0

اسلام هراسی جایگاه ویژه‌ای در دکترین امنیت ملی آمریکا دارد

  • کد خبر : 158024
  • ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۵

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: آمریکا با بزرگ نمایی دولت های چالش گری مثل تهران در برابر نظم بین المللی موجود و نفی اصول حاکم بر آن توانست اسلام هراسی را به عنوان یکی از مقولات اساسی امنیتی در جهان در قالب تروریسم مطرح کند.

همزمان با ظهور و گسترش حوزه فعالیت گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و جنایت های وحشیانه این گروه تروریستی به اسم اسلام، فاز جدیدی از اسلام هراسی نیز در غرب آغاز شد؛ هزاران نفر از اسلامگرایان تندرو از کشورهای اروپایی و آمریکایی به داعش در عراق و سوریه پیوستند و شنیع ترین اقدامات را علیه بشریت رقم زدند.
در این بین و پس از حوادث شارلی ابدو در پاریس، اسلام هراسی به طور گسترده تری در اروپا و آمریکا  ترویج شد و تنها در چند روز پس از این فاجعه وحشیانه صدها مسجد در اروپا تخریب و به صدها مسلمان حمله شد.
در همین راستا مهدی مطهرنیا، کارشناس روابط بین الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگارنامه نیوز در توضیح علل تشدید و گسترش مقوله اسلام هراسی در غرب، گفت: تحرکات آمریکا در زمینه اسلام هراسی از دهه ۱۹۹۰ میلادی مطرح شد، با فروپاشی شوروی در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، آمریکا بر اساس نظریه هانتینگتون به دنبال یک دگر استراتژیک می گشت، لذا بر اساس این معنا که شوروی فروپاشیده بود و دولتی برای رقابت با آمریکا نبود، آمریکا به ترسیم یک دشمن استراتژیک جدید نیازمند بود.

وی افزود:  لذا در سال ۱۹۹۳ تئوری برخورد تمدن های هانتینگنون را شاهد بودیم که در واقع حوزه استراژیک آمریکا پس از جنگ سرد را ترسیم می کرد. این دگر استراتژیک به واقع در برخورد تمدن ها در مرحله نخست شکل گرفت و دو تمدن اسلام و لیبرال بورژوازی غرب  در راس این تمدن ها به رقابت آینده کشیده شدند.

وی در ادامه گفت: دراین چارچوب ما شاهد آن هستیم که آمریکا تلاش خود را در زمینه عملیاتی کردن این تئوری (دشمن سازی) به انجام رساند و بنیاد گرایی مسیحی در واژه فاندامنتالیسم و یا اصولگرایی را وارد ادبیات سیاسی کرد و به انتقال این واژه در حوزه جامعه اسلامی و امت اسلامی پرداخت.

مطهرنیا، با بیان اینکه از درون همین دگر استراتژیک تئوری برخورد تمدن ها و برجسته نمودن بنیادگرایی بود که مفهوم تروریسم وارد دستگاه امنیتی آمریکا شد، افزود: رئیس اسبق سیا در آمریکا در سال ۱۹۹۵ به بعد مفهومی به نام تروریسم را به عنوان دشمن اصلی آمریکا افزود . در واقع بر این باورم که تروریسم و مبارزه با تروریسم بین المللی در دستگاه امنیتی آمریکا شاخص گذاری عملیاتی برای تئوری برخورد تمدن هانتینگتون است. در اینجا ما شاهد بطن و متن این ماجرا هستیم که شاهد شکل گیری در واقع اسلام هراسی در چارچوب تعریف دگر استراتژیک آمریکا هستیم.

وی افزود: در این زمان بود که با وقوع ضد واقعه ۱۱ سپتامبر، آمریکا توانست اسلام هراسی را گسترش و بر اساس منطق خشونت گرای برخی از گروه های اسلامی و تقویت پیدا و پنهان آنها در جهت شکل گیری دگر استراتژیک عمل کند و آمریکا اسلام هراسی را گسترش دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل، یادآور شد: بر همین اساس پرونده هسته ای ایران مطرح شد و بر اساس دکترین امنیتی که نام آن را جنگ های نامتعادل می دانم، آمریکا تلاش داشت تا از آن استفاده کند و به این ترتیب آمریکا با بزرگ نمایی دولت های چالش گری مثل تهران در برابر نظم بین المللی موجود و نفی اصول حاکم بر آن توانست اسلام هراسی را به عنوان یکی از مقولات اساسی امنیتی در جهان در قالب تروریسم مطرح کند و مبارزه با تروریسم را مدیریت و رهبری کند و به واسطه همین معنا آمریکا توانست دکترین پیش دستی را پیاده و در جهت مقابله با القاعده وارد خاورمیانه شود.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: اسلام هراسی جایگاه ویژه ای در دکترین امنیت ملی آمریکا از سال ۱۹۹۰ تا کنون به خود اختصاص داده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=158024

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر