشگاه سرخآبی هزینه کند.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی گفت: همه این موضوعات میلیاردها تومان اعتبار مالی نیاز دارد بنابراین هزینه کردن در سرخآبی‌ها توسط دولت اشتباه است. شاید مدیران دو باشگاه ادعا کنند هزینه‌های خود را از طریق جذب اسپانسر تامین کنند اما اسپانسرها باید به کمک بخش خصوصی بروند یا در جایی واجب‌تر سرمایه‌گذاری کند.

. وزارت ورزش باید نسبت به جذب اسپانسر و هزینه کردن سرمایه‌ها در ورزش به مجلس جواب دهد

حسینی تاکید کرد: یکی از وظایف دولت، هدایت اسپانسرها به سمت و سوی سرمایه‌گذاری در منافع ملت است. وزارت ورزش باید نسبت به جذب اسپانسر و هزینه کردن سرمایه‌ها در ورزش به مجلس جواب دهد.

وی درباره نگرانی وزیر ورزش در خصوص عدم زیرساخت برای واگذاری و احتمال داده است بعد از واگذاری، سرخآبی‌ها زمین خواهند خورد، گفت: گودرزی باید بگوید منظورش اط زیر ساخت دقیقا چه موضوعاتی است. بحث دیگر این است که اگر این دو باشگاه که قدمت ۱۰۰ ساله دارند زیر ساخت ندارد، باید نگران باشگاه‌های کم سن و سالی باشیم که در ۵ سال گذشته شکل گرفته‌اند. اوضاع آنها باید بدتر از پرسپولیس و استقلال باشد.

سنگ اندازی بر سر راه بخش خصوصی ممنوع

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه ادامه داد: با این حساب وزیر اجازه دهد بخش خصوصی به این حوزه ورود کند تا  زیرساخت مد نظر وزیر را ایجاد کنند دولتی اداره شدن سرخآبی‌ها باعث نشد زیر ساخت درستی ایجاد شود پس با واگذاری، این کار را تسهیل کنند.

این عضو فراکسیون اصواگرایان رهروان ولایت در دامه به توانایی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: به ظنر من، بخش خصوصی هم دانایی و هم توانایی اداره این دو باشگاه را دارند. حداقل اینکه قدرت به کارگیری تجربه‌ها را دارند.

وی افزود: در این سال‌ها بخش خصوصی به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و غیره  پشت خط  و صف پذیرش مسئولیت قرار داشتند و به آنها اعتنایی نمی‌شود. اما اکنون آنها می‌توانند از تجربه‌‌های کشورهای دنیا استفاده کنند و مجموعه ‌های ورزشی را اداره کنند.

حسینی تاکید کرد : بخش خصوصی که در مزایده شرکت  و مسئولیت اداره این کار بزرگ را با نظارت دولت قبول می‌کند حتما توانایی اداره سرخآبی‌ها را دارد پس باید به آنها اعتماد کنیم.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس نهم شورای اسلامی اظهار داشت: با این حال به جای اینکه از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم، شرایطی پیش پای آنها می‌گذاریم که باعث می‌شود بخش خصوصی تمایلی به حضور در مزیاده نداشته باشند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: هنوز در واگذاری‌ها سهم و نقشی را برای خود در نظر می‌گیریم که به هیچ وجه معقول نیست و این شرایط باعث می‌شود، کسی برای خرید پا پیش نگذارد.

بررسی اهلیت خریداران سرخآبی ها توسط وزارت ورزش به معنی خودمونی سازی نیست

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم شورای اسلامی در باره اینکه تعیین اهلیت فردی که خواهان سرخآبی‌ها است از سوی وزارت ورزش و جوانان گفت:  شاید تصور شود چنین کاری باعث خواهد شد که فرد مورد نظر وزارت ورزش عهده دارد این دو باشگاه شود. اما این طور نیست. اوالا اینکه وزارت ورزش به عنوان نهاد تخصصی باید چنین نظری بدهد و اهلیت و توانمندی فرد خواهان را بررسی کند.

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که مزایده انجام و باشگاه‌ها واگذار می‌شود، مردم، رسانه و مجلس این کار را رصد می‌کنند بنابراین اگر فردی با نظر دولت وارد عرصه شود و اهلیت نداشته باشد، عامل زیر سوال رفتن وزارت ورزش و جوانان خواهد شد.

وی به اولین مزایده این دوباشگاه اشاره کرد و گفت: در اولین مزایده، گفتند افرادی را می‌آوریم که اهلیت دارند، عملا دیدیدم  که در مزایده کسی ورود نکرد. بنابراین چنین اتفاقی رخ نخواهد داد و خصوصی سازی به معنای دقیق کلمه انجام می‌شود.

قیمت تعیین شده سرخآبی ها برای مزایده منطقی نیست/عدم تجربه اعضا کارگروه تعیین قیمت این رقم بالا را به ارمغان آورد

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت در مجلس نهم در ادامه با اشاره به تعیین قیمت ۲۹۰ میلیارد تومانی، اظهار داشت: این قیمت بسیار بالا است و نمی‌دانم چرا سازمان خصوصی‌سازی چنین قیمتی را در نظر گرفته است. در جلسات این سازمان برای تعیین قیمت حضور داشتم. یکی از دلایلی که باعث شد چنین قیمتی تعیین شود، عدم تجربه اعضا کارگروه تعیین قیمت در خصوص این جنس از واگذاری‌ها بود.

عضو هیات رئیسه فراکسیون ورزش توضیح داد: تا کنون تجربه واگذاری باشگاه‌ها ورزشی را نداشتیم و از سوی دیگر دوستان شرایط دنیا را برای واگذاری باشگاه‌ها را مطالعه نکردند تا بر اساس تجربه‌ آنها قیمت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را تعیین کنند.

سازمان خصوصی سازی تنها با نگاه اقتصادی صرف به واگذاری سرخآبی‌ها پرداختند/سرخآبی منفعت خالص اقتصادی ندارند

وی افزود: سازمان خصوصی سازی تنها با نگاه اقتصادی صرف به واگذاری سرخآبی‌ها پرداختند. وقتی به موضوع ورزشی صرفا اقتصادی نگاه شود، نتیجه آن می‌شود که دوبار مزایده برگزار شود و کسی وارد عرصه نشود.

حسینی توضیح داد: اگر می‌خواهیم ساختمان و دارایی‌های باشگاه‌ها را بفروشیم نباید با نگاه اینکه سازه فروخته می‌شود به مقوله پرداخت بلکه باید به دنبال بهره‌گیری ورزشی از این فضا باشیم. باشگاه‌های سرخآبی آن طور که فکر می‌کنیم منفعت خالص اقتصادی ندارند، هرچتد که تا حدودی دو باشگاه سود ده هستند. با این حساب نباید ۲۹۰ میلیارد تومان را برای دوباشگاه در نظر گرفته می‌شد و اعتقاد دارم باید قیمت را کاهش دهند.

سخنگوی فراکسیون ورزش تاکید کرد: البته درباره کاهش قیمت با سازمان خصوصی سازی مذاکره‌ای نداشتم و نمی دانم آیا متقاعد می‌شوند که قیمت را کاهش دهند یا می‌خواهند روی این قیمت پا فشاری کنند.

وی همچنین درباره عدم تجربه واگذاری از جنس ورزشی گفت: درست است که ما تجربه واگذاری از این جنس را نداریم، اما کشورهای دیگر چنین اقدامی را انجام داده است و می‌توانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم. ایران از کشورهای دیگر مجزا نیست و می‌توانیم تجربیات دیگران را بومی کنیم و در کشور پیاده کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: ترکیه نیز تجربه این کار را دارد. آنها اول به بخش خصوصی وام دادند تا باشگاه ها را تاسیس کنند. مرحله بعد این بود که بخشی از سود وام و در نهایت کل وام بخشیده شد تنها برای اینکه دیگر دولت در ورزش هزینه نکند. ما هم باید از این تجربه‌ها بهره‌بگیریم و به قیمت تقویت باشگاه‌های ورزشی قیمت تیم‌ها را کاهش دهیم.

وی به تجربه دیگر کشورها را در باره خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: در آلمان و دیگر کشورهای دنیا، یعضی سرمایه‌ها را به یک ریال می فروشند که دیگر دولت در این زمینه‌ها هزینه نکند. همین که دولت دیگر پولی ندهد برای آنها سود است. این کار دقیقا شبیه احیای کارخانه است. اگر دولت بخواهد کارخانه‌ای را احیا کند باید میلیاردها پول هزینه کند اما اگر سرمایه‌گذاری ورود کند می تواند کارخانه را به راحتی احیا کند و لازم نیست دولت بابت دراختیار گذاشتن کارخانه پولی بگیرد.

حسینی ادامه داد: نمی خواهم بگویم رانتی ایجاد شود، بلکه منظور این است که فرصت حضور سرمایه‌داران را به حوزه‌هایی چون ورزش فراهم شود تا مشکلات کشور در این زمینه‌ها برطرف شود. اگر نگرانی در این باره وجوددارد که سرمایه‌دار بعد از مدتی بخواهد باشگاه یا کارخانه را بفروشد، سهم دولت را بپردازد.

سخنگوی فراکسیون ورزش با بیان اینکه باید شرایط واگذاری تغییر کند تا مشتری پای مزایده بیاید، گفت: شرایط الان اینگونه است که سرمایه‌دار، باید ۲۰ درصد نقد و مابقی را اقساط ظرف دوسال پرداخت کند. این شرایط شاید از نگاه سازمان خصوصی سازی مناسب باشد اما باز هم ممکن است کسی از عهده آن برنیاید و واگذاری صورت نگیرد. باید تدابیر دیگری در این زمینه بیاندیشند.

رد تبانی مشتری‌های سرخآبی‌ها با مسئولان وزارت ورزش

وی درباره تبانی مشتری‌های سرخآبی‌ها برای آنکه بعد از مزایده وارد عرصه شوند و باشگاه‌ها را بر اساس مذاکره خریداری کنند، گفت:‌در این باره چیزی نشنیدم بنابراین نمی‌توانم پیش بینی کنم که چنین اتفاقی رخ خواد داد یا نه. حتی گفته می‌شود حسین هدایتی خواهان پرسپولیس است، من می‌گویم هر کسی که این دو باشگاه را بخرد برنده است چرا که سرخآبی‌ها دارای ارزش‌های اجتماعی و معنوی زیادی هستند و سرمایه‌های خوبی محسوب می‌شوند. هرکس بخرد شانس آورده است.

حسینی درباره سهام پیشکسوتان توضیح داد: سهم این گروه آنقدر نیست که باعث اذیت سرمایه‌دار شود از سوی دیگر این سهام با نگاه تشویقی به آنها اختصاص داده شده است. شاید این نگرانی وجود داشته باشد که سهام پیشکسوتان به افراد نزدیک به وزارتخانه داده شود اما سهم سرمایه‌دار معمولا بیش از ۵۱ درصد درنظر گرفته می‌شود که جمع سهم دولت و پیشکسوتان بیشتر از سرمایه‌دار نشود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: البته در بلند مدت باید سهم دولت نیز به سرمایه‌دار واگذار شود این طور نیست که مادام دولت در باشگاه‌ها سهم داشته باشد. ممکن است برای نظارت به دولت سهمی داده شود تا در مدت مثلا ۵ سال هم نظارت داشته باشد هم به قدر سهم خود به باشگاه‌ها کمک کند تا پا بگیرند.

مخالف درگیری وزارت ورزش در امور باشگاه‌ها هستیم

وی با بیان اینکه ما مخالف درگیری وزارت ورزش در امور باشگاه‌ها هستیم، افزود: مخالفیم که سرمایه باشگاه‌ها تمام کمال از سوی دولت تامین شود، بعد غافل شویم و شاید آن باشیم که در ۲۰ سال گذشته باشگاه‌های شهرستان‌ها از کمک دولت بی‌بهره بودند اما باشگاه‌های پایتخت عر سال میلیاردها تومان از بودجه مردم تامین می‌شدند.

حسینی با تاکید بر اینکه نمی‌شود دولت را با سیاست یک بام و دو هوایی اداره کرد، اظهار داشت: اصل ۳ قانون اساسی تاکید دارد که همه مردم در استفاده از امکانات یکسان هستند. بنابراین مردم شهرستان هم باید از امکانات که به تهرانی‌ها داده می‌شود، بهره‌مند باشند.

سخنگوی فراکسیون ورزش مجلس افزود: بعد از استقلال و پرسپولیس، نوبت به باشگاه‌هایی می رسد که از دولت کمک و بودجه می‌گیرند. البته تاکید داریم که هیچ باشگاه ورزشی نباید از بودجه دولت ارتزاق کند اما باید محاسبه شود هر کدام به قدر سهمی که از دولت بودجه می‌گیرد واگذار شود.

وی در ارزیابی عملکرد وزارت ورزش و جوانان گفت: این وزارتخانه در بحث‌های مختلفی عملکرد قابل دفاعی نداشت. موضوع نخست تنظیم قانون وزارتخانه است. همچنین گودرزی در زمینه واگذاری‌ها اقدام مناسبی نداشت. از سوی دیگر انتظار داشتیم در سال ۹۳، تکلیف ساخت و سازهای ورزش را مشخص و نسبت به  ساماندهی و نظارت بر فدارسیون‌های ورزشی اقدامات لازم صورت گیرد.

حسینی با بیان اینکه گودرزی در بخش جوانان کوتاهی کرده است، گفت: جوانان وصله ناجور این وزارتخانه است اما موضوع این است که تا امروز هچکس از وزارتخانه به این مسئله اشاره نکرده و در قالب لایحه‌ای خواهان جداشدن این بخش از وزارت ورزش نشده‌است.

وزارت ورزش باید هیات‌های استانی را پالایش و برخی از آنها را که خروجی ندارد را تعطیل کند

به گفته این نماینده مجلس، وزارت ورزش باید هیات‌های استانی را پالایش و برخی از آنها را که خروجی نداشت را تعطیل می‌کرد. وی در این باره گفت: بسیاری از هیات‌های استانی تنها هزینه بر هستندو هر ۱۰۰ سال هم  در برخی رشته‌ها ورزشکار پرورش نخواهد داد. در عوض باید به استان‌هایی که رشته‌های خاصی را پرورش می‌دهند بیشتر توجه کردو

حسینی پیشنهاد داد: مثلا رشته کشتی را تنها در چند استان متمرکز کنند، داشتن خانه کشتی در همه استان‌ها تنها هزینه بر است. به جای آن سرمایه‌ها را به سمت و سوی درست هدایت کند. جای تعجب دارد که گودرزی تحصیل کرده این کار است و صاحب تجربه اما خروجی قابل دفاعی در سال ۹۳ نداشت.

سید هادی حسینی درباره تجربه خود در زمینه ورزشی گفت: پیش از اینکه نماینده شوم در وزارت ورزش بودم و رشته ورزشی فوتبال را به طور حرفه‌ای دنبال کردم. اما به کشتی و والیبال علاقه دارم. با این وجود چون در جوانی به مقام جانبازی نائل شدم هرگز نتوانستم در عرصه رقابت‌های حرفه‌ای شرکت و امتیاز یا مدالی برای ایران کسب کنم.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه به تجربیات نمایندگی اشاره کرد و ادامه داد: هر زمانی که توانستم برای مردم کاری انجام دهم خوشحال شدم و هر زمانی که نتواستم برای جوانی شغلی پیدا کنم خاطره تلخی از حضور در قوه مقننه ثبت شد. پیدا کردن شغل، وظیفه نمایندگی نیست، بلکه وظیفه انسانی است که گاهی از عهده آن بر نیامدم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=158013

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر